Zamknij

Sztywność poranna: gdy rano ciało odmawia posłuszeństwa

27.10.2021
Aktualizacja: 20.11.2021 08:49
Sztywność poranna
fot. Shutterstock

Chcesz rano wstać z łóżka, ale czujesz, że ciało jest osłabione? Poranna sztywność powinna skłonić do zbadania stawów. To przypadłość, która dotyczy głównie osób chorych na reumatyzm, ale występuje także w chorobach zwyrodnieniowych stawów. Jak rozpoznać poranną sztywność? Jak łagodzić to uczucie? Wyjaśniamy.

  1. Poranna sztywność: objawy. Jak rozpoznać?
  2. Poranna sztywność: leczenie. Jak pozbyć się problemu?

Poranna sztywność dokucza zwykle osobom chorującym na schorzenia reumatyczne, w tym reumatoidalne zapalenie stawów. Poranna sztywność opisywana jest jako uczucie zesztywnienia pojawiające się po przebudzeniu.

Wyróżnia się również tzw. sztywność startową, która występuje po długim odpoczynku.

Przyczyną sztywności stawów mogą być zmiany zwyrodnieniowe, zapalne lub reumatyczne.

Poranna sztywność: objawy. Jak rozpoznać?

Poranna sztywność to ogólne osłabienie ciała, problemy z poruszaniem się i wykonywaniem codziennych czynności. 

Jak rozpoznać sztywność stawów? To uczucie oporu w stawie podczas wykonywania czynności. Może się to objawiać jako trudność z zapoczątkowaniem ruchu, na przykład wyprostu podczas wstawania z krzesła.

Uczucie sztywności może trwać nawet przez kilka godzin. Poranna sztywność stawów, która trwa krócej niż pół godziny oraz sztywność startowa, która szybko mija, sugeruje inną przyczynę niż stan zapalny stawów. Najczęściej wskazuje na zmiany zwyrodnieniowe, zwłaszcza w wieku podeszłym.

Czas trwania sztywności porannej uważany jest za miarę zaawansowania procesu zapalnego. 

Sztywność poranna może być odczuwana zwłaszcza jesienią, gdy nasilają się objawy chorób reumatycznych.

Poranna sztywność: leczenie. Jak pozbyć się problemu?

Sztywność poranna ustępuje samoistnie po kilkudziesięciu minutach/kilku godzinach. Można sobie pomóc, wykonując ''poranną gimnastykę''. 

Ćwiczenia powinny być łatwe i lekkie, ale nastawione na ''rozruszanie'' konkretnych stawów. Codzienne ćwiczenia mogą pomóc w utrzymaniu sprawności.

Oprócz aktywności fizycznej należy dbać o utrzymanie odpowiedniej masy ciała. To ważne, bo nadmiar kilogramów obciąża stawy.

Sztywność poranna powinna być konsultowana z lekarzem. Należy ustalić przyczynę dolegliwości i rozpocząć leczenie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Medycyna Praktyczna (mp.pl), rehasport.pl