Ból stawów: dieta. Co jeść, by złagodzić ból?

16.10.2019
Aktualizacja: 16.10.2019 16:31
Co na bóle stawów?
fot. Shutterstock

Kiedy słyszymy o zapaleniu stawów, często myślimy, że ta choroba dotyka głównie osoby starsze. Rzeczywiście, prawie 50% osób zdiagnozowanych to osoby powyżej 65. roku życia. Nie oznacza to jednak, że nie chorują na nią niemowlęta i dzieci. Zapalenie stawów i stany reumatyczne dotykają coraz młodszych, szczególnie w krajach rozwiniętych. Obecnie są dostępne leki, które jedynie tymczasowo łagodzą objawy choroby, dlatego podkreśla się rolę diety i zdrowy styl życia. Co należy włączyć do jadłospisu, aby zmniejszyć ryzyko zapalenia stawów? 

Autoimmunologiczne zapalenie stawów: przyczyny 

Zapalenie stawów to grupa chorób, w których przebiegu dochodzi do stanu zapalnego chrząstki stawowej, a w konsekwencji do jej uszkodzenia, zniekształcenia i ograniczenia ruchomości. W grupie tej jest:

  •         choroba zwyrodnieniowa stawów (osteoartroza),
  •         reumatoidalne zapalenie stawów (RZS),
  •         toczeń rumieniowaty układowy,
  •         dna moczanowa (artretyzm, skaza moczanowa, podagra).

Ból stawów może też być wynikiem urazu mechanicznego lub problemów fizjologicznych. W każdym przypadku uszkodzone tkanki uwalniają substancje chemiczne, które ostrzegają pobliskie nerwy czuciowe. Sieci nerwowe wysyłają wiadomość do rdzenia kręgowego, mózg przetwarza wiadomość, a następnie wysyła sygnał o niebezpieczeństwie do nerwów motorycznych. Dobrym przykładem obrazującym cały ten mechanizm jest dotknięcie ręką gorącego pieca. Automatyczną reakcją jest odskoczenie, zanim dojdzie do większych obrażeń ciała.

Nasze ciało spontanicznie radzi sobie z bólem, uwalniając „środki przeciwbólowe”, znane jako endorfiny. Mózg wysyła „nerwy blokujące”, aby powstrzymać ciało przed otrzymywaniem kolejnych komunikatów bólu, zasadniczo odcinając to odczucie.

Leczenie bólów stawów

Obecnie konwencjonalne leczenie bólu stawów obejmuje niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak: ibuprofen, aspiryny oraz sterydy. Chociaż te leki mogą pomóc tymczasowo złagodzić objawy bólowe, nie usuną podstawowych przyczyn choroby. Ponadto są niebezpieczne, gdy używane są długoterminowo.  

Ważna informacja

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) to grupa leków o działaniu przeciwzapalnym, przeciwgorączkowym, przeciwbólowych. Ich działanie polega na hamowaniu aktywności enzymy cyklooksygenazy (COX). NLPZ różnią się między sobą siłą działania.

Lekarz najprawdopodobniej nie powie ci, że istnieją inne, bardziej naturalne sposoby leczenia zapalenia stawów. Jednym z tych sposobów jest po prostu dieta.

Zapalenie jest główną przyczyną bólu stawów. Na szczęście istnieje sporo produktów, które mogą nie tylko pomóc w zmniejszeniu stanu zapalnego, ale także jemu zapobiec.

Niektóre produkty żywnościowe dodatkowo mogą pomóc w blokowaniu sygnałów bólowych. Mogą nawet leczyć zapalenie stawów, a inne mogą przyczynić się do rozwoju tego stanu. W chorobach autoimmunologicznych należy unikać przetworzonych pokarmów, cukrów, kofeiny, alkoholu. Jakie produkty należy na stałe włączyć do diety?

Oto 10 przeciwzapalnych pokarmów na ból stawów.

1. Imbir

Imbir jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych przypraw przeciwzapalnych na świecie. Ta pikantna przyprawa zawiera silne związki zwane gingerolami, które mogą pomóc w zapobieganiu produkcji chemikaliów i hormonów wywołujących ból.

Badanie przeprowadzone w 2009 r. pokazuje, że przyjmowanie 250 mg imbiru cztery razy dziennie jest tak samo skuteczne, jak przyjmowanie kwasu mefenamowego lub ibuprofenu.

Tak samo skuteczny jest imbir jedzony na surowo, jak i gotowany. 

2. Ostra papryka

Jeśli kiedykolwiek jadłeś paprykę, wiesz, jak wpływa na ciało. Ostra papryka zawiera kapsaicynę, substancję czynną, która pobudza ciało do uwalniania endorfin („hormonów szczęścia”).

Te substancje nie tylko poprawiają samopoczucie, ale pomagają też zmniejszyć, a nawet złagodzić przewlekły ból.

Kapsaicyna może dodatkowo zmniejszyć ilość substancji P w organizmie, substancji chemicznej, która przenosi sygnały bólu do mózgu. Zmniejszając tę substancję, zmniejsza również komunikaty bólowe, aby nie mogły już dotrzeć do mózgu, co zasadniczo łagodzi wszelkie odczucia bólowe.

Możesz jeść ostrą paprykę gotowaną lub surową. W obu postaciach jest bardzo zdrowa. 

3. Wiśnie

Ten słodki, ale cierpki owoc zawiera mnóstwo antocyjanów, które są silnymi przeciwutleniaczami. Antocyjany blokują stany zapalne i hamują enzymy bólowe, w takim sam sposób, jak niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Według naukowców z Oregon Health & Science University sportowcy, którzy piją szklankę soku z wiśni dwa razy dziennie przez siedem dni, odczuwają mniejszy ból mięśni w porównaniu do tych, którzy tego nie robią. 

 4. Czosnek

Czosnek jest silnym środkiem przeciwzapalnym, który był stosowany od wieków w celu złagodzenia wielu schorzeń, w tym bólu i obrzęku zapalenia stawów. Czosnek zawiera przeciwutleniacze i szczególnie silny związek zawierający siarkę, znany jako alliina.

Gdy surowy czosnek jest siekany, wyciskany, kruszony, uwalniają się alliinase. Badania pokazują, że łagodzą one bolesne objawy zapalenia stawów. Przyjmowanie 600-1200 mg wyciągu z czosnku może skutecznie złagodzić ból stawów, gdy jest przyjmowany trzy razy dziennie. 

5. Buraki

Buraki są ważnym źródłem betaniny i wulgaksantyny, które mają silne właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne i detoksykacyjne. Związki przeciwzapalne w burakach nie tylko zapewniają ważne korzyści sercowo-naczyniowe, ale także zapewniają korzyści przeciwzapalne.

Buraki możesz dodawać surowe do sałatek lub do zup. Możesz także je marynować gotowane na parze ze świeżym sokiem z cytryny, oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia i świeżymi ziołami.

6. Dziki łosoś 

Łosoś zawiera kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). Wykazano, że te kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 pomagają zapobiegać stanom zapalnym lub je zmniejszyć. Badania pokazują, że ludzie, którzy regularnie jedzą ryby bogate w kwasy omega-3, rzadziej zapadają na reumatoidalne zapalenie stawów. Również w przypadku osób, które mają już zapalenie stawów, kwasy omega-3 pochodzące od ryb mogą pomóc zmniejszyć obrzęk i ból stawów. Powinieneś jeść dwie porcje tygodniowo, aby dostrzec działanie kwasów tłuszczowych omega-3 na stawy. Możesz również przyjmować naturalne suplementy oleju z ryb.

7. Brokuły

Brokuły są pełne przeciwutleniaczy, a także środków przeciwzapalnych. Działają nie tylko w celu zmniejszenia stresu oksydacyjnego w komórkach, ale także w walce ze skutkami przewlekłego stanu zapalnego. To może ostatecznie pomóc złagodzić ból u osób cierpiących na zapalenie stawów.

8. Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia

Oliwa z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia zawiera związek znany jako oleocanthal, który ma silne właściwości przeciwzapalne podobne do ibuprofenu. Badanie opublikowane w Journal of Nutritional Biochemistry  pokazuje, że oleocanthal może znacząco wpływać zarówno na przewlekłe zapalenie, jak i ostre procesy zapalne.

9. Jagody

Jagody są reklamowane jako jeden z najsilniejszych dostępnych przeciwutleniaczy i najpopularniejszych owoców przeciwzapalnych.

Jagody zawierają również bardzo silny związek przeciwzapalny znany jako kwercetyna. Jest to silny fitoskładnik, który pomaga zwalczyć stany zapalne, co pomaga zmniejszyć ból zapalenia stawów.

10. Pomarańcze

Wszyscy wiedzą, że pomarańcze są kluczowym źródłem witaminy C, która jest najlepszym lekarstwem na przeziębienie i grypę. Ale badanie opublikowane w American Journal of Epidemiology ujawnia, że przyjmowanie witaminy C jest również odpowiedzialne za 30% niższe ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów. 

Źródło: dailyhealthpost.com

Przeczytaj: Zapalenie stawów może prowadzić do kalectwa. Jak rozpoznać objawy?