Zamknij

Joga dla oczu. Ćwiczenia, które pomogą utrzymać dobry wzrok

05.05.2021
Aktualizacja: 05.05.2021 19:50
Joga dla oczu. Jakie ćwiczenia wykonać?
fot. Shutterstock

Joga dla oczu to ćwiczenia, które pozwolą zachować dobry wzrok. Dowiedz się, jakie wykonywać ruchy gałek ocznych i jak często, by utrzymać oczy w dobrej kondycji. Porady udziela okulistka dr Justyna Krowicka.

Joga dla oczu to zestaw łatwych ruchów oczami, które mają przyspieszyć przemianę materii w oku i jego okolicy, i w ten sposób pozytywnie wpłynąć na wzrok. Należy je wykonywać codziennie przed spaniem. Joga dla oczu polecana jest osobom, które spędzają wiele godzin przed komputerem.

Joga dla oczu – jakie ćwiczenia należy wykonać?

Dr Justyna Krowicka, okulistka, ordynator kliniki Gemini w Ostrawie, zaleca, aby codziennie wykonywać poniższy zestaw ćwiczeń oczu:

  1. 10 x zamrugać
  2. 10 x popatrzeć w górę i w dół
  3. 10 x popatrzyć z prawej do lewej
  4. 10 x popatrzyć się po przekątnej z prawej w górę, z lewej w dół
  5. 10 x popatrzeć po przekątnej w odwrotnym kierunku
  6. 10 x krążyć oczami w prawo
  7. 10 x krążyć oczami w lewo
  8. 10 x zamrugać

Co robić, by mieć dobry wzrok?

Aby zadbać o wzrok, należy:

  • zadbać o odpowiednie oświetlenie w pomieszczeniu,
  • zadbać o odpowiednią odległość od komputera (minimum 70 cm odległość od monitora),
  • siedzieć tyłem do okna, by monitor był dobrze oświetlony,
  • ograniczyć do minimum czas spędzany przed komputerem, tabletem czy telefonem,
  • robić regularne, co pół godziny przerwy od pracy, które należy przeznaczyć na „relaksowanie” oczu (np. patrzenie w dal),
  • regularnie ćwiczyć wzrok, wykonując ćwiczenia polecane powyżej,
  • często spędzać czas na łonie natury (specjaliści zalecają, aby co najmniej dwugodzinny dziennie przebywać na świeżym powietrzu),
  • zadbać o odpowiedni odpoczynek,
  • nawilżać oczy kroplami uzupełniającymi łzy, zwłaszcza gdy mamy uczucie piasku w oku, nadmiernego zmęczenia lub naszego oko jest zaczerwienione,
  • zadbać o odpowiednią dietę, bogatą w produkty zawierające witaminy i minerały ważne dla zdrowia oczu, np. jajka, ryby morskie, kukurydzę, soję, borówki, czosnek, pomidory, orzechy, różne nasiona, olej z oliwek, kurkumę (ma ona pozytywny wpływ na wzrok i działa przeciwnowotworowo).

Warto też rzucić palenie, bo ono także wpływ na jakość widzenia.

Powyższa porada została przygotowana przez dr Justynę Krowicką, okulistkę, ordynator kliniki Gemini w Ostrawie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.