Jak uniknąć chorób serca? Poznaj 10 przykazań zdrowego serca!

Monika Piorun
09.04.2018 10:46
Serce, choroby serca, Tydzień dla Zdrowego Serca, Dekalog zdrowego serca, jak uniknąć chorób serca?
Fot. Shutterstock

Pracuje nieustannie przez 24 godziny na dobę, tłocząc krew i zapewniając jej przepływ przez wszystkie tkanki — serce to najważniejszy element naszego układu krwionośnego. Z okazji zbliżającego się Tygodnia dla Serca warto zrobić zdrowotny rachunek sumienia i poznać 10 przykazań, dzięki którym można zmniejszyć ryzyko nadciśnienia i zawału.

Aż 46% Polaków każdego roku umiera właśnie z powodu chorób serca. Dane zebrane przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce wskazują również na to, że coraz częściej zaczynają chorować młodzi ludzie. Dlaczego tak się dzieje?

Jak wyjaśnia dr n. med. Beata Golniewska, kardiolog z poradni specjalistycznych Salve w Łodzi:

Choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, miażdżyca to najpopularniejsze schorzenia cywilizacyjne występujące w Polsce. Główne czynniki wpływające na ich występowanie to:

  •  zbyt mała aktywność fizyczna,
  • siedzący tryb życia i pracy
  • oraz nieracjonalny sposób odżywiania — nadmierne spożywanie produktów wysokoprzetworzonych, z dużą zawartością tłuszczów nasyconych, cukrów prostych i soli — w konsekwencji prowadzący do rozwoju nadwagi i otyłości, a później cukrzycy.

Rosnące tempo życia, ciągłe narażenie na stres i napięcie nerwowe, a także zażywanie używek również prowadzi do zwiększonego napięcia układu nerwowego i nadmiernej aktywności adrenergicznej, co pogarsza funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.”

Dekalog zdrowego serca

Od 17 do 24 kwietnia w Polsce będziemy obchodzili „Tydzień dla Zdrowego Serca”. Z tej okazji we współpracy z lekarzem kardiologiem sprecyzowaliśmy, czego unikać, aby serce biło mocno jak dzwon.

Zrzut ekranu 2018-04-09 o 09.54.19

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

1. Nie będziesz jadł tłustych rzeczy

Zdrowa i zbilansowana dieta przede wszystkim! Otyłość to wielki wróg nie tylko zdrowego serca, ale także innych narządów, dlatego należy pamiętać o tym, by unikać przede wszystkim złego cholesterolu, tłuszczów nasyconych i soli. Świeże i zdrowe posiłki 4-5 razy dziennie; owoce i warzywa, zioła, chude mięso, produkty pełnoziarniste, ryby, oliwa z oliwek. Unikanie fast food to podstawa.

2. Nie będziesz się migał od aktywności fizycznej

Przynajmniej 30 minut aktywności fizycznej każdego dnia pozwala na utrzymanie elastyczności naczyń krwionośnych. Niech ruch i aktywność fizyczna staną się codzienną rutyną. Bieganie, długie spacery, jazda na rowerze czy pływanie — opcji jest naprawdę wiele. Serce pokocha każdą z nich.

3. Pamiętaj, aby używkom mówić NIE!

Ludzie sięgają po używki, aby poprawić sobie nastrój, samopoczucie czy zredukować stres. Uzależnienie, czyli regularne sięganie po szkodliwe substancje, prowadzi do poważnych chorób, w tym także tych związanych z sercem. Najpopularniejszym narkotykiem naszych czasów jest alkohol, który obniża ciśnienie. Częste picie znacznie osłabia mięsień sercowy. Z kolei nałogowe palenie papierosów powoduje utrudnienia w przepływie krwi, niedotlenienie serca, a także groźną miażdżycę.

4. Dbaj o swoje BMI

BMI, czyli wskaźnik masy ciała, to współczynnik, który pozwala ocenić, czy twoja waga jest prawidłowa. Możesz go wyliczyć na podstawie prostego wzoru matematycznego: podziel masę swojego ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) do kwadratu. Tabele z odpowiednimi wartościami można bez problemu znaleźć w internecie. Warto dbać o prawidłowe BMI, aby uniknąć problemów związanych z nadwagą lub niedowagą. Otyłość jest niezwykle niebezpieczna dla serca, ponieważ prowadzi do miażdżycy.

5. Nie denerwuj się

Przewlekły stres to zabójca zdrowia. Aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie organizmu, warto poświęcić kilka-kilkanaście minut dziennie na wyciszenie. Pomocne mogą okazać się techniki relaksacyjne, joga i kontrolowanie oddechu. W nerwowych sytuacjach zadaj sobie pytanie: „czy naprawdę chcę na to tracić zdrowie?” i popracuj nad opanowaniem negatywnych emocji.

6. Nie wychodź z łóżka w czasie choroby

Nie bagatelizuj choroby! Nieleczona infekcja wirusowa (na przykład grypa) może skutkować zapaleniem mięśnia sercowego. Nawet z pozoru drobne przeziębienie, które zostanie zignorowane, może prowadzić do poważnych konsekwencji. Gdy czujesz się gorzej, zostań w domu i się nie przemęczaj. Dzięki temu twój organizm skoncentruje się na zwalczaniu choroby, szybciej wrócisz do zdrowia, a dodatkowo uchronisz swoich znajomych przed zarażeniem się i zachorowaniem. Pamiętaj o wizycie u lekarza, który zaleci odpowiednie leczenie.

7. Nie zaniedbuj snu swego

Sen to czas, w którym organizm się regeneruje; gdy śpisz, tętno spada, co oznacza, że serce także odpoczywa. Optymalna ilość snu to około 8 godzin na dobę. Osoby, które mają problemy z zasypianiem, powinny zrezygnować z kawy oraz unikać przed snem sztucznego światła emitowanego np. przez ekran telefonu lub telewizora. Lekka aktywność w ciągu dnia oraz regularna dieta także dobrze wpłyną na jakość snu. Zdrowy sen to zdrowe serce!

8. Nie mów „nie” badaniom kontrolnym

W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć, wykonuj podstawowe badania kontrolne. Przynajmniej raz w roku zbadaj swój cholesterol i poziom cukru we krwi, zrób badania EKG oraz EKG wysiłkowe, EKG metodą Holtera. Oprócz tego badaj ciśnienie tętnicze krwi. Możesz zrobić to w swojej poradni lub kupić ciśnieniomierz do własnego użytku.  

9. Nie zaniechaj higieny jamy ustnej...

Próchnica, przed którą od najmłodszych lat przestrzegali cię rodzice i nauczyciele, to naprawdę poważna choroba. Nieleczona próchnica może spowodować przedostanie się do organizmu bakterii, które prowadzą do zapalenia mięśnia sercowego lub zwężenia naczyń krwionośnych, co z kolei jest przyczyną zawału. Pamiętaj o prawidłowej higienie jamy ustnej. Myj zęby minimum 2 razy dziennie, ograniczaj spożywanie słodyczy i zgłaszaj się na regularne wizyty kontrolne do stomatologa.

10. ...ani odpoczynku, który ważny jest

Pozwól swojemu sercu odetchnąć, a ono odwdzięczy ci się długim zdrowiem. Przepracowanie i ogólne przemęczenie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Być może jesteś młodą osobą, która na razie nie odczuwa dyskomfortu zdrowotnego mimo przeciążeń — to jednak nie potrwa długo, jeśli nie zwolnisz! Znajdź czas tylko dla siebie i czerp z niego przyjemność. Poczytaj książkę, obejrzyj ulubiony serial albo pobaw się ze swoim zwierzakiem. Pamiętaj, że dla serca odpoczynek jest jak... amen w pacierzu!

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

____

zdrowie.radiozet.pl/π