Ból głowy ze stresu. Jak sobie pomóc?

23.09.2020
Aktualizacja: 23.09.2020 10:53
Ból głowy ze stresu
fot. Shuttestock

Ból głowy ze stresu może być spowodowany nagłym skokiem ciśnienia krwi, skokiem cukru, odwodnieniem albo napięciem mięśni karku. Sprawdź, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.

Ból głowy ze stresu to powszechny problem. Szacuje się, że ze stresem nie radzi sobie sobie nawet 15-20 proc. populacji ogólnej, co przekłada się na kondycję całego organizmu. Jednym z objawów somatycznych stresu jest ból głowy, choć jego przyczyny mogą być różne.

Ból głowy ze stresu - ciśnienie

W chwili nagłego wzburzenia ciśnienie krwi skacze, co może objawiać się bólem głowy. Ból jest tępy, może mieć charakter pulsujący, towarzyszą mu szumy uszne i zawroty głowy. Doraźnie pomóc mogą ćwiczenia oddechowe czy odwrócenie uwagi od stresora: czytanie, rozmowa telefoniczna, wyjście na powietrze. Warto jednak pamiętać, że należy być czujnym. Jeśli pojawią się problemy z mową i widzeniem, obniżenie kącika ust czy niedowład jednej strony ciała - koniecznie dajmy znak, żeby ktoś wezwał karetkę. Takie objawy mogą sugerować udar mózgu, a w tym wypadku liczą się minuty!

Ból głowy ze stresu - wysoki cukier

Stres powoduje podniesienie poziomu glukozy we krwi. Wiedzą o tym dobrze diabetycy, którzy po stresującej sytuacji notują wysokie pomiary. Charakterystyczne objawy towarzyszące skokom cukru to wzmożone pragnienie i nagła senność. Może też pojawić się łaknienie na słodkie. W przypadku podejrzenia zaburzeń gospodarki węglowodanowej, należy wykonać krzywą cukrową, czyli test doustnego obciążenia glukozą, oraz oznaczyć stężenie insuliny. Warto pamiętać, że cukrzyca to podstępna choroba. Nawet jeśli nie mamy charakterystycznych objawów, pilnujemy prawidłowej masy ciała, a poziom stężenia glukozy we krwi na czczo jest prawidłowy, sprawa nie jest oczywista. Przykładem może być chociażby cukrzyca LADA - cukrzyca typu 1. - która niespodziewanie ujawnia się u dorosłych.

Ból głowy ze stresu - odwodnienie

W trakcie stresującego dnia często "zapominamy o bożym świecie", również (a może przede wszystkim) o tak podstawowych czynnościach jak jedzenie czy picie. To skutkuje odwodnieniem i warto podkreślić, że problem ten nie dotyczy tylko upalnych dni! Ból głowy z odwodnienia przeważnie atakuje w skroniach. Towarzyszą mu wzmożone pragnienie i suche usta, co jest niby oczywiste, ale jednak zauważamy to dopiero wtedy, gdy przysiądziemy. Ratunkiem jest nawodnienie organizmu, na przykład za pomocą napojów izotonicznych. Warto wyrobić sobie nawyk popijania małymi łyczkami w ciągu dnia.

Ból głowy ze stresu - napięte mięśnie

Ból głowy ze stresu to w końcu efekt napiętych mięśni głowy i karku. W stresujących chwilach nieświadomie usztywniamy postawę - garbimy plecy, napinamy barki, zaciskamy szczękę - co wywołuje napięciowy ból głowy. Ratunkiem może być pięciominutowy trening rozciągający:

  1. Splatamy dłonie na karku i delikatnie przyciągamy głowę do klatki piersiowej.
  2. Prawą dłonią przyciągamy głowę do prawego barku za lewe ucho. Potem zmiana strony.
  3. Robimy ramionami pięć obszernych kółek.
  4. Robimy skłon w przód i pomału wracamy do góry, rolując po kolei: plecy, ramiona, szyję. Głowa wraca na końcu.
  5. Rozciągamy ramiona, przyciągając wyciągnięte przed sobą lewe przedramię do klatki piersiowej. Potem prawe.

Warto podkreślić, że ból głowy, zwłaszcza jeśli ma charakter silny lub powtarzający się, wymaga diagnostyki. Właściwym krokiem jest wizyta u lekarza pierwszego kontaktu, który wystawi skierowanie neurologa. Bół głowy może być bowiem objawem wielu chorób - migreny, chorób zatok, chorób przyzębia, guza mózgu - dlatego nie należy lekceważyć problemu. Nawet jeśli przyczyną jest "tylko stres", w dłuższej perspektywie sytuacja może doprowadzić do zaburzeń lękowych lub depresji. Konieczne może być zastosowanie leczenia farmakologicznego.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl, edition.cnn.com