Zamknij

Kojące smoothie na ból gardła. 5 składników, które złagodzą objawy

19.10.2021
Aktualizacja: 19.10.2021 12:55
Kojące smoothie na ból gardła. 5 składników, które złagodzą objawy
fot. Shuttestock

Walka z jesiennymi infekcjami potrafi być męcząca, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Na szczęście, w szybszym powrocie do zdrowia mogą pomóc naturalne sposoby. Pyszne, owocowe smoothie z dodatkiem siemienia lnianego pomaga łagodzić ból gardła i buduje odporność. Jakie jeszcze efekty daje picie tej pysznej mieszanki?

  1. Smoothie na ból gardła: przepis
  2. Jogurt naturalny
  3. Banan
  4. Maliny
  5. Miód
  6. Siemię lniane

Ból gardła utrudnia prawidłowe oddychanie i mówienie… Za podrażnienie gardła odpowiadają głównie wirusy i bakterie, z którymi walczymy, ale nie tylko. Nasze gardło nie lubi również suchego powietrza, które podrażnia błonę śluzową. Niestety, w sezonie grzewczym ciężko zadbać o odpowiednią wilgoć pomieszczenia, w którym przebywamy. Możemy za to łagodzić objawy infekcji gardła i wspomagać odporność wykorzystując właściwości owoców. Smoothie z bananów i malin to naturalne lekarstwo, które możemy stosować profilaktycznie. Jak je przygotować?

Smoothie na ból gardła: przepis

Do przygotowania smoothie potrzebujemy pięciu składników, takich jak:

  • 1 szklanka jogurtu naturalnego (ok.300 ml)
  • 1 banan
  • garść malin
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżeczki siemienia lnianego

Przygotowanie smoothie jest proste i zajmuje kilka minut – wystarczy obrać wszystkie owoce, a następnie dodać siemię lniane i wszystko zblendować. Możemy także zmieniać proporcje według uznania. Jak składniki zdrowotnego koktajlu działają na nasze zdrowie?

Jogurt naturalny

To naturalny probiotyk, który pomaga zachować naturalną mikroflorę przewodu pokarmowego. Dzięki temu gardło jest chronione przed patogenami, które próbują zaatakować organizm. Regularne spożywanie jogurtu naturalnego wspiera odporność, wspomaga pracę jelit i usprawnia metabolizm.

Banan

To cenne źródło potasu, który stabilizuje ciśnienie tętnicze krwi i wzmacnia układ krążenia. Zawiera także błonnik, który obniża poziom złego cholesterolu. W bananie znajduje się tryptofan, czyli aminokwas, który zapewnia zdrowy, mocny sen. Ze względu na wysoką zwartość składników mineralnych (wapń, magnez) banan niweluje zakwaszające działanie niektórych pokarmów. Owoc ten przyśpiesza regenerację organizmu i dodaje energii.

Maliny

W malinach znajdują się pektyny i substancje śluzowate, które korzystnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego. Maliny zawierają również dużą ilość witaminy C, A oraz witamin z grupy B. Pyszne owoce pomagają zwalczać infekcje, budują odporność organizmu, poprawiają ogólne samopoczucie i chronią przed chorobami układu krążenia. Maliny rozrzedzają wydzielinę gromadzącą się w zatokach i oskrzelach.

Miód

Prozdrowotne właściwości miodu są wykorzystywane w medycynie naturalnej od tysięcy lat. Miód działa antyseptycznie i pomaga rozrzedzać wydzielinę. Zmniejsza obrzęk gardła spowodowany infekcją, wykazuje działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne. Regeneruje błonę śluzową gardła i przyśpiesza regenerację całego organizmu. Miód działa wykrztuśnie, dlatego jest polecany również jako środek zwalczający kaszel.

Siemię lniane

Siemię lniane sprawia, że przełyk pokrywa się cienką błonką, co łagodzi drapanie i pieczenie w gardle. Siemię nawilża śluzówkę przewodu pokarmowego. Zawiera witaminy z grupy B i E i działa osłonowo na układ pokarmowy (warto je spożywać podczas antybiotykoterapii). Siemię lniane pomaga również pozbyć się flegmy zalegającej w gardle.

Źródło: doz.pl, dietetycy.org, naprzeziebienie.pl, wapteka.pl