Siedzący tryb życia, niechęć do ruchu? Rak tylko na to czyha

01.07.2020
Aktualizacja: 01.07.2020 11:52
Siedzący styl życia zwiększa ryzyko raka.
fot. Shutterstock

Większość z nas prowadzi siedzący tryb życia. Siedzimy przy komputerze, w samochodzie, w domu na kanapie, w poczekalni, w kinie. Okazuje się, że jest to bardziej niebezpiecznie, niż nam się wydaje. Nowe badanie opublikowane w prestiżowym magazynie „JAMA Oncology” pokazuje, że siedzący tryb życia wiąże się z wyższym ryzykiem śmierci z powodu raka.

  • Skrócenie czasu spędzanego na siedzeniu może zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu raka.
  • Regularna aktywność fizyczna jest sprawdzonym sposobem na zmniejszenie rozwoju raka.
  • Włączenie 30 minut ruchu do codziennego życia może pomóc zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu raka.

Nowe badanie, przeprowadzone przez naukowców z University of Texas MD Anderson Cancer Center w Houston, sugeruje, że siedzący tryb życia wiąże się z wyższym ryzykiem śmierci z powodu raka. Włączenie choćby lekkiej aktywności fizycznej zmniejsza to ryzyko.

W badaniu wykorzystano dane 8 002 dorosłych osób w wieku 45 lat i starszych, którzy dołączyli do trwającego badania REGARDS w latach 2003-2007. W ramach tego badania naukowcy przypięli akcelerometry do bioder uczestników, aby zapewnić obiektywną miarę poziomów ich aktywności w okresie 7 dni. 5 lat później 268 uczestników (3,3%) zmarło na raka. Głównie były to osoby, które najmniej się ruszały podczas trwającego badania. 

Naukowcy odkryli, że uczestnicy z największym całkowitym czasem przeznaczonym na siedzeniu mieli o 52% podwyższone ryzyko śmierci z powodu raka w porównaniu z tymi, którzy mieli najmniej siedzący tryb życia.

Badacze wzięli pod uwagę również inne zmienne, które mogły mieć wpływ na śmiertelność z powodu raka m.in.:

  • ogólne poziomy aktywności fizycznej,
  • wiek,
  • palenie papierosów,
  • nawyki związane z piciem alkoholu,
  • wskaźnik masy ciała (BMI).

Aby uzyskać wgląd w potencjalne korzyści wynikające z aktywniejszego trybu życia, naukowcy starali się pokazać zalety zamienienia 30 minut siedzącego trybu życia dowolną aktywnością fizyczną. W przypadku lekkich ćwiczeń, takich jak chodzenie, prowadziło to do obniżenia ryzyka śmierci z powodu raka o 8%. Intensywniejsze aktywności, takie jak jazda na rowerze, obniżała ryzyko śmierci z powodu raka do 31%.

Analiza wcześniejszych badań powiązała siedzący tryb życia z wyższą śmiertelnością z przyczyn sercowo-naczyniowych i nowotworowych. Jednak wszystkie te badania opierały się ustnych zapewnieniach dotyczących aktywności lub ich braku.

Siedzący tryb życia a rozwijanie się raka: zdanie ekspertów

W swoim artykule opublikowanym na „JAMA Oncology” autorzy podsumowują: „Aby zmniejszyć ryzyko rozwoju raka, związane z siedzącym trybem życia, należy zadbać o regularną aktywność fizyczną (nawet umiarkowaną)”.

„Rozmowy z moimi pacjentami zawsze zaczynają się od tego, dlaczego nie mają czasu na ćwiczenia”, informuje dr Susan Gilchrist, która prowadziła badanie. I dodaje: „Mówię im, aby zastanowili się, czy nie stać ich co godzinę na 5 minut aktywności w pracy lub wchodzenie po schodach zamiast windy. To badanie pokazuje, że nawet lekka aktywność może pokonać raka”.

American Cancer Society zaleca co najmniej 150 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej każdego tygodnia. Jednak badania sugerują, że mniej niż 25 proc. amerykańskiego społeczeństwa się do tych zaleceń stosuje. 

„Naszym kolejnym krokiem jest zbadanie, w jaki sposób obiektywnie zmierzony siedzący tryb życia wpływa na występowanie raka w konkretnym miejscu w organizmie oraz czy płeć i rasa odgrywają w tym jakąś rolę”, podsumowuje dr Gilchrist.

Źródło: medicalnewstoday.com