Zamknij

Ryzyko alzheimera niższe o połowę. Wystarczy jeden składnik w diecie

13.06.2022
Aktualizacja: 13.06.2022 11:45
Kwasy omega-3 opóźniają alzheimera
fot. Schutterstock

Naukowcy znaleźli kolejny dowód, że dobrze skomponowana dieta ma ogromne znaczenie w zmniejszaniu ryzyka choroby Alzheimera, zwłaszcza u osób, które mają genetyczne skłonności do tego schorzenia. Spożywanie odpowiedniej ilości produktów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 obniża ryzyko o połowę.

Naukowcy z Fatty Acid Research Institute (FARI) oraz różnych ośrodków z USA i Hiszpanii donoszą o prawdopodobnym, ochronnym działaniu na mózg kwasów omega-3, a konkretnie kwasu DHA. Substancje te mają kluczowe znaczenie m.in. dla układu nerwowego. Najnowsze odkrycie jest zgodne z wcześniejszymi doniesieniami na temat kwasów tłuszczowych omega-3. Które produkty są bogate w te tłuszcze?

Ryzyko alzheimera niższe nawet o połowę dzięki omega-3

Osoby z najwyższym stężeniem kwasu DHA z rodziny omega-3 we krwi były aż o 49 proc. mniej zagrożone chorobą Alzheimera, niż ochotnicy z najniższym stężeniem tej substancji – wykazało badanie, opublikowane w piśmie „Nutrients”. Co ważne, odpowiednia dieta może szczególnie pomagać osobom z genetycznymi predyspozycjami do schorzenia.

W swoim projekcie badacze przeanalizowali dane na temat 1,5 tys. osób w wieku powyżej 65. roku życia, pochodzące ze znanego projektu naukowego Framingham Offspring Cohort. Porównali stężenie jednego z głównych kwasów omega-3 ( DHA – kwasu dokozaheksaenowego) z ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera. Różnice były wyraźne. U osób z najwyższym stężeniem DHA zagrożenie chorobą było aż o 49 proc. mniejsze, niż u uczestników ze stężeniem najniższym. Inaczej ujmując te wyniki, oznacza to średnio dodatkowe 4,7 roku bez choroby dla osób z wysokim poziomem DHA we krwi.

Dokładniejsza analiza pokazała jeszcze jedną zależność. Ochronne działanie wymienionego kwasu szczególnie dało się zauważyć u osób z predysponującą do alzheimera mutacją w genie apolipoproteiny (APOE).

Jakie produkty zawierają dużą ilość kwasów omega-3?

Zapewnienie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 nie jest trudne ani kosztowne. Składniki te w dużych ilościach występują m.in. w:

  • tłustych rybach morskich
  • owocach morza
  • tranie
  • olejach roślinnych
  • oliwie z oliwek
  • orzechach włoskich
  • tofu
  • algach
  • siemieniu lnianym
  • nasionach chia.

Zaleca się, by tłuste ryby morskie spożywać 2-3 razy w tygodniu. Inne źródła kwasów omega-3 powinny być natomiast stałym elementem zdrowej diety.

Choroba Alzheimera – lepiej zapobiegać niż leczyć

– Biorąc pod uwagę, że w 2021 roku koszt opieki nad pacjentami z chorobą Alzheimera wyniósł w USA 355 mld dolarów (nie licząc kosztów ponoszonych przez rodzinę i opiekunów), każda opłacalna ekonomicznie strategia opóźniająca rozwój choroby ma kluczowe znaczenie dla zdrowia publicznego – podkreślają autorzy publikacji.

Na świecie z chorobą Alzheimera żyje od 15 do 21 mln ludzi, a w Polsce – ponad 350 tys. Naukowcy szacują tymczasem, że opóźnienie rozwoju choroby Alzheimera o 5 lat prowadzi do wydłużenia życia o ponad 2,5 roku.

Kwasy omega-3 chronią mózg przed demencją

Opisane powyżej badanie nie jest pierwszym, które wskazało na chroniące przed schorzeniem działanie kwasów omega-3. Dr William S. Harris, dyr. FARI, podkreśla, że wyniki zgadzają się z uzyskanymi w 2012 roku przez inny zespół badaczy z USA, pokazującymi w tej samej grupie przekrojowe korelacje między stężeniem DHA w czerwonych krwinkach a zdolnościami poznawczymi i objętością mózgu. Wyższe stężenie DHA towarzyszyło lepszym wynikom.

Co szczególnie ciekawe, 15 lat temu podobne wyniki uzyskali naukowcy pod kierownictwem Ernsta J. Schaefera w grupie rodziców osób, na których koncentrowało się obecne badanie (oryginalna grupa Framingham Heart Study). – Donieśli, że osoby z górnego kwartyla stężenia DHA miały o 47 proc. mniejsze ogólne ryzyko rozwoju demencji w porównaniu z osobami z najniższym stężeniem. Podobny wynik uzyskany w dwóch pokoleniach z podobną pulą genetyczną silnie potwierdza zależność między DHA i demencją – podkreśla specjalista.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP/Marek Matacz / „Nutrients” / Zdrowie.radiozet.pl