Zamknij

Jak mieć zdrowy i sprawny umysł jak najdłużej? Znany neurochirurg radzi

03.01.2022
Aktualizacja: 03.01.2022 13:10
Jak zachować zdrowy i sprawny umysł?
fot. Shutterstock

Co zrobić, by nasz mózg był jak najdłużej sprawny i zdrowy? Zdaniem prof. Alexandru-Vladimira Ciurea ważnych jest wiele czynników, ale 14 z nich jest kluczowych. Dowiedz się, co znalazło się na liście tego naukowca.

Każdy z nasz chciałby mieć jak najdłużej zdrowy i sprawny mózg. Jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że nasze nawyki i wybory życiowe determinują to, w jakiej kondycji nasz mózg rzeczywiście będzie. Na szczęście – zdaniem prof. Alexandru-Vladimira Ciurea, słynnego neurochirurga – nigdy nie jest za późno, by potrzebne zmiany wprowadzić w życie.

Co więc zrobić, by zachować sprawny mózg? Rady prof. Alexandru-Vladimira Ciurea, neurochirurga.  

  1. Kładź się wcześniej, wstawaj wcześniej. Śpij 7 godzin dziennie. Zadbaj o jakość snu, komputer, telefon, telewizor odstaw na 2 godziny przed snem. Możesz za to czytać książki lub pomedytować. Pamiętaj, że twój mózg również musi się zregenerować.
  2. Po obudzeniu się otwórz okno (nawet w zimie) i weź głęboki wdech świeżego powietrza, a następnie wypij dwie szklanki ciepłej (nie gorącej!) wody. Mózg uwielbia wodę i potrzebuje jej do prawidłowego funkcjonowania. Najlepiej zrobić to jakieś 30 minut przed zjedzeniem śniadania.
  3. Nigdy nie zapominaj o śniadaniu, jedz je powoli, bez pośpiechu. Delektuj się porankiem i nabierz sił do działania.
  4. Stosuj niskotłuszczową dietę. Mózg nie lubi mięsa i tłuszczu zwierzęcego.
  5. Jeśli masz nałogi, rzuć je. Mózg nie lubi alkoholu, ani papierosów.
  6. Ogranicz słodycze, ale jedz gorzką czekoladę, ona akurat pomaga zachować zdrowy umysł, dzięki dużej zawartości antyoksydantów.
  7. Gdy twój mózg jest zmęczony, napij się kawy, ale pij ją powoli. Delektuj się nią.
  8. Trenuj codziennie mózg. Mogą ci w tym pomóc: krzyżowki, memory, rozwiązywanie zadań, pisanie, śpiewanie, a nawet tańczenie do ulubionej muzyki czy konstruktywne dyskusje.
  9. Ciesz się życiem i nie zapominaj o uśmiechu. Zacznij myśleć pozytywnie. Ciągłe zamartwianie się i związany z tym przewlekły stres sprawiają, że obniża się nasza odporność i stajemy się bardziej narażeni na różnego rodzaje infekcje.
  10. Często wychodź z domu i nawiązuj kontakty towarzyskie.
  11. Czasami wyrwij się za miasto. Pobądź trochę na świeżym powietrzu, zrelaksuj się.
  12. Czytaj książki, one pomogą ci stymulować mózg.
  13. Wyrwij się z rutyny codzienności, gdy robimy coś nowego, gdy znajdujemy się w nowej dla nas sytuacji, mózg i nasze ciało musi się dostosować. To też dla niego dobre ćwiczenie.
  14. Zadbaj o aktywność fizyczną. Ona poprawia krążenie w organizmie (więcej tlenu dociera do mózgu) i wyzwala endorfiny, które sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi.

Źródło: tekdeeps.com/ "Journey to the Center of the Mind: Life, Health and Happiness through the Eyes of a World-Renowned Neurosurgeon",  Alexandru Vlad Ciurea, Tudor Artenie, Universitas Press, 2019