Zamknij

Techniczna szyja (tech-neck) coraz częstsza w czasach pandemii

22.10.2020
Aktualizacja: 04.11.2020 08:37

Praca zdalna, choć ma wiele zalet, ma też wiele wad… zwłaszcza wad postawy. Niestety nasze domowe stanowiska pracy lub nauki zazwyczaj nie spełniają norm BHP w kwestiach dotyczących prawidłowej pozycji ciała. Wiele osób pracuje lub uczy się na kanapie, pod kocem, z laptopem na kolanach lub przy stole, na krześle, którego nie można regulować. Konsekwencją tej pozycji może być tzw. techniczna szyja (ang. tech-neck).

Techniczna szyja (tech neck) - jak ją rozpoznać?
fot. EAST NEWS

Fizjoterapeuci biją na alarm: od początku pandemii rośnie liczba osób z problemami ze strony układy kostnego, w tym z objawami szyi technicznej. Większość osób nie zastanawia się nad pozycją, jaką przyjmuje podczas pracy czy nauki. Do tego dołącza przewlekły stres, który zwiększa napięcie fizyczne w ciele i pogarsza samopoczucie.

Techniczna szyja (ang. tech-neck) – jak ją rozpoznać?

Techniczna szyja (ang. tech-neck) to określenie pewnej pozycji ciała, którą przyjmujemy patrząc na ekran laptopa, smartfonu, tabletu czy na klawiaturę. W tej pozycji broda i ramiona wysuwają się do przodu, szyja jest zgięta, również pochylona do przodu. Z czasem pojawiają się: ból głowy, ból barku, skurcze mięśni, a także sztywność i ból górnej części pleców.

Tech-neck prowadzi również do powstawania nieestetycznych, poprzecznych zmarszczek na szyi, utraty jędrności skóry w tych okolicach. Techniczna szyja może przyczyniać się również do powstawania tzw. drugiego podbródka.

Techniczna szyja (ang. tech-neck) – jakie są jej konsekwencje?

Ta nienaturalna pozycja, zbyt długo przyjmowana, może prowadzić do mikrourazów, sztywności pleców i szyi, drętwienia i mrowienia, a ostatecznie może prowadzić do nieodwracalnych wad postawy, zwyrodnień kręgosłupa, nie tylko w obrębie odcinka szyjnego. Mało osób zdaje sobie sprawę, że obciążenie, jakie stanowi dla kręgosłupa głowa, w dużej mierze zależy od poziomu nachylenia. Podczas utrzymywania głowy w neutralnej pozycji to około 5 kg. Pochylenie jej o 15 stopni sprawia, że dla kręgosłupa staje się ona ponad dwa razy cięższa, natomiast przy pochyleniu o 40–60 stopni odczuwalny przez kręgosłup ciężar wynosi nawet 30 kg.

Jeśli więc odczuwasz takie dolegliwości, a spędzasz sporo czasu przy komputerze, smartfonie, postaraj się zmienić swoje nawyki (mniej czasu spędzaj przy sprzęcie elektronicznym, więcej czasu przeznacz na jakąś aktywność fizyczną na świeżym powietrzu) i umów się na wizytę u ortopedy lub fizjoterapeuty.

Jak walczyć z techniczną szyją?

Co zrobić, by uniknąć problemów ze zdrowiem i techniczną szyją? Poniżej 4 proste sposoby.

  1. Sprawdź swoje stanowisko pracy – przygotuj sobie odpowiednie stanowisko do pracy i nauki, które pozwoli Ci na przyjęcie prawidłowej pozycji ciała. Zrezygnuj z siedzenia na kanapie lub w fotelu. Połóż komputer na stole. Jeśli pracujesz na laptopie, postaraj podpiąć do niego osobną klawiaturę, a laptopa ustaw na książkach, tak, by jego ekran był na wysokości twojego wzroku przy wyprostowanych plecach.
  2. Kontroluj pozycję, gdy korzystasz ze smartfonu – nie pochylaj się w jego stronę, tylko podnieś jego ekran na wysokość linii wzroku.
  3. Kontroluj swoją pozycję podczas pracy i rób przerwy – siedząc przy biurku, staraj się mieć wyprostowane plecy, nie garb się. Jeśli czujesz napięcie w plecach lub karku, zrób sobie przerwę. Wykonaj kilka rozciągających ćwiczeń, pójdź do kuchni zrobić sobie coś do picia. Takie przerwy powinniśmy robić przynajmniej raz na godzinę.
  4. Regularnie wykonaj ćwiczenie – co godzinę wykonaj ćwiczenie rozciągające. Usiądź prosto na końcu krzesła z rękoma wyciągniętymi do tyłu. Ściśnij łopatki, złącz dłonie za plecami i spróbuj unieść je do góry. Podnieś lekko brodę i głowę, weź głęboki oddech. Utrzymuj tę pozycję przez 30 sekund. Powtórz to ćwiczenie cztery razy. Idealne są również ćwiczenia przeciwne do pozycji, w której spędzasz najwięcej czasu. Są to ćwiczenia wyprostne i ćwiczenia mobilizujące do skrętów. W ten sposób uruchomimy kręgosłup, który się odżywia poprzez ruch i zmianę ciśnień.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.