Zamknij

Odśnieżanie jest groźne dla serca. Kardiolodzy ostrzegają

13.01.2022
Aktualizacja: 13.01.2022 16:45
Odśnieżanie groźne dla serca
fot. Shutterstock

Odśnieżanie – ta czynność wielu osobom źle się kojarzy, zwłaszcza w godzinach porannych, gdy spieszymy się do pracy. Okazało się, że jest jeden ważny powód, który może nas z tego obowiązku zwolnić.

Eksperci z American Heart Association (AHA) wraz z nadejściem zimy wydali ostrzeżenie dla osób cierpiących na choroby serca i układu krążenia. Ich zdaniem aktywności związane z odgarnianiem śniegu wokół domu i na chodniku mogą być bardzo niebezpieczne i skutkować zawałem serca. Tak więc, jeśli masz problemy z układem krążenia i sercem, poproś o wykonanie tych czynności swoich najbliższych. Zawsze też za niewielką opłatą, możesz to zadanie zlecić, np. chcącym dorobić do kieszonkowego, nastoletnim sąsiadom. 

– Odśnieżanie jest bardzo podobne do „wysiłku szczytowego” podczas testu wysiłkowego, więc bardzo obciąża serce – tłumaczy Luke Laffin, kardiolog i dodaje: – U kogoś, kto nie jest przyzwyczajony do ćwiczeń i nie jest wystarczająco sprawny fizycznie, może to skutkować zawałem serca.

Dlaczego odśnieżanie jest niebezpieczne dla osób chorujących na serce?

Kardiolodzy z AHA tłumaczą, że odśnieżanie to duży i bardzo intensywny wysiłek, który, zwłaszcza w niskich temperaturach, może doprowadzić do incydentu sercowo-naczyniowego, np. nagłego zatrzymania akcji serca lub zawału serca. Ryzyko tych chorób znacznie wzrasta, gdy prowadzimy siedzący tryb życia i rzadko się ruszamy.

– Niskie temperatury powodują wzrost ciśnienia skurczowego przy jednoczesnym kurczeniu się naczyń krwionośnych – tłumaczy prof. Barry Franklin, autor ostrzeżenia AHA dla sercowców, i dodaje, że w Stanach Zjednoczonych, co roku, umiera kilkaset Amerykanów z powodu zbyt szybkiego i nierozważnego odśnieżania.

– W wielu badaniach zaobserwowaliśmy, że reakcja serca podczas odśnieżania śniegu jest porównywalna do reakcji serca podczas maksymalnych testów na bieżni u mężczyzn prowadzących siedzący tryb życia. W obu przypadkach osiąga górne poziomy wydolności – tłumaczy prof. Franklin i dodaje, najmniej sprawne osoby mają najwyższe tętno podczas odśnieżania.

Zdaniem kardiologów, każdy intensywny wysiłek, nie tylko odśnieżanie, może znacząco podnosić ryzyko incydentu sercowo-naczyniowego. Jeśli ktoś siedzi w domu przez wiele miesięcy, nie ćwiczy, nie spaceruje, pali papierosy, cierpi na choroby przewlekłe, takie jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, i nagle – gdy spadnie śnieg – się aktywizuje, to jego organizm nie jest w stanie poradzić sobie z tak dużym wysiłkiem. Skutkiem tego może być zawał serca czy nagłe zatrzymanie akcji serca.

– Ludzie z tymi cechami i ci, którzy przeszli operację bajpasów lub angioplastykę naczyń wieńcowych, po prostu nie powinni odśnieżać – uważa prof. Franklin.

Co zrobić, by uniknąć zawału serca przy odśnieżaniu czy innym wysiłku?

To proste: trzeba dbać o swoje serce przez cały rok! W tym celu należy:

  • Być aktywnym przez cały rok. Warto ćwiczyć, jeździć na rowerze lub spacerować codziennie przez co najmniej 30 minut. Oczywiście ćwiczenia muszą być dostosowane do naszej kondycji i stanu zdrowia. Jeśli jesteśmy po zawale, ćwiczenia powinny być omówione z kardiologiem.
  • Stale przyjmować przepisane przez lekarza leki i regularnie odwiedzać jego gabinet lekarski, by lepiej kontrolować chorobę.
  • Stosować odpowiednią dietę, której podstawą są warzywa, pełnoziarniste produkty oraz zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek.

Chcesz odśnieżać? Rób to z głową

Jeśli chcesz odśnieżać zimą lub wykonywać jakąkolwiek inną angażującą czynność, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Kardiolodzy z AHA radzą:

  1. Jeśli czujesz zmęczenie, zrób przerwę i odpocznij.
  2. Pracuj powoli, nie spiesz się. Podziel odśnieżanie na kilka etapów, po każdym z nich odpocznij.
  3. Pij wodę. Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa zdrowego trybu życia.
  4. Ubierz się odpowiednio do wysiłku i nie dopuść do przegrzania organizmu.
  5. Jeśli masz kłopoty z oddychaniem, ból w plecach, klatce piersiowej, ból promieniujący w dół ramienia lub szyi, zawroty głowy, kołatanie serca, nieregularny rytm serca, jesteś bardzo zmęczony, pojawia się zimny pot lub stan oszołomienia, natychmiast przerwij odśnieżanie i jeśli objawy nie ustąpią szybko, dzwoń po pogotowie.

Podsumowując, jeśli zmagasz się z kilkoma chorobami przewlekłymi (np. otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, niewydolność serca) i masz ponad 55 lat – poproś o odśnieżanie kogoś innego, a sam zapisz się na odpowiednie dla twojej kondycji ćwiczenia fizyczne – kto wie, może następnej zimy będziesz mógł już odśnieżać samodzielnie.

Ważne!

Pchanie śniegu za pomocą łopaty jest lepsze niż podnoszenie i rzucanie, a używanie dmuchawy do śniegu może być dla niektórych osób niebezpieczne, ponieważ wysiłek potrzebny do jej pchania może szybko podnieść tętno i ciśnienie krwi.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: medicalxpress.com/ health.clevelandclinic.org/ zdrowie.pap.pl/ heart.org