Zamknij

10 prostych trików na sprawny mózg. Jak go trenować?

21.07.2021
Aktualizacja: 21.07.2021 16:26
10 trików na sprawny mózg
fot. Shutterstock

Mózg bez ćwiczeń słabnie tak samo jak mięśnie bez treningu. Aby zachować sprawność myślenia, trzeba go ćwiczyć i dobrze odżywiać, zwłaszcza w starszym wieku. Wypróbuj kilka trików, które pomogą utrzymać mózg w dobrej kondycji. Dzięki nim będzie jak żyletka.

Amerykanie powiedzieliby: „Use it or lose it” („Używaj go albo strać”). W Polsce powiedzielibyśmy, że organ nieużywany zanika. To dobrze pokazuje, co dzieje się szarymi komórkami, gdy za mało z ich korzystamy. Osoby, które do późnych lat pracują w dziedzinach wymagających intensywnego myślenia, dłużej mają sprawny umysł. Ale wcale nie potrzeba bardzo dużego wysiłku, by mózg był w dobrej kondycji – wystarczą całkiem zwykłe czynności wykonywane regularnie: czytanie książek, słuchanie radia czy nawet… granie w gry komputerowe. Większego wysiłku wymaga pójście na wykład, do muzeum czy nauczenie się obcego języka – ale wszystko to jest w zasięgu możliwości większości z nas. Co jeszcze możesz zrobić dla swojego mózgu?

1. Rób różne rzeczy na odwrót

W dzieciństwie większość z nas bawiła się w mówienie wyrazów do tyłu. To świetne ćwiczenie, które zmusza mózg do myślenia w nowy sposób. Podobne techniki, które nazwano „neurobics”, opracowali naukowcy z Duke University – ćwiczenia to mają za zadanie utrzymać umysł w dobrej kondycji, wykorzystując do tego pięć zmysłów człowieka. Co możesz robić? Jeśli jesteś praworęczny, spróbuj czasem użyć lewej ręki. Jedź do pracy inną trasą. Zamknij oczy i sprawdź, czy rozpoznasz jedzenie po smaku.

2. Bądź aktywny fizycznie

Ćwiczenia, zwłaszcza podnoszące tętno, np. chodzenie czy pływanie, mają świetny wpływ na mózg, chociaż eksperci nie są pewni, dlaczego tak się dzieje. Najpewniej mechanizm jest taki, że aktywność fizyczna zwiększa dopływ krwi do mózgu i poprawić połączenia między komórkami mózgowymi. Na pewno jednak uprawianie sportu wspomaga pamięć, wyobraźnię, a nawet zdolność do planowania.

3. Stosuj dietę dobrą dla mózgu

Wybieraj produkty, które są dobre dla serca i prawidłowej wagi. Otyłość w średnim wieku dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia demencji. Wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi zwiększają to ryzyko. Na początek spróbuj: piec lub grillować potrawy zamiast smażyć, używać tzw. dobrych tłuszczów (olejów roślinnych, oliwy z oliwek zamiast śmietany, masła i tłuszczów zwierzęcych), jeść dużo kolorowych owoców i warzyw oraz ryb.

4. Ogranicz ilość alkoholu

Zbyt duża ilość alkoholu ma zły wpływ na organizm nie tylko tuż po wypiciu, ale ma także długotrwałe skutki. Zbyt częste picie przez długi czas może spowodować, że na stałe zostaną uszkodzone pewne części mózgu i nie zmieni się to już, nawet jeśli przestaniesz pić. Za bezpieczną ilość alkoholu uważa się jednego drinka dziennie dla kobiet i dwa dla mężczyzn.

5. Graj w gry komputerowe

Kilka badań wykazało, że granie w gry komputerowe stymuluje te części mózgu, które kontrolują ruch, pamięć, planowanie i drobne umiejętności motoryczne. Chociaż niektórzy eksperci twierdzą, że gry trenują tylko te umiejętności, które są niezbędne w grach, to dlaczego przyjemność z grania zostawiać tylko dzieciom?

6. Graj na instrumencie

Graj, o ile tylko umiesz – jeśli mama kazała ci grać w dzieciństwie np. na pianinie, możesz jej tylko podziękować. Granie na instrumencie we wczesnym okresie życia procentuje jaśniejszym umysłem w jego jesieni – wzmacnia te funkcje mózgu, które nie mają nic wspólnego z muzyką, np. pamięć czy lepszą koordynację rąk. W sumie nigdy nie jest za późno, by zacząć grać na jakimś instrumencie.

7. Utrzymuj kontakty z przyjaciółmi

Warto być otwartym na ludzi! Rozmawianie z innymi wyostrza umysł – w domu, w pracy czy gdziekolwiek jesteś. Badania wykazują, że działalność społeczna poprawia stan umysłu. Możesz np. zostać wolontariuszem w fundacji, zapisać się zajęcia origami lub po prostu... zadzwonić do przyjaciela.

8. Rozładowuj stresy

Nadmiar stresu szkodzi mózgowi, zwłaszcza istocie szarej, w której zlokalizowane są komórki przechowujące i przetwarzające informacje. Najlepsze sposoby na wyciszenie się? Czasem wystarczy głęboko pooddychać albo znaleźć coś, co nas śmieszy. Można też posłuchać muzyki, zapisać się na zajęcia jogi czy medytacji. Zawsze dobrze działa też rozmowa z zaufaną osobą.

9. Wysypiaj się

Wysypianie się jest konieczne zwłaszcza przed i po nauczeniu się czegoś nowego. Jeśli ucząc się, jesteś zmęczony, trudno jest się skupić, a nauka jest mniej efektywna. Natomiast podczas snu nowe informacje lepiej układają się w mózgu i łatwiej jest je sobie później przypomnieć. Długi nocny odpoczynek jest najlepszy dla pamięci i dobrego nastroju. Większość dorosłych potrzebuje 7-8 godzin snu w nocy, kiedy to organizm (i mózg) jest oczyszczany z różnych „śmieci”.

10. Wspomóż swoją pamięć

To normalne, że z wiekiem pamięć działa nieco gorzej niż wcześniej. Dlatego warto jej pomóc. Jak? Zapisuj sobie różne rzeczy, korzystaj z kalendarza w komórce i przypomnień w telefonie (nawet w prostych sprawach), postaraj się skupiać na jednym zadaniu naraz (a nie na kilku), ucz się nowych rzeczy krok po kroku. Na kłopoty z zapamiętywanie imion też jest kilka sposobów: zawsze powtarzaj imię poznanej osoby na głos, gdy z nią rozmawiasz (albo chociaż w myślach), albo wymyśl jakiś rym związany z jej imieniem, możesz też skojarzyć jej imię z jakimś zabawnym obrazem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com