Zamknij

Serce jest mięśniem, które trzeba stale wzmacniać. Jak to zrobić?

03.12.2022
Aktualizacja: 03.12.2022 20:34

Aktywność fizyczna jest konieczna, by utrzymać serce w dobrym zdrowiu i zapobiec chorobom serca. Jest jednak jeden warunek. Jaki?

Serce a aktywność fizyczna
fot. Shutterstock

Najciężej pracującym organem w naszym organizmie jest serce. Każdego dnia bije ono około 100 000 razy i przepompowuje krew przez system naczyń krwionośnych, który – według szacunkowych danych – mierzy w sumie około 160 tys. km (to łączna długość wszystkich naczyń krwionośnych u dorosłego człowieka). Serce jest też ogromnym mięśniem, który – podobnie jak inne mięśnie – trzeba wzmacniać, by dobrze pracował. Jak to zrobić?

Zdaniem lekarzy, zmuszanie serca do wysiłku poprzez stałą aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi, a tym samym zmniejszeniu ryzyka chorób serca i naczyń krwionośnych. Dzięki regularnym ćwiczeniom serce staje się mocniejsze i silniejsze. Jest jednak jeden warunek. Musi ono być odpowiednio odżywione i natlenowane. Jak to zrobić?

Jak wzmocnić serce, by dobrze pracowało?

Regularna aktywność fizyczna to jeden z ważniejszych czynników wzmacniających serce. Kardiolodzy zalecają, by ćwiczyć co najmniej 30 minut dziennie, pięć razy w tygodniu. Ale to nie wszystko. By mieć mocne serce, warto również wprowadzić poniższe zasady:

  1. Należy unikać spożycia zbyt dużej ilości sodu. Jest go najwięcej w soli, więc jeśli nie chcemy mieć problemów z sercem, warto ograniczyć spożycie tej przyprawy. Warto również ograniczyć picie napojów gazowanych – sód również w nich występuje.
  2. Warto przejść na dietę DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension). Właściwie to nie jest dieta, ale plan zdrowego odżywiania, który pomaga zapobiec nadciśnieniu tętniczemu. Polega on na spożywaniu 3 posiłków dziennie, składających się z produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców, chudego nabiału, chudego mięsa oraz tłustych ryb, zdrowych, roślinnych tłuszczów, orzechów oraz nasion. Należy również wypijać co najmniej 1,5 litra wody dziennie.
  3. Należy ograniczyć spożywanie alkoholu. Wypicie 2-3 drinków podczas jednego posiedzenia może znacząco podnieść ciśnienie krwi.
  4. Warto unikać bezczynności. Jeśli masz siedzący tryb pracy, staraj się wstawać co jakiś czas i albo wykonaj kilka ćwiczeń, albo – jeśli masz taką możliwość – przejdź się na krótki pięciominutowy spacer.

Ważne! Gdy dbasz o serce, zapobiegasz też rozwojowi innych chorób, takich jak cukrzyca czy niewydolność płuc. Jeśli czujesz, że twoje serce nie pracuje odpowiednio, skontaktuj się z lekarzem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.