Przestań chrapać! 8 skutecznych sposobów

Aleksandra Supryn
23.11.2015 18:38
Przestań chrapać! 8 skutecznych sposobów
fot. Domowe sposoby na chrapanie. Sprawdź, co musisz zrobić, aby nie chrapać

Chrapanie dotyczy prawie 50 proc. ludzi ‒ zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Często nasila się z wiekiem lub kiedy przybieramy na wadze. Nocne pochrapywanie wpływa nie tylko na osoby śpiące z nami, ale i na nas samych. Zaburza spokojny sen, nasz organizm nie może się w pełni zregenerować, a my budzimy się rano niewyspani.

Jest jednak kilak rzeczy, które pomogą Ci przestać chrapać. Sprawdź, co możesz zrobić.

Zmień pozycję w łóżku

Spanie na plecach sprawia, że chrapiemy ‒ język oraz podniebienie miękkie blokuje swobodny przepływ powietrza. Aby temu zapobiec śpij na boku. Niestety trudno panować nad sobą podczas snu i kontrolować w jakiej pozycji się znajdujemy. Jest na to sposób ‒ włóż do skarpetki piłkę do tenisa i przyszyj ją do tyłu koszulki, w której śpisz. Piłka pod plecami sprawi, że będzie Ci nie wygodnie i na pewno przekręcisz się na bok.

Wilgotno, nie sucho

Suche powietrze w pokoju wysusza gardło i przełyk przez co chrapanie nasila się. Aby przestać chrapać powinieneś dobrze je nawilżyć. Możesz kupić specjalny nawilżacz powietrza lub po prostu nalać wodę do jakiegoś naczynia i pozwolić, aby naturalnie parowała. Warto dodać jeszcze do wody kilka kropel olejku eukaliptusowego.

Pozbądź się zbędnych kilogramów

Nadwaga oraz otyłość nasilają chrapanie. Bezpośrednią przyczyną jest tkanka tłuszczowa, która odkłada się w okolicy szyi. Kiedy śpimy, uciska ona drogi oddechowe i powoduje chrapanie. Zrzucenie nawet kilku kilogramów może poprawić sytuację.

Odpuść picie, wyrzuć papierosy

Lekarze zalecają zrezygnowanie z alkoholu oraz palenia papierosów bezpośrednio przed snem - co najmniej 3 godziny przed pójściem do łóżka. Warto również ograniczyć ich spożycie podczas dnia.

Alkohol mocno rozluźnia mięśnie przez co podczas snu gardło zapada się jeszcze bardziej, natomiast papierosy podrażniają śluzówki z nosie i gardle oraz sprawiają, że drogi oddechowe się lekko blokują (puchnięcie, katar, flegma).

Oczyść nos

Ludzie, którzy mają zatkany nos zaczynają oddychać w nocy przez usta, co bardzo często powoduje donośne chrapanie. Warto więc oczyścić przed snem nos. Możesz użyć naczynia neti pot lub specjalnych plastrów zapobiegających chrapaniu, które znajdziesz w aptekach.

Zmień pościel

Chrapanie jest często również wynikiem reakcji alergicznych. Jeśli masz problemy z innymi alergiami może powinieneś zmienić również swoją pościel na pościel antyalergiczną. To ograniczy pyłki, które podrażniają drogi oddechowe.

Pokrzywa na chrapanie

Jeśli Twoje chrapanie jest spowodowane alergiami sezonowymi, pij napar z pokrzywy. Pokrzywa od lat stosowana jest w medycynie i pomoże Ci przestać chrapać ‒ załagodzi podrażnione gardło.

Podnieś głowę

Wielu specjalistów mówi, że zbyt niskie usytuowanie głowy podczas snu potęguje chrapanie. Spanie na wyższej poduszce nie wystarczy. Musisz zmienić układ całego tułowia. Najskuteczniejsze jest podłożenie drewnianych klocków pod nogi łóżka u wezgłowia. 

___

ZdrowoBardzo / AS