Zamknij

Jak uniknąć raka jelita grubego? Stosuj się do tych 6 zasad

19.04.2022
Aktualizacja: 19.04.2022 12:33

Czy można uniknąć raka jelita grubego? Istnieją czynniki ryzyka rozwoju nowotworu jelita grubego, które można modyfikować, zmieniając swoje zachowania i tym samym zmniejszając ryzyko zachorowania na raka. Stosuj się do 6 zasad, by zachować zdrowe jelita.

Rak jelita grubego
fot. Shutterstock

Raka jelita grubego diagnozuje się każdego roku w Polsce u około 18 000 osób. Rak ten jest trzecim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni, i drugim, na który chorują kobiety, a od kilku lat zachorowalność i umieralność na raka jelita grubego u obu płci wzrasta.

Większość przypadków raka jelita grubego jest rozpoznawana u pacjentów powyżej 50 roku życia. Choroba zwykle rozwija się powoli. We wczesnych stadiach choroby występują bóle brzucha oraz wzdęcia, które mogą sugerować mniej groźne dolegliwości. Zmienia się rytm wypróżnień, czasami pojawia się krew w stolcu, chorzy są osłabieni i mogą mieć niedokrwistość.

Aby zmniejszyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego, można starać się modyfikować styl życia, stosując zdrową dietę wspierającą jelita, dbać o zachowanie odpowiedniej masy ciała, prowadzić aktywny tryb życia. 

Jak uniknąć raka jelita? Stosuj się do 6 zasad

Nie można przewidzieć, kto zachoruje na raka jelita. Dokładne przyczyny choroby nie są znane. Wiadomo natomiast, że niektóre czynniki/zachowania znacznie zwiększają ryzyko rozwoju tego nowotworu, dlatego należy ich unikać.

Uważa się, że połowie wszystkich przypadków nowotworów jelita można zapobiec, prowadząc zdrowy tryb życia i dbając o jelita. Jak to zrobić?

Stosuj się do tych 6 zasad:

  1. Jedz błonnik pokarmowy. Dieta bogata w błonnik pokarmowy wpływa korzystnie na perystaltykę jelit. Niektóre resztki pokarmowe mogą być dla organizmu toksyczne i trzymanie ich w jelitach przez dłuższy czas może zwiększać ryzyko rozwoju nowotworu. Błonnik oczyszcza jelita z mas pokarmowych, co sprawia, że jelita są krócej narażone na kancerogenne działanie różnych związków zawartych w trawionym pokarmie. Wpływa też na regularność wypróżnień i zapewnia luźne stolce, co pozwala zapobiec hemoroidom. Błonnik zapobiega również zaparciom, bo chłonie wodę i zapobiega nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, a przy okazji też pobudza ukrwienie jelit i ich perystaltykę. Błonnika nie trzeba specjalnie suplementować. Jest on składnikiem pełnoziarnistego pieczywa, makaronów, ryżu. Błonnik można czerpać także z roślin strączkowych, takich jak soczewica, fasola oraz z warzyw i owoców. 
  2. Unikaj czerwonego mięsa. Ogranicz spożywanie czerwonego mięsa do maksymalnie 500 g tygodniowo i unikaj przetworzonych produktów mięsnych, takich jak salami, kiełbaski i bekon. Badania sugerują, że na każde 100 gramów mięsa czerwonego spożywanego dziennie ryzyko raka jelita grubego zwiększa się o 17%. Natomiast codzienne spożywanie 50 gramów mięsa przetworzonego zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o 18%. Uważa się, że substancje powstające w wyniku przemian żelaza hemowego, obecnego w dużej ilości w mięsie czerwonym uszkadzają DNA komórek organizmu człowieka. Dodatkowo obróbka termiczna mięsa w wysokiej temperaturze lub w bezpośrednim kontakcie z płomieniem powoduje powstawanie rakotwórczych substancji chemicznych.
  3. Utrzymuj odpowiednią masę ciała. Szacuje się, że ok.  11% wszystkich przypadków raka jelita grubego jest związanych z otyłością. Naukowcy uważają, że nadmiar tkanki tłuszczowej może zmieniać poziomy niektórych hormonów, co z kolei może powodować wzrost guzów.
  4. Dbaj o aktywność fizyczną. To ważne dla ogólnego stanu zdrowia. Aktywność fizyczna pozwala utrzymać odpowiednią wagę lub zrzucić zbędne kilogramy. Pobudza metabolizm i korzystnie wpływa na perystaltykę jelit. Człowiek powinien być aktywny fizycznie, bez względu na charakter aktywności. Można biega, ćwiczyć na siłowni, jeździć rowerem lub chodzić spacerem na zakupy, ważne, by raz dziennie odpowiednio się zgrzać, spocić, zmęczyć.
  5. Jedz więcej nabiału. Kefiry, jogurty naturalne, maślanki to naturalne probiotyki, które korzystnie wpływają na przewód pokarmowy i zapewniają utrzymanie prawidłowej flory jelitowej. Pomagają też wzmocnić odporność, zwiększają wchłanianie witamin i minerałów. Do naturalnych probiotyków, które pomagają dbać o zdrowie jelit, zalicza się też kiszonki i produkty fermentowane.
  6. Zrezygnuj z używek. Badania wskazują, że regularne spożywanie alkoholu zwiększa ryzyko rozwoju raka jelita grubego o 7%, a palenie tytoniu o 6%. Palenie papierosów sprzyja powstawaniu polipów, które zaliczane są do stanów przedrakowych.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mirror.co.uk, zwrotnikraka.pl, ncez.pzh.gov.pl