Zamknij

Jak spać, żeby nie bolały plecy? Najlepsza i najgorsza pozycja

09.09.2022
Aktualizacja: 09.09.2022 11:25

Ból pleców w nocy lub po przebudzeniu to powszechna przypadłość, która zakłóca sen i powoduje, że człowiek rano jest zmęczony i obolały. Aby pozbyć się bólu, wystarczy zmienić pozycję spania i dbać o prawidłowe ułożenie ciała w nocy. Sprawdź, która pozycja jest najlepsza dla kręgosłupa, a której lepiej unikać.

Ból pleców a spanie
fot. Shutterstock
  1. Ból pleców: najlepsza i najgorsza pozycja do spania
  2. Jak nauczyć się spać na plecach?

Przeciętnie około jednej trzeciej naszego życia spędzamy, odpoczywając lub śpiąc, więc spanie w wygodnej pozycji jest jednym z najważniejszych aspektów dobrego samopoczucia. Choć każdy człowiek ma ulubioną pozycję do spania, to nie zawsze służy ona zdrowiu. Często zdarza się, że po głęboko przespanej nocy i solidnym odpoczynku bolą plecy. Zazwyczaj ma na to wpływ nieodpowiednie ułożenie ciała podczas snu.

Ból pleców: najlepsza i najgorsza pozycja do spania

Ból pleców i zła jakość snu są ze sobą połączone. Jeśli cierpisz na ból pleców, możesz gorzej spać, bo budzi cię ból, ale brak snu też może przyczyniać się do bólu pleców, ponieważ ciało nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację tkanek. Nowe badania wykazały, że życie z przewlekłym bólem pleców może kosztować 42 minuty snu każdego dnia. Dlatego warto zadbać nie tylko o dobry materac, ale również o odpowiednie ułożenie ciała.

Spanie na plecach jest najbardziej zalecaną pozycją, ponieważ kręgi mogą naturalnie ułożyć się w neutralnej pozycji, bez załamań i krzywizn. Jednak taką opcję wybiera stosunkowo niewiele osób. Nawet 74 proc. osób śpi na boku, a 16 proc. śpi na brzuchu. 

Spanie na brzuchu wywiera nienaturalny nacisk na kręgosłup. Zmusza szyję do obracania się w prawo lub w lewo, a ta pozycja może utrudniać przepływ krwi, limfy i płynu mózgowo-rdzeniowego i może powodować ból stawów.

Jeśli masz problemy ze snem na plecach, spanie na boku lub w pozycji płodowej jest lepsze niż spanie na brzuchu. Osoby śpiące na boku, które nie mogą przekonać się do spania na plecach, zachęca się do używania poduszki między kolanami, która wyrównuje zginacze stawu biodrowego i neutralizuje nacisk na kręgosłup.

Jak nauczyć się spać na plecach?

Jeśli na co dzień nie śpisz na plecach, to taka pozycja może wydawać się nienaturalna. Trudniej jest usnąć, gdy ciało znajduje się w pozycji, do której nie jest przyzwyczajone. Aby zrelaksować się przed snem i rozluźnić ciało, można "do poduszki" słuchać ulubionych podcastów lub audycji radiowej. 

Zadbaj też o odpowiednią poduszkę. Leżąc na plecach, głowa nie może znajdować się zbyt wysoko, bo to wymusza zgięcie szyi. Staraj się wybierać poduszki, na których głowa jest lekko uniesiona lub wybierz poduszkę ortopedyczną, dostosowaną do spania na plecach, która układa się odpowiednio pod naciskiem głowy i szyi (poduszka z pianki z pamięcią kształtu).

Nawet jeśli zaśniesz na plecach, prawdopodobnie obudzisz się w innej pozycji. Wtedy ponownie ułóż ciało na plecach i odpoczywaj tak przez jakiś czas, zanim wstaniesz z łóżka. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mirror.co.uk