Zamknij

Brain zaps po odstawieniu leków przeciwdepresyjnych. Jak rozpoznać burzę w mózgu?

Alicja Bartosiak
15.11.2022
Aktualizacja: 15.11.2022 09:19

Chociaż leki antydepresyjne nie uzależniają, zakończenie leczenia może wiązać się z tzw. zespołem odstawienia, który dotyczy niemal połowy pacjentów. W tym czasie, pod wpływem zmian równowagi poziomu neurotransmiterów w mózgu, zmienia się nasze samopoczucie. U niektórych osób pojawiają się tzw. brain zaps, czyli doznania postrzegane jako nagłe wyładowania elektryczne w głowie. Jak je rozpoznać?

Brain zaps: jak je rozpoznać?
fot. Shutterstock

Z odstawieniem leków przeciwdepresyjnych wiążą się pewne nieprzyjemne dolegliwości, takie jak nudności, bezsenność, zaburzenia czucia, nadmierne pobudzenie, objawy grypopodobne, dezorientacja. Kolejnym symptomem są zaburzenia czuciowe w głowie. Brain zaps to objaw, który nie został jeszcze dokładnie zbadany przez medycynę. Pierwsze opisy tego symptomu pojawiły się w latach 90.

Brain zaps to uczucie krótkich wyładowań elektrycznych w mózgu. U niektórych osób może wystąpić nawet wrażenie wzrokowe nagłego, jasnego błysku światła. Chociaż brain zaps mogą być bardzo niepokojące dla wielu pacjentów, nie są groźne. Mogą jednak znacznie utrudniać życie i zakłócać sen. Jak rozpoznać brain zaps? Pacjenci, którzy doświadczają tego objawu, opisują go jako:

Brain zaps: jak sobie radzić?

Prawdopodobieństwo wystąpienia brain zaps jest znacznie większe w przypadku nagłego odstawienia środków przeciwdepresyjnych. Dlatego zawsze należy robić to stopniowo, współpracując z lekarzem. Nie oznacza to jednak, że unikniemy brain zaps.

Psychiatra powinien znać wszystkie objawy związane ze zmniejszaniem dawki leku. Na brain zaps nie ma lekarstwa; po pewnym czasie ataki „wyładowań” w głowie ustępują samoistnie, zwykle w ciągu 2-3 tygodni.  Podczas odstawiania leków przeciwdepresyjnych niektórym osobom zaleca się stosowanie terapii poznawczo-behawioralnej.  Brain zaps mogą pojawić się również wtedy, gdy pominiemy dawkę leku.
Domowe sposoby, które pomogą przetrwać trudny okres odstawienia leków, to m.in.:

  • dbanie o higienę snu (spędzanie czasu na dworze, ograniczanie ekspozycji na światło niebieskie)
  • dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3, magnez i witaminy z grupy B
  • aktywność fizyczna

Gdy odstawiamy leki antydepresyjne, warto poprosić o wsparcie przyjaciół i rodzinę.
Ważne: nigdy nie rezygnuj z przyjmowania leków na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: A. Papp, „Brain Zaps: An Underappreciated Symptom of Antidepressant Discontinuation”, researchgate.net, [dostęp: 15.11.2022]; medicalnewstoday.com; instagram.com/psychiatra_anna