Prysznic ciepły czy zimny? Przed odkręceniem kurka dobrze się zastanów

13.02.2020
Aktualizacja: 13.02.2020 15:51
Prysznic ciepły czy zimny?

Temperatura prysznica to kwestia nie tylko indywidualnych preferencji, ale także zdrowia. Sprawdź, kiedy wygrzewać się w ciepełku, a kiedy lepiej chłodzić organizm.

Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią szybki rześki prysznic i tych, których na samą myśl przechodzą ciarki. Dowiedz się, jakie korzyści dla zdrowia niesie za sobą gorący prysznic, a kiedy lepiej przykręcić kurek.

Gorący prysznic

Podstawową zaletą gorącego prysznica jest rozgrzanie organizmu, wychłodzonego w trakcie snu lub pobytu na dworze w chłodny dzień. Ale ma także inne zalety.

1. Mobilizacja układu sercowo-naczyniowego

Z przeglądu badań, przeprowadzonego w 2014 roku, wynika, że gorące kąpiele poprawiają przepływ krwi u osób z niewydolnością serca. Inne badania wykazały również, że moczenie nóg w ciepłej wodzie przez 30 minut przyczynia się do zmniejszenia sztywności tętnic w miażdżycy.

2. Poprawa funkcjonowania mózgu

Badanie przeprowadzone w 2018 roku wykazało, że uczestnicy, którzy wzięli gorącą kąpiel mieli znacząco wyższe poziomy neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego (BDNF) w mózgu, czyli białka odpowiedzialnego m.in. za stymulację wzrostu komórek nerwowych i funkcjonowanie pamięci.

3. Rozluźnienie mięśni

Ciepło rozluźnia. Kąpiel w ciepłej wodzie może przyspieszyć regenerację mięśni, a także pomóc osobom cierpiącym na spastyczność mięśni w chorobach neurologicznych i nerwicy.

4. Ułatwienie zasypiania

Naukowcy z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin przekonują, że obniżenie temperatury ciała przed snem ułatwia organizmowi wejście w „tryb nocny”. Wbrew temu, co by się mogło wydawać, efekt ten można osiągnąć nie za pomocą chłodnego, ale za pomocą gorącego prysznica. Jak tłumaczą uczeni, ciepła woda pobudza krążenie, powodując odpływ krwi z korpusu do dłoni i stóp. Skutkuje to przyspieszeniem wydalania ciepła z organizmu, a w rezultacie - obniżeniem temperatury ciała. Aby osiągnąć odpowiedni efekt, ważne aby prysznic wziąć o odpowiedniej porze: najlepiej na 90 minut przed pójściem do łóżka, w temperaturze wody 40-42 stopnie Celsjusza.

Rześki prysznic

Zimny prysznic ma działanie orzeźwiające, ale nawet w zimny dzień może przyczynić się do poprawy samopoczucia.

1. Działanie przeciwbólowe

Z przeglądu badań dokonanego w 2014 roku wynika, że ekspozycja na zimną wodę wyzwala automatyczną odpowiedź na ból, zwaną anglezją wywołaną stresem (SIA). SIA to zmniejszona odpowiedź na ból podczas lub po ekspozycji na stresujący bodziec, jakim może być zanurzenie się w zimnej wodzie.

2. Obniżenie poziomu kortyzolu

Kortyzol, popularnie zwany "hormonem stresu", uwalniany jest w odpowiedzi na stresujący bodziec. Obniżenie poziomu kortyzolu we krwi może pomóc w zmniejszeniu poziomu stresu. Naukowcy zauważyli, że kiedy ludzie zanurzają się w wannie z zimną wodą, poziom kortyzolu spada.

3. Poprawa krążenia

Narażenie na zimną wodę powoduje zwężenie naczyń krwionośnych na powierzchni skóry. To powoduje odpływ krwi z powierzchni skóry, poprawiając krążenie w głębszych tkankach.

4. Zmniejszenie stanu zapalnego i obrzęku

Zimno obkurcza naczynia krwionośne, co powoduje zmniejszenie obrzęku i stanu zapalnego. Osobom, które doznały urazu lub są po operacji ortopedycznej (np. artroskopii), zalecane jest chłodzenie chorego miejsca.

Uwaga: gorących kąpieli powinny unikać osoby z chorobami serca oraz problemami dermatologicznymi!

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: medicalnewstoday.com