Techniczna szyja (tech-neck) coraz częstsza w czasach pandemii

22.10.2020
Aktualizacja: 04.11.2020 08:37
Techniczna szyja (tech neck) - jak ją rozpoznać?
fot. EAST NEWS

Praca zdalna, choć ma wiele zalet, ma też wiele wad… zwłaszcza wad postawy. Niestety nasze domowe stanowiska pracy lub nauki zazwyczaj nie spełniają norm BHP w kwestiach dotyczących prawidłowej pozycji ciała. Wiele osób pracuje lub uczy się na kanapie, pod kocem, z laptopem na kolanach lub przy stole, na krześle, którego nie można regulować. Konsekwencją tej pozycji może być tzw. techniczna szyja (ang. tech-neck).

Fizjoterapeuci biją na alarm: od początku pandemii rośnie liczba osób z problemami ze strony układy kostnego, w tym z objawami szyi technicznej. Większość osób nie zastanawia się nad pozycją, jaką przyjmuje podczas pracy czy nauki. Do tego dołącza przewlekły stres, który zwiększa napięcie fizyczne w ciele i pogarsza samopoczucie.

Techniczna szyja (ang. tech-neck) – jak ją rozpoznać?

Techniczna szyja (ang. tech-neck) to określenie pewnej pozycji ciała, którą przyjmujemy patrząc na ekran laptopa, smartfonu, tabletu czy na klawiaturę. W tej pozycji broda i ramiona wysuwają się do przodu, szyja jest zgięta, również pochylona do przodu. Z czasem pojawiają się: ból głowy, ból barku, skurcze mięśni, a także sztywność i ból górnej części pleców.

Tech-neck prowadzi również do powstawania nieestetycznych, poprzecznych zmarszczek na szyi, utraty jędrności skóry w tych okolicach. Techniczna szyja może przyczyniać się również do powstawania tzw. drugiego podbródka.

Techniczna szyja (ang. tech-neck) – jakie są jej konsekwencje?

Ta nienaturalna pozycja, zbyt długo przyjmowana, może prowadzić do mikrourazów, sztywności pleców i szyi, drętwienia i mrowienia, a ostatecznie może prowadzić do nieodwracalnych wad postawy, zwyrodnień kręgosłupa, nie tylko w obrębie odcinka szyjnego. Mało osób zdaje sobie sprawę, że obciążenie, jakie stanowi dla kręgosłupa głowa, w dużej mierze zależy od poziomu nachylenia. Podczas utrzymywania głowy w neutralnej pozycji to około 5 kg. Pochylenie jej o 15 stopni sprawia, że dla kręgosłupa staje się ona ponad dwa razy cięższa, natomiast przy pochyleniu o 40–60 stopni odczuwalny przez kręgosłup ciężar wynosi nawet 30 kg.

Jeśli więc odczuwasz takie dolegliwości, a spędzasz sporo czasu przy komputerze, smartfonie, postaraj się zmienić swoje nawyki (mniej czasu spędzaj przy sprzęcie elektronicznym, więcej czasu przeznacz na jakąś aktywność fizyczną na świeżym powietrzu) i umów się na wizytę u ortopedy lub fizjoterapeuty.

Jak walczyć z techniczną szyją?

Co zrobić, by uniknąć problemów ze zdrowiem i techniczną szyją? Poniżej 4 proste sposoby.

  1. Sprawdź swoje stanowisko pracy – przygotuj sobie odpowiednie stanowisko do pracy i nauki, które pozwoli Ci na przyjęcie prawidłowej pozycji ciała. Zrezygnuj z siedzenia na kanapie lub w fotelu. Połóż komputer na stole. Jeśli pracujesz na laptopie, postaraj podpiąć do niego osobną klawiaturę, a laptopa ustaw na książkach, tak, by jego ekran był na wysokości twojego wzroku przy wyprostowanych plecach.
  2. Kontroluj pozycję, gdy korzystasz ze smartfonu – nie pochylaj się w jego stronę, tylko podnieś jego ekran na wysokość linii wzroku.
  3. Kontroluj swoją pozycję podczas pracy i rób przerwy – siedząc przy biurku, staraj się mieć wyprostowane plecy, nie garb się. Jeśli czujesz napięcie w plecach lub karku, zrób sobie przerwę. Wykonaj kilka rozciągających ćwiczeń, pójdź do kuchni zrobić sobie coś do picia. Takie przerwy powinniśmy robić przynajmniej raz na godzinę.
  4. Regularnie wykonaj ćwiczenie – co godzinę wykonaj ćwiczenie rozciągające. Usiądź prosto na końcu krzesła z rękoma wyciągniętymi do tyłu. Ściśnij łopatki, złącz dłonie za plecami i spróbuj unieść je do góry. Podnieś lekko brodę i głowę, weź głęboki oddech. Utrzymuj tę pozycję przez 30 sekund. Powtórz to ćwiczenie cztery razy. Idealne są również ćwiczenia przeciwne do pozycji, w której spędzasz najwięcej czasu. Są to ćwiczenia wyprostne i ćwiczenia mobilizujące do skrętów. W ten sposób uruchomimy kręgosłup, który się odżywia poprzez ruch i zmianę ciśnień.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.