Zamknij

Chrapanie po alkoholu. Skąd się bierze? Jak zapobiegać?

23.03.2022
Aktualizacja: 25.03.2022 14:45

Na co dzień nie chrapiesz, ale po spożyciu alkoholu uruchamia się w twoim gardle traktor? To bardzo częsta przypadłość. Zdecydowana większość osób chrapie po alkoholu. WYJAŚNIAMY, skąd się bierze to zjawisko i czy można temu zapobiec. 

Chrapanie po alkoholu
fot. Shutterstock
  1. Chrapanie po alkoholu. Skąd się bierze?
  2. Chrapanie po alkoholu. Jak tego uniknąć?

Po spożyciu alkoholu często pojawia się chrapanie. Niektóre osoby chrapią po wypiciu dużej ilości alkoholu, inne po jednym piwie lub kieliszku wina, jednak w każdym przypadku za problemy ze swobodnym oddychaniem w nocy i nieprzyjemny dźwięk chrapania odpowiada alkohol. Dlaczego po wypiciu drinka chrapią nawet ci, którzy na co dzień cichutko śpią? 

Chrapanie po alkoholu. Skąd się bierze?

Alkohol działa rozluźniająco na mięśnie żuchwy i gardła, które stają się tak miękkie, że zaczynają blokować drogi oddechowe. Oddychanie umożliwia tylko wąska szczelina, czego skutkiem są wibracje powietrza, wprawiające podniebienie i języczek w drgania, co wywołuje chrapanie.

Po spożyciu alkoholu, zwłaszcza dużej ilości, człowiek śpi mocniej, a organizm nie kontroluje odruchów tak sprawnie, jak przed wypiciem napojów wyskokowych. Ciało staje się bardziej wiotkie, mniej świadome wzorców oddychania i kontrolowania ust, które otwierają się mimowolnie i "uwalniają" dźwięki chrapania. 

Napoje alkoholowe wysuszają jamę ustną, co powoduje, że wibracja powietrza przechodzącego przez membrany staje się głośniejsza.

Alkohol nie tylko zwiększa ryzyko chrapania i wzmacnia jego siłę. Spożywanie alkoholu przed snem powoduje, że człowiek szybciej zasypia, ale sen jest niespokojny, męczący, a w wielu przypadkach kończy się też porannym kacem.

Chrapanie po alkoholu. Jak tego uniknąć?

Jeśli chrapiesz wyłącznie po spożyciu alkoholu i stanowi to dla ciebie problem, to najlepszym rozwiązaniem będzie rezygnacja z alkoholu lub znaczne ograniczenie wypijanych trunków. Dobrym sposobem na unikniecie chrapania w nocy, jest spożywania alkoholu wcześniej, a nie na kilka godzin przed snem. Sugeruje się, by nie pić alkoholu na cztery godziny przed snem. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: niechrapanie.pl, zaburzeniasnu.info.pl