Nie tylko woda i strach. Domowe sposoby na czkawkę

Aleksandra Supryn
12.01.2016 13:01
Nie tylko woda i strach. Domowe sposoby na czkawkę
fot. Domowe sposoby na czkawkę. Pozbądź się jej szybko i skutecznie

Czkawka to nieregularne i gwałtowne skurcze przepony oraz mięśni oddechowych klatki piersiowej spowodowane podrażnieniem zakończeń nerwów kontrolujących pracę przepony. Nie jest to co prawda groźne, ale na pewno bardzo uciążliwe. 

Przyczyny czkawki mogą być różne.

 

Najczęściej jest to jednak nierozważne jedzenie i picie. Pojawia się zazwyczaj, gdy jemy bez popijania, bierzemy zbyt duże kęsy, zbyt szybko jemy lub przejadamy się. Często jest to również efekt jedzenia bardzo gorących, zimnych, słodkich, słonych lub pikantnych potraw albo picia alkoholu, który podrażnia zakończenia nerwów przepony oraz rozluźnia mięśnie.

Czkawka może być również skutkiem dużego stresu, nerwicy lub fobii. Osoba będąca cały czas pod bardzo dużym napięciem psychicznym jest narażona na atak czkawki 3 razy bardziej niż osoba zrelaksowana i spokojna.

Czasem czkawka może być spowodowana chorobą (np. udarami, guzem mózgu) lub jest skutkiem operacji jamy brzusznej albo przyjmowania niektórych leków. Jeśli czkawki są bardzo częste i bardzo trudno Ci się ich pozbyć, udaj się do lekarza.

Jak pozbyć się czkawki?

Istnieje wiele domowych sposobów, dzięki którym pozbędziesz się uciążliwego czkania. Jeśli jedna metoda na Ciebie nie działa, spróbuj innej – coś na pewno pomoże.

Wstrzymaj powietrze. Wstrzymywanie powietrza jest bardzo efektywną metodą. Chodzi o zwiększenie stężenia dwutlenku węgla w organizmie. Wstrzymaj oddech lub oddychaj w foliową albo papierową torebkę. Metoda z torebką jest również bardzo skuteczna w przypadku ataków paniki i dużego stresu.

Pij wodę. Woda uspokoi rytm pracy przepony, a więc położy kres czkaniu. Najlepiej pić zimną wodę małymi łyczkami. Wiele osób poleca również picie jej „do góry nogami” (pochyl się do przodu, odchyl głowę do tyłu i pij wodę z przeciwległej strony szklanki), na leżąco lub bez używania rąk. Możesz też spróbować płukania nią gardła.

Ssij coś słodkiego. Ta metoda oparta jest na tym, aby zająć się czymś innym. Ssij więc twardego cukierka, cukier lub coś lepkiego, np. miód albo masło orzechowe. Czkawki możesz pozbyć się również ssąc kostkę lodu.

Zjedz cytrynę. Ukrój sobie plasterek cytrynyi go zjedz. Zadziała to podobnie jak podczas straszenia. Ciało będzie zaskoczone bardzo kwaśnym smakiem i pozwoli rozluźnić się mięśniom przepony.

Zatkaj uszy. Uszy są połączone z zakończeniami nerwu błędnego, a stymulacja go innym, silniejszym impulsem pomoże powstrzymać czkawkę. Zatkaj je więc na kilkanaście sekund. Dodatkowo możesz pić jeszcze wodę przez słomkę lub przełykać ślinę.

Skórka chleba. Skuteczne może być również zjedzenie skórki chleba. Dokładnie i długo ją żuj, a następnie popij szklanką wody.

Otwórz buzię. Otwórz usta i trzymaj je otwarte przez kilka minut. Jeśli poczujesz potrzebę przełknięcia śliny, zrób to. Unikaj jednak przełykania jej, kiedy czujesz, że zbliża się kolejne czknięcie. Aby metoda była bardziej efektywna, wystaw jeszcze język – dzięki temu oddech będzie spokojniejszy, a mięśnie uspokoją się szybciej.

Poklep plecy.  Poproś kogoś, aby lekko poklepał Cię po plecach – to pomoże wrócić przeponie do normalnego rytmu pracy.

Oddychaj spokojnie. Oddychając spokojnie i głęboko jesteś w stanie pozbyć się czkawki. Wiele osób poleca wyobrażanie sobie, że nasz oddech przepływa w kształcie „8”. Oddychaj tak chwilę – powinno pomóc zająć umysł czymś innym i sprawić, że oddech będzie spokojniejszy.

___

ZdrowoBardzo / AS