Zamknij

Jak dbać o wzrok? 4 ważne zasady

Alicja Bartosiak
16.08.2021
Aktualizacja: 12.10.2021 14:42
Jak dbać o wzrok? 4 ważne zasady
fot. Shutterstock

Według WHO aż 284 miliony ludzi żyje z wadami wzroku lub jest całkowicie niewidomych. W Polsce aż 50 procent osób w wieku 16-54 lat nie widzi poprawnie. W wielu przypadkach, by uniknąć wad wzroku, wystarczyłoby stosować odpowiednią profilaktykę. Jak dbać o oczy?

  1. Regularne wizyty u okulisty
  2. Dieta dla oczu – produkty wspierające wzrok
  3. Regularne nawilżanie
  4. Spa dla oczu

Zanieczyszczenie środowiska, godziny spędzone przed komputerem, a także niezdrowa dieta – to wszystko ma ogromny wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku. Tymczasem oczy to nasze okno na świat i warto o nie zadbać, zanim będzie za późno. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Regularne wizyty u okulisty

O oczach powinniśmy pamiętać tak samo, jak o innych narządach. Wzrok należy kontrolować przynajmniej raz na dwa lata. Wczesne wykrycie niepokojących objawów pozwoli uniknąć nieodwracalnych zmian. Pamiętajmy, że do okulisty możemy wybrać się również gdy zauważymy inne dolegliwości, takie jak suchość oczu czy łzawienie. Tego typu symptomy w niektórych przypadkach mogą świadczyć o poważnych chorobach czy alergiach. Czasami swędzenie czy pieczenie może być spowodowane obecnością ciała obcego w oku – wtedy niezbędna jest interwencja lekarza.

Dieta dla oczu – produkty wspierające wzrok

To, co jemy, ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, również narządu wzroku. Największym wrogiem dla naszych oczu są papierosy, które powodują zwyrodnienie plamki żółtej oraz zaćmę. Na nasz wzrok źle działa również cukier. Wahania poziomu cukru we krwi mogą powodować zaburzenia widzenia. Aby narząd wzroku funkcjonował prawidłowo, niezwykle ważne jest dbanie o niego od wewnątrz.

Produkty, które wzmocnią wzrok to na przykład:

  • natka pietruszkizawiera duże ilości witaminy C, która jest cennym przeciwutleniaczem;
  • borówki – znajdziemy w nich aż 14 rodzajów antocyjanów (między innymi barwniki – luteinę i zeaksantynę), które uszczelniają nabłonek i zwiększają elastyczność naczyń włosowatych. Dodatkowo antyocyjany pomagają siatkówce przystosować się do zmiennego oświetlenia;
  • ryby – są źródłem kwasów omega-3, które sprzyjają produkcji filmu łzowego (tkanki pokrywającej gałkę oczną);
  • szpinak – zawiera luteinę, która powstrzymuje proces niszczenia plamki żółtej;
  • marchewka – to najlepsze źródło beta–karotenu, czyli witaminy A, która wspiera funkcjonowanie fotoreceptorów siatkówki oka.

Regularne nawilżanie

O tym nawyku powinny pamiętać osoby, które spędzają wiele godzin przed komputerem. Bez odpowiedniego nawilżenia nasze oczy nie są w stanie prawidłowo funkcjonować. Niezwykle ważne jest też mruganie – to naturalny sposób nawilżania oczu. Aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości, warto stosować krople nawilżające dostępne w aptece. Wybierajmy środki, które zawierają substancje dostępne naturalnie w oku (takie jak hialuronian) – dzięki temu unikniemy reakcji alergicznej.

Spa dla oczu

Nasze oczy, tak jak my, bywają zmęczone. Możemy to poznać m.in. po zaburzeniach widzenia, bólu głowy czy nadmiernym łzawieniu. To znak, że powinniśmy odpocząć. Najlepszym sposobem na regenerację oczu jest zmiana otoczenia. Najlepiej wybrać się na spacer w miejsce, w którym będziemy mogli bez problemu patrzeć w dal przez dłuższy czas.

Doskonale na nasze oczy działają również kompresy ziołowe. Rośliny, które pomogą zmęczonym oczom to:

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl