Zamknij

Czy zimny prysznic z rana służy zdrowiu? [WYJAŚNIAMY]

17.12.2021
Aktualizacja: 19.12.2021 10:39
Zimny prysznic a zdrowie
fot. Shutterstock

Choć wydawałoby się, że nie ma nic gorszego niż poranny zimny prysznic po wyjściu z ciepłego łózka, to wielu sądzi, że maon mnóstwo korzyści dla zdrowia. Czy rzeczywiście zimny prysznic ma jakieś prozdrowotne działania – dla ciała lub psychiki? Oto co sądzą specjaliści.

  1. Zimny prysznic = mniej zwolnień lekarskich
  2. Co się dzieje w organizmie podczas zimnego prysznica?
  3. Zimna woda poprawia krążenie krwi i odchudza
  4. Chłodny prysznic dla poprawy stanu psychicznego

Tradycja brania chłodnych pryszniców jest dość długa, choć nie wszyscy tworzyli ją z własnej woli. Zimną wodą polewano osadzonych w więzieniach i pensjonariuszy przytułków już ponoć na początku XIX wieku – miały ich poskramiać, zmniejszać zapalczywość i zaszczepiać strach. Potem zorientowano się, że prysznic ma też zalety higieniczne i lepiej, by była to ciepła woda – wtedy cała procedura zaczęła mieć już dość przyjemny wymiar. Jednak do dziś istnieją gorący zwolennicy zimnych pryszniców. Czy ma to jakieś uzasadnienie? Są dowody, że tak.

Zimny prysznic = mniej zwolnień lekarskich

Badanie, które przeprowadzono w Holandii, wykazało, że ludzie, którzy stosowali zimny prysznic, rzadziej niż ci, którzy brali ciepły, chodzili na zwolnienia chorobowe. Wzięło w nim udział 3 tys. osób, które zostały podzielone na cztery grupy. Wszystkich poproszono, by codziennie przez miesiąc brali ciepły prysznic. Jednak jedna grupa miała zakończyć go 30 sekundami polewania się zimną wodą, inna 60 sekundami zimnej wody, a jeszcze inna 90 sekundami zimnej wody. Grupa kontrolna brała tylko ciepły prysznic.

Po trzymiesięcznej obserwacji okazało się, że w grupach, w których stosowano zimną wodę, o 29 proc. zmniejszyła się liczba zwolnień lekarskich. Co ciekawe, czas polewania się zimną woda na koniec prysznica nie miał wpływu na absencję chorobową.

Co się dzieje w organizmie podczas zimnego prysznica?

Powód, dla którego zakończenie prysznica zimnym tuszem powoduje, że ludzie mniej chorują, nie jest jasny, ale naukowcy sugerują, że może mieć to związek z pobudzaniem układu odpornościowego.Inne badanie, tym razem czeskie, wykazało, że gdy „wysportowani młodzi mężczyźni” zanurzali się w zimnej wodzie trzy razy w tygodniu przez sześć tygodni, nieznacznie wzmocniło to ich układ odpornościowy. Aby potwierdzić te wyniki, potrzebne są jednak większe i dokładniejsze badania.

Według naukowców, zimna woda wydaje się aktywować współczulny układ nerwowy (to część układu nerwowego), która reguluje reakcję „walcz lub uciekaj” – to automatyczna reakcja organizmu na wydarzenie, które jest postrzegane jako niebezpieczne, stresujące lub przerażające. Kiedy jest on aktywowany, np. właśnie podczas zimnego prysznica, we krwi wzrasta poziom jednego z hormonów, noradrenaliny. Najprawdopodobniej właśnie to powoduje wzrost tętna i ciśnienia krwi obserwowany podczas zanurzania się w zimnej wodzie i ma związek z poprawą stanu zdrowia (co wykazało badanie).

Zimna woda poprawia krążenie krwi i odchudza

Udowodniono również, że zanurzenie się w zimnej wodzie poprawia krążenie. W kontakcie z zimną wodą dochodzi do zmniejszenia przepływu krwi do skóry. Kiedy zimna woda przestaje działać, ciało musi się ogrzać, więc następuje wzrost przepływu krwi do skóry. Niektórzy naukowcy uważają, że może to poprawić krążenie. W jednym z badań dotyczących zanurzania w zimnej wodzie po ćwiczeniach stwierdzono, że po czterech tygodniach przepływ krwi do i z mięśni uległ poprawie.

Istnieją również pewne dowody na to, że zimny prysznic może pomóc w utracie wagi. W jednym z badań stwierdzono, że zanurzenie w zimnej wodzie o temperaturze 14 st. Celsjusza zwiększyło metabolizm o 350 proc. – a im wyższy metabolizm, tym większa ilość spalonych kalorii.

Chłodny prysznic dla poprawy stanu psychicznego

Oprócz korzyści fizycznych, zimne prysznice mogą mieć również korzyści dla zdrowia psychicznego. Niektórzy specjaliści uważają, że zanurzenie w zimnej wodzie poprawia aktywuje psychikę i zwiększa czujność, co jest wynikiem wspomnianej już reakcji „walcz lub uciekaj". U starszych osób dorosłych wykazano, że zimna woda stosowana na twarz i szyję poprawia pracę mózgu.

Zimny prysznic może również pomóc w łagodzeniu objawów depresji. Mechanizm ten polega na tym, że ze względu na dużą gęstość receptorów zimna w skórze, chłodny prysznic wysyła ogromną ilość impulsów elektrycznych do mózgu, co może mieć działanie antydepresyjne.

Jak widać istnieje całkiem dużo dowodów na to, że zanurzanie się w zimnej wodzie lub branie zimnego prysznica jest korzystne dla zdrowia – choć przyczyny tego są nadal niejasne. Zanim jednak wejdziesz do lub pod zimną wodę, warto wiedzieć, że zimny prysznic to też pewne ryzyko. Ponieważ nagły strumień zimnej wody to szok dla organizmu, może on być niebezpieczny dla osób z chorobami serca.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: The Conversation