Zamknij

Jak zapobiec udarom i zawałom? Ta dieta jest najlepsza dla nadciśnieniowców

12.09.2022 10:09

Zmiana stylu życia, zwłaszcza diety, może zapobiec zawałom i udarom. Potwierdziły to obszerne badania przeprowadzone w USA. Co powinni jeść pacjenci z nadciśnieniem?

Ta dieta jest najlepsza dla osób z nadciśnieniem: badanie
fot. Shutterstock

Nadciśnienie tętnicze to prawdziwa plaga XXI wieku. Jak podaje WHO, choruje około 1,13 miliarda osób na całym świecie, w tym młodzi ludzie. Wiele osób żyje z nieleczonym nadciśnieniem latami, a do lekarza zgłaszają się dopiero wtedy, gdy pojawiają się pierwsze objawy poważnych chorób. W Polsce żyje co najmniej 9,5 mln osób chorych na nadciśnienie, ale ponad 40 proc. z nich o tym nie wie. Nadciśnienie jest śmiertelnie niebezpieczne; prowadzi do zawału, udaru, niewydolności nerek. Jak tego uniknąć?

Jak zapobiegać skutkom nadciśnienia? Wyniki nowego badania

W profilaktyce nadciśnienia i chorób z nim związanych niezwykle ważna jest zmiana stylu życia, zwłaszcza nawyków żywieniowych. Jak poinformowano na konferencji American Heart Association’s Hypertension Scientific Sessions w San Diego, modyfikacja diety w celu zmniejszenia skurczowego ciśnienia krwi do wartości poniżej 130 mm Hg mogą zapobiec w USA 26 tys. zawałów serca i udarów oraz obniżyć koszty opieki zdrowotnej w najbliższych latach.
W badaniu symulacyjnym wykorzystano najnowsze krajowe statystyki dotyczące nadciśnienia pierwszego stopnia (poziom skurczowy 130-139 mm Hg, a rozkurczowy 80-89 mm Hg). Naukowcy analizowali dane z badań dotyczących wpływu zmian stylu życia na obniżenie ciśnienia krwi, aby zasymulować choroby serca, udary, śmiertelność i koszty opieki zdrowotnej w latach 2018-2027
Okazało się, że spośród kilku zmian stylu życia, które mogą zmniejszyć występowanie chorób sercowo-naczyniowych największy wpływ na osoby dorosłe i w średnim wieku z nadciśnieniem pierwszego stopnia ma przyjęcie diety DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

Dieta DASH najlepsza dla nadciśnieniowców

Plan żywieniowy DASH został specjalnie zaprojektowany, by pomóc obniżać ciśnienie pacjentom. Główne założenia tej diety to spożywanie owoców, warzyw, chudego mięsa  orzechów, nasion i zbóż. Produkty, jakie należy ograniczyć, to czerwone mięso, sód, cukier i napoje słodzone cukrem.
Zespół badawczy oszacował, że 8,8 miliona dorosłych Amerykanów w wieku 35-64 lat cierpi na nieleczone nadciśnienie 1. stopnia i zaleca się w ich przypadku zmiany stylu życia dotyczące aktywności fizycznej, trwałego obniżenia masy ciała, ograniczenia spożycia alkoholu i przyjęcia diety DASH.
– Prawie dziewięć milionów młodych i w średnim wieku dorosłych z nieleczonym nadciśnieniem pierwszego stopnia stanowi znaczące, rosnące obciążenie dla systemów opieki zdrowotnej. Nasze wyniki dostarczają mocnych dowodów na to, że modyfikacje zdrowego zachowania na dużą skalę mogą zapobiegać przyszłym chorobom serca, powiązanym z powikłaniami i nadmiernymi kosztami opieki zdrowotnej – powiedziała dr Kendra D. Sims, doktorantka na Uniwersytecie Kalifornijskim w San. Francisco i współprowadząca to badanie.
Niestety, w wielu częściach Ameryki, dostęp do zdrowej żywności jest ograniczony.  W maju American Heart Association opublikowała oświadczenie, które zaleca rozszerzenie i poprawę polityk i programów żywieniowych, aby zapewnić wszystkim Amerykanom dostęp do wartościowej żywności. Również w naszym kraju nie każdy pacjent ma możliwość kupienia najzdrowszych produktów.
– Członkowie wielu społeczności znajdujących się w niekorzystnej sytuacji napotykają bariery w zakresie zdrowej żywności i regularnego dostępu do opieki zdrowotnej. Przyszłe badania powinny obejmować szerszy obraz: warunki społeczne dające ludziom czas i środki na dokonywanie wyborów dotyczących zdrowego stylu życia. Tylko dzięki tym informacjom możemy opracować zasady profilaktyki chorób serca, szczególnie u wrażliwych osób dorosłych – zaznaczyła dr Sims.

Źródło: PAP/ Paweł Wernicki