Zamknij

Siedzący tryb życia jest zabójczy dla naszych kości. Zacznij ćwiczyć

29.07.2022
Aktualizacja: 29.07.2022 10:52

Brak ruchu, nadwaga to jedne z głównych przyczyn dolegliwości kostno-stawowych. Dowiedz się, dlaczego warto zacząć się ruszać i jakie aktywności są najlepsze.

Ból kręgosłupa a siedzący tryb życia
fot. Shutterstock
  1. Bóle kości i stawów – jakie mogą być przyczyny?
  2. Siedzący tryb życia jest zabójczy dla kręgosłupa
  3. Co robić, gdy pojawia się ból kręgosłupa?

Bóle kości i stawów to dolegliwości, na które skarży się coraz więcej Polek. Z badania „Profilaktyka zdrowia kobiet” wynika, że tylko jedna czwarta z nich nie ma tych przypadłości. Najczęściej zgłaszany jest ból kręgosłupa (pojawia się on u co piątej Polki, bez względu na wiek).

Bóle kości i stawów – jakie mogą być przyczyny?

Przyczyn bólów kostno-stawowych może być wiele. Najczęstsze to:

Siedzący tryb życia jest zabójczy dla kręgosłupa

Natura zaprojektowała ludzki organizm do ruchu, tymczasem większość z nas spędza czas w pozycji siedzącej. Ze wspomnianego badania wynika, że aż 30 proc. kobiet siedzi przez 7-8 godzin dziennie, a 27 proc. przez 4-6 godzin. Długotrwałe siedzenie jest bardzo niekorzystne dla narządu ruchu, sprzyja degeneracji chrząstki stawowej, która jest najsłabszym elementem w kolanie, biodrze czy kręgosłupie.

– Chrząstka stawowa czerpie substancje odżywcze z płynu stawowego, który dociera do niej wyłącznie podczas ruchu. Długotrwały bezruch sprawia, że otrzymuje ich zbyt mało, to sprzyja jej degeneracji i daje początek zwyrodnieniowej chorobie stawów. Bezruch negatywnie wpływa także na kondycję tkanek miękkich wokół stawu, sprzyja stanom zapalnym, których następstwem mogą być dolegliwości bólowe – tłumaczy dr Paweł Olszewski, ortopeda, traumatolog.

Co robić, gdy pojawia się ból kręgosłupa?

Choroba zwyrodnieniowa stawów ma charakter przewlekły. Nie da się jej wyleczyć, ale można spowolnić jej rozwój, zmieniając tryb życia, m.in. zwiększając aktywność fizyczną.

– Najlepiej uprawiać taki rodzaj aktywności fizycznej, która angażują wiele odcinków ciała i jednocześnie nie powoduje dużych przeciążeń stawów. Do takich należy pływanie, aqua aerobic, nordic walking, narty biegowe, a także joga, pilates – wymienia dr Olszewski i dodaje: – Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też codzienne wykonywanie zestawu ćwiczeń ukierunkowanych na wzmocnienie i uelastycznienie konkretnych grup mięśni, najlepiej dobranych dla danego pacjenta przez fizjoterapeutę. Optymalna dawka ruchu to 20-30 minut dziennie. Z punktu widzenia układu kostno-stawowego korzystniej jest ćwiczyć często z umiarkowaną intensywnością, niż tylko od czasu do czasu, ale bardzo intensywnie.

Ważne!

Gdy pojawi się ból kręgosłupa, postaraj się zaobserwować, w jakich okolicznościach się on pojawia. Jeśli na przykład podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów, postaraj się zmienić sposób ich podnoszenia, np. z pozycji kucznej.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że na kondycję układu kostno-stawowego pracujemy od najmłodszych lat. Nigdy nie jest za późno by wyeliminować szkodliwe przyzwyczajenia i zacząć dbać o aktywność fizyczną oraz dietę. Im wcześniej zdamy sobie z tego sprawę, tym lepiej dla naszych kości i stawów. Właściwe nawyki zdrowotne najlepiej wpajać dzieciom od najmłodszych lat.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Raport „Profilaktyka zdrowia kobiet” powstał na podstawie badania, które przeprowadzono w marcu 2022 przez Mobile Institute na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska