Jak uspokoić mózg, by mógł odpocząć od nadmiaru bodźców? 4 sposoby

10.01.2020
Aktualizacja: 10.01.2020 15:33
Jak zadbać o mózg?
fot. Shutterstock

Nasz mózg pracuje na pełnych obrotach, a my w ogóle nie zdajemy  sobie z tego sprawy. Przez cały czas wykonuje miliony operacji, przetwarza informacje, sygnalizuje o zagrożeniach. Bez wątpienia mózg tak, jak każdy inny narząd, wymaga specjalnego traktowania. Okazuje się, że wystarczy zachęcić go do konkretnych działań. Jak zadbać o mózg w dobie nowych technologii i szumu informacyjnego?

Medytuj. Mózg medytujący to mózg szczęśliwy. Dowiódł tego neurolog Rochard Davidson. Skanował funkcjonalnym rezonansem magnetycznym mózg tybetańskich mnichów. To pozwoliło na pokazanie, że regularne sesje medytacji, uważności wpływają na ciało migdałowate, czyli część mózgu, która odpowiada za nasze emocje, szczególnie te negatywne.

Medytacja sprawia, że spokojniej reagujemy na przykre zdarzenia i myśli, nie poddajemy się tak łatwo stresowi i lepiej się skupiamy.

Joga. Takie same  korzyści, jak z medytacji, płyną też z jogi. Dzięki zajęciom, możemy poczuć się mniej zestresowani, silniejsi fizycznie i psychicznie. Badania wykazują, że joga nie tylko zmniejsza stres, lecz także objawy depresji, zaburzeń lękowych oraz pomaga radzić sobie z bólem i bezsennością. Poprawia też zdolności skupiania się i odczuwania szczęścia.

Zawdzięczamy to neuroplastyczności mózgu. Okazuje się, że pod wpływem regularnie wykonywanej czynności fizycznej, nasz mózg zaczyna się inaczej komunikować. Dr Sara Lazar z Harwardzkiej Szkoły Medycznej badała za pomocą rezonansu magnetycznego mózgi osób, które zaczęły uprawiać jogę. Okazało się, że zmniejszyły im się ciała migdałowate przetwarzające negatywne emocje (porównywano je z ciałami migdałowatymi osób, które nie ćwiczyły jogi).

Kontakt z naturą jest czymś w rodzaju plastra na zestresowany mózg. Przyroda ma na nas wpływ, z czego rzadko zdajemy sobie sprawę. Samo obserwowanie zdjęć natury sprawia, że po szybkim stresie szybko wracamy do siebie.

Przeczytaj: Pieniądze mogą zastąpić silne więzi społeczne. Jak bogactwo wpływa na mózg?

Ćwiczenia wzmacniające mózg. Okazuje się, że istnieją specjalne ćwiczenia, które wzmacniają pamięć, wyostrzają uwagę i poprawiają pracę mózgu. Specjalna gimnastyka mózgu została opracowana przez Yoshiro Tsutsumi, japońskiego badacza. Proste ćwiczenia nakierowane są na poprawę ogólnego samopoczucia i wspierania zdrowia mózgu.

Codzienne wykonywanie krótkich ćwiczeń palców i ich stymulacja pomaga odmłodzić ciało oraz poprawić wydajność mózgu. Kiedy wykonujesz ćwiczenia palców, poprawiasz połączenia synaps i aktywujesz neurony, co korzystnie wpływa na funkcjonowanie twojego mózgu.

Ważne

Jedno z takich ćwiczeń polega na stymulowaniu dłoni z wykorzystaniem orzechów. Należy toczyć orzech włoski wokół lewej dłoni i naciskać go w taki sposób, aby wymagało to pewnego wysiłku. Powtarzaj ćwiczenie przez co najmniej jedną minutę. Następnie obróć lewą dłoń i zacznij toczyć orzech wokół grzbietu tej dłoni.

Inne ćwiczenie z orzechem polega na chwyceniu dwóch orzechów do każdej ręki. Gdy to zrobisz, zacznij toczyć je okrągłymi ruchami. Orzechy w prawej dłoni należy toczyć zgodnie z ruchem wskazówek zegara. A w lewej przeciwnie do ruchów wskazówek zegara. Powtarzaj te ruchy przez co najmniej jedną minutę. Okrężne ruchy uspokajają napięcie nerwowe, zmniejszają niepokój i łagodzą uczucie niezadowolenia. Ten trening pomoże uchronić mózg przed starzeniem.