Zamknij

Naturalne sposoby na zgagę – co pomaga na tę dolegliwość?

06.09.2021
Aktualizacja: 14.10.2021 21:17
Naturalne sposoby na zgagę
fot. Shutterstock

Zgaga to bardzo uciążliwa przypadłość. Jeśli jednak nie pojawia się zbyt często, możesz spróbować pomóc sobie naturalnymi, domowymi sposobami, zamiast od razu przyjmować lekarstwa. Być może któryś z nich będzie skuteczny w twoim przypadku.

  1. Co wywołuje zgagę?
  2. Jakie są przyczyny zgagi?
  3. Jakie są naturalne sposoby na zgagę?
  4. Czy zgaga może być objawem choroby?
  5. Czy można zapobiegać zgadze?

Zgaga objawia się uczuciem pieczenia za mostkiem, w przełyku, a nawet w gardle, które najczęściej pojawia się po posiłku i w trakcie pochylania się. Często cierpią na nią kobiety w ciąży, a także osoby po 50. roku życia, choć prawda jest taka, że zgaga może pojawiać się u każdego i w każdym wieku. Zanim zaczniesz przyjmować leki na zgagę, spróbuj pomóc sobie naturalnymi sposobami. Jednak nie lekceważ tej dolegliwości, bo może być ona objawem poważnej choroby.

Co wywołuje zgagę?

Zgagę wywołuje cofanie się treści pokarmowej i kwasu solnego z żołądka do przełyku. Kwas solny działa drażniąco na nabłonek przełyku, który jest nieprzystosowany do kontaktu z treścią o tak silnym działaniu drażniącym. Powstaje wtedy nieprzyjemne uczucie pieczenia.

Jakie są przyczyny zgagi?

Specjaliści nie są zgodni, jakie są powody występowania zgagi. Wymienia się m.in. palenie papierosów, picie alkoholu, nadwagę i otyłość czy przyjmowanie niektórych leków, a także przyczyny związane z dietą:

  • jedzenie w pośpiechu i stresie
  • spożywanie obfitych posiłków
  • jedzenie dań smażonych, tłustych, ciężkostrawnych i bogatych w węglowodany, a zwłaszcza typu fast food,
  • spożywanie napojów gazowanych
  • picie napojów bogatych w kofeinę (kawa, cola),
  • jedzenie produktów rozluźniających dolny zwieracz przełyku, np. czekolady, cebuli czy owoców cytrusowych, a nawet pomidorów, zielonych ogórków, malin, kiwi i truskawek.

Nie ma jednak uniwersalnej listy pokarmów wywołujących zgagę, sprawdzającej się u wszystkich pacjentów. Każdy powinien sam zaobserwować związek objawu ze spożywanymi pokarmami i unikać ich. Wystąpieniu zgagi sprzyjać może schylanie się, obfite posiłki, późne spożywanie kolacji.

Jakie są naturalne sposoby na zgagę?

Jeżeli nieprzyjemne pieczenie w przełyku występuje niezbyt często i nie jest bardzo nasilone, to możesz wypróbować domowe naturalne sposoby na zgagę. Skuteczne może okazać się:

  1. Stosowanie naparów ziołowych. Wypróbuj takie zioła jak: rumianek, mięta, kminek, koper włoski, imbir lekarski, anyżek, cynamonowiec, prawoślaz lekarski, rdest wielokwiatowy. Zioła nie tylko dobrze wpływają na dolegliwości układu pokarmowego, ale sporo z nich ma także działanie uspokajające i łagodzące stres, który też jest jedną z przyczyn występowania zgagi.
  2. Żucie gumy bezcukrowej. Pomaga to w neutralizacji kwasów żołądkowych.
  3. Żucie świeżego imbiru. Wystarczy żuć cienki plasterek przez kilka minut.
  4. Wypicie szklanki świeżego mleka, naturalnego kefiru lub maślanki.
  5. Picie zaparzonego  siemienia lnianego. Najlepiej godzinę przed posiłkiem i dwie godziny przed snem.
  6. Jedzenie prażonych niesolonych migdałów. Warto zjeść kilka po każdym posiłku – pomogą usprawnić trawienie.
  7. Wyjście na 15-minutowy spacer. Ruch usprawnia trawienie.

Lekarze odradzają stosowania rozpuszczonej w wodzie sody oczyszczonej, która jeszcze do niedawna była uważana za dobry sposób na zgagę. Taki roztwór może bardziej zaszkodzić niż pomóc, m.in. zatrzymując wodę w organizmie.

Czy zgaga może być objawem choroby?

Zgaga to główny objaw choroby refluksowej, polegającej na cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Chorobę tę rozpoznaje się, gdy zgaga występuje od przynajmniej trzech miesięcy, co najmniej dwa razy w tygodniu. Jeśli zgaga dokucza ci często, a nie sporadycznie, najlepiej iść z tym problemem do lekarza.

Czy można zapobiegać zgadze?

Każdej dolegliwości łatwiej jest zapobiec, niż ją leczyć – tak samo jest w przypadku zgagi. Aby uniknąć palenie za mostkiem i w przełyku:

  • nie przejadaj się – lepiej jeść częściej niewielkie porcje
  • dokładnie przeżuwaj pokarm
  • ostatni posiłek jedz najpóźniej trzy godziny przed snem
  • zrezygnuj bądź ogranicz spożywanie tłustych, ciężkostrawnych dań, fast foodów, owoców cytrusowych oraz napojów gazowanych
  • rzuć palenie papierosów
  • nie pij nadmiaru kawy, alkoholu czy soków owocowych
  • jedz posiłki w spokoju, bez pośpiechu (wtedy nie będziesz też połykać nadmiaru powietrza).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl / aptekazawiszy.pl / doz.pl