Zamknij

Ból kręgosłupa – o jakich chorobach może świadczyć?

16.12.2020
Aktualizacja: 16.12.2020 22:49
Ból kręgosłupa przyczyny
fot. Shutterstock

Ból kręgosłupa może dotknąć osoby w każdym w wieku. Przyczyn tej dolegliwości może być wiele. Dowiedz się, kiedy ból kręgosłupa wskazuje na poważne choroby.

Ból kręgosłupa towarzyszy wielu schorzeniom i może mieć wiele przyczyn. Do najczęstszych należą: brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia, nadwaga.

Ból kręgosłupa – przyczyny

  • Rwa kulszowa

Rwa kulszowa charakteryzuje się ostrym i nagłym bólem okolicy lędźwiowej. Ból zazwyczaj promieniuje w stronę pośladków. Objawy rwy kulszowej to także drętwienie ciała i nieprzyjemnie mrowienie. O rozwoju tego schorzenia decyduje ucisk korzenia nerwu w miejsce opuszczania kanału kręgosłupa.

  • Dyskopatia

Dyskopatia powoduje ból kręgosłupa lędźwiowego. O dyskopatii mówimy wtedy, kiedy zwyrodnieniu ulega krążek międzykręgowy. Jądro miażdżyste staje się uwypuklone i naciska na rdzeń kręgowy i nerwy – w efekcie dochodzi do silnych dolegliwości bólowych oraz podrażnienia nerwów. Inne objawy tego schorzenia to drętwienie kończyn oraz mrowienie w okolicy kręgów szyjnych.

  • Stenoza

Stenoza, to zwężenie kanału kręgowego w odcinku lędźwiowym. Zazwyczaj ból kręgosłupa nasila się przy przeproście kręgosłupa.

  • Złamanie kręgów kompresyjne

Przy złamaniu kręgów kompresyjnym zazwyczaj ból nasila się w trakcie kichania, przy kaszlu, a także przy wypróżnianiu się.

  • Spondylolisteza

Spondylolisteza to inaczej ześlizgnięcie się kręgów. Oprócz bólu kręgosłupa objawia się trudnościami w chodzeniu.

Inne przyczyny bólu kręgosłupa to: napięcie mięśni, uszkodzenie i zwyrodnienie stawów. Dodatkowo dolegliwości bólowe objawiają się przy stanie zapalnym okolic kręgosłupa, a także przy chorobie nowotworowej, która umiejscowiona jest w okolicach kręgosłupa.

CZY WIESZ ŻE?

Warto też pamiętać, że ból kręgosłupa bardzo często spowodowany jest przeciążeniem.

Ból kręgosłupa – leczenie

Aby poznać przyczynę bólu kręgosłupa, lekarz najpierw zleci do wykonania specjalistyczne badania. Są to między innymi:

Leczenie bólu kręgosłupa jest uzależnione od przyczyny, która go wywołuje. Formy leczenia tych dolegliwości bólowych to między innymi:

  • Fizjoterapia, czyli masaże, kinezyterapia oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające.
  • Termoterapia – jest to leczenie za pomocą zimnych lub ciepłych okładów.
  • Farmakoterapia – przepisywane są leki rozkurczowe, a także opioidy, kortykosterydy, a także niesterydowe leki przeciwzapalne.
  • Medycyna alternatywna, czyli akupunktura i akupresura.

Ból kręgosłupa – ćwiczenia

Bardzo często bóle kręgosłupa i pleców nie są spowodowane chorobą lub schorzeniem tylko brakiem aktywności fizycznej i siedzącym trybem życia. Wystarczy trzy godziny tygodniowo, by dolegliwości bólowe zmalały i aby poprawiła się nasza kondycja.

Ćwiczenie mobilizujące na ból kręgosłupa lędźwiowego

Połóż się na plecach, a następnie zegnij kolana i przysuń stopy do pośladków. Kolana oraz stopy powinny się łączyć. Ręce powinny być lekko zgięte i trochę odsunięte od tułowia. Robiąc wdech, podnoś odcinek krzyżowy kręgosłupa (tak wysoko jak dasz radę). Opuszczaj przy wydechu, jednocześnie unosząc kość ogonową. Jeśli Twoja kondycja Ci na to pozwoli, powtarzaj to ćwiczenie 10 razy.

Ćwiczenie wzmacniające kręgosłup

Połóż się na plecach, nogi wyprostuj, a ramiona skrzyżuj nad głową. Unoś miednicę i kość ogonową, a lędźwie (dolny odcinek kręgosłupa) przyciśnij do podłogi. Następnie napnij pośladki i podnieś ramiona. Powtarzaj to ćwiczenie 10 razy.

Ćwiczenia rozciągające na ból kręgosłupa

Połóż się na plecach. Jedną nogę połóż na podłodze, a drugą zegnij i obejmij ją dłońmi (przed kolanem). Przyciągnij ją do piersi. Uniesioną nogę wyprostuj, a palce stóp przyciągnij do siebie. W takiej pozycji postaraj się wytrzymać minimum 5 sekund. Powtórz 10 razy, po 5 razy na każdą nogę.

Ból kręgosłupa – profilaktyka

  1. Odpowiednia masa ciała – nadwaga oraz otyłość sprzyjają schorzeniom kręgosłupa.
  2. Regularna aktywność fizyczna, wystarczą regularne spacery lub nordic walking.
  3. Pamięta, o odpowiedniej pozycji ciała.
  4. Unikaj zbyt ciężkiej pracy fizycznej.
  5. Jeśli pracujesz przy biurku, koniecznie zadbaj o prawidłową wysokość biurka, a także o odpowiednie krzesło z oparciem.
  6. Kobiet powinny ograniczyć chodzenie w butach na obcasie.
  7. Pamiętaj, że wszystkie sprzęty domowe powinny być dostosowane do Twojego wzrostu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio ZET na Facebooku!