Czy wygląd języka może świadczyć o niedoborze witaminy B12?

17.10.2019
Aktualizacja: 17.10.2019 10:27
Język a niedobór witaminy B12

Jeśli niepokoi Cię dziwny wygląd Twojego języka, koniecznie udaj się do lekarza. To może być objaw poważnej choroby. Wczesna diagnoza może uratować zdrowie i życie. Świadczy o tym historia pewnego mężczyzny z Singapuru.

Historia tego mężczyzny może być przestrogą dla innych. 64-latek mieszkający w Singapurze zgłosił się do lekarzy z bólem i zaczerwienieniem języka. Czuł również pieczenie w ustach. Te dolegliwości miał od kilku miesięcy, ale w ostatnim czasie nasiliły się one uniemożliwiając mu normalne funkcjonowanie.

W czasie badania okazało się, że z języka mężczyzny zniknęły kubki smakowe, jego język był błyszczący i gładki. Szczegółowa  diagnostyka wykazała, że mężczyzna cierpi na niedobór witaminy B12, który prowadzi do niedokrwistości – stanu, w którym występuje mniej czerwonych krwinek niż normalnie lub w czerwonych krwinkach występuje zbyt mała ilość hemoglobiny. W przypadku tego mężczyzny przyczyną niedoboru była anemia złośliwa - choroba autoimmunologiczna, która zaburza m.in. wchłanianie witaminy B12.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B12?

O niedoborze witaminy B12 mogą świadczyć m.in. powtarzające się bóle głowy, zaburzenia widzenia, bladożółty odcień skóry, bolesny i czerwony język, owrzodzenie jamy ustnej, zmiany w sposobie chodzenia i poruszania się, utrata apetytu, kołatanie serca, drażliwość, depresja.

Lekarze zastosowali u niego leczenie witaminą B12 - chory otrzymywał ją w postaci zastrzyków, aby łatwiej i szybciej się wchłaniała. Po miesiącu wygląd języka mężczyzny wrócił do normy - pojawiły się na nim znowu receptory smaku. Mężczyzna jednak stale przyjmuje witaminę B12, mimo poprawy stanu zdrowia, bo choroba pierwotna (w tym przypadku anemia złośliwa) jest nieuleczalna.

Przypadek został opisany w New England Journal of Medicine, w październikowym wydaniu.

Źródło: LiveScience.pl