Zamknij

Lekarze potwierdzają: dobry sen to zdrowsze serce. Ile powinniśmy spać?

15.07.2022
Aktualizacja: 15.07.2022 11:10

Nowe badania potwierdzają: by utrzymać zdrowie układu sercowo-naczyniowego, należy dbać o odpowiednią ilość snu. Jaka ilość snu jest najlepsza dla naszego serca?

Odpowiednia ilość snu pomaga zadbać o serce: nowe badania
fot. Shutterstock
  1. LISTA najważniejszych czynników wpływających na zdrowie serca według American Heart Association
  2. Chcesz zadbać o serce? Wyśpij się!

Choroby serca są, obok nowotworów,  główną przyczyną zgonów na całym świecie. Według statystyk dotyczących chorób serca i udaru mózgu w naszym kraju na nadciśnienie tętnicze choruje ok. 10 mln osób, 30 proc. populacji ma otyłość, 3 mln osób cierpi na cukrzycę typu 2 i tylko niecała połowa społeczeństwa zapewnia sobie wystarczający poziom aktywności fizycznej. Wszystkie te schorzenia są zaś ściśle związane z podwyższonym ryzykiem zdarzeń sercowo-naczyniowych.

Niestety, choruje coraz więcej osób, dlatego tak ważna jest profilaktyka. Badania z ostatnich dwóch dekad, ponad 80 proc. wszystkich takich zdarzeń można by zapobiec poprzez zdrowy tryb życia i odpowiednie zarządzanie znanymi czynnikami ryzyka.

LISTA najważniejszych czynników wpływających na zdrowie serca według American Heart Association

Na łamach pisma “Circulation” wybitni amerykańscy naukowcy opublikowali wyniki obszernej analizy dotyczącej czynników ryzyka chorób serca. Celem nowego badania było opracowanie listy najważniejszych metod zapobiegania chorobom. Do tej pory, lista zwana Life’s Essential zawierała siedem punktów, takich jak:

  • brak ekspozycji na nikotynę (wytyczne poszerzono o e-papierosy, które uznaje się za równie szkodliwe, co tradycyjne wyroby tytoniowe)
  • aktywność fizyczna (co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo w przypadku osób dorosłych)
  • odpowiednia dieta (wysokie spożycie owoców, warzyw, orzechów i roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, niskotłuszczowych produktów mlecznych, za to niskie spożycie sodu, czerwonego i przetworzonego mięsa oraz napojów słodzonych)
  • prawidłowa masa ciała (BMI w zakresie 18,5-24,9 wiąże się z najwyższym poziomem zdrowia sercowo-naczyniowego)
  • odpowiedni poziom glukozy we krwi (rozszerzono go o monitorowanie poziomu hemoglobiny A1c)
  • prawidłowy poziom cholesterolu (preferowaną wartością do monitorowania tego parametru jest teraz cholesterol nie-HDL, a nie cholesterol całkowity)
  • odpowiednie ciśnienie

Teraz do listy tej dodano nowy punkt, dotyczący snu. To kolejny dowód na to, że nasz rytm dobowy wpływa na ogólny stan zdrowia.

Chcesz zadbać o serce? Wyśpij się!

Po raz pierwszy listę najważniejszych czynników zapewniających zdrowie serca American Heart Association ogłosiło w 2010 r. Po 12 latach, na podstawie 2400 nowych publikacji naukowych, przedefiniowano ten wykaz tak, by był spójny z najnowszymi wytycznymi klinicznymi. 

Po przeanalizowaniu obszernych materiałów, do listy dodano nowe zalecenie: sen. Według naukowców najlepsza ilość snu to 7-9 godzin dziennie w przypadku dorosłych, 10-16 godzin na dobę dla dzieci w wieku 5 lat i młodszych, 9-12 godzin dla dzieci w wieku 6-12 lat oraz 8-10 godzin dla nastolatków w wieku 13-18 lat.

– Odpowiednia ilość snu wpływa na ogólny stan zdrowia, a osoby, które mają zdrowsze wzorce snu, skuteczniej radzą sobie z takimi czynnikami zdrowotnymi jak waga, ciśnienie krwi lub poziom glukozy we krwi. Dodatkowo mamy coraz więcej narzędzi pomagających ludziom monitorować parametry snu, co ułatwia dbanie o zdrowe nawyki związane z tą kwestią – mówi prezes American Heart Association dr Donald. M. Lloyd-Jones.

Źródło: PAP