Jak uniknąć jesiennego przeziębienia? 5 niezawodnych sposobów

09.10.2019
Aktualizacja: 09.10.2019 15:20
Jak uniknąć  przeziębienia? Domowe sposoby
fot. Shutterstock

Jesień to wyjątkowo trudny czas dla naszego zdrowia. Na zewnątrz spada temperatura, pojawia się zimny wiatr, a my nie zawsze ubieramy się odpowiednio do pogody. To wszystko sprawia, że bardziej jesteśmy narażeni na przeziębienia i łatwiej popadamy w złe samopoczucie. Każdemu z nas zależy, aby organizm był na tyle silny, by potrafił sam zwalczać groźne wirusy. Co robić, aby przeziębienie nas ominęło?

Co robić, aby uniknąć jesiennego przeziębienia?

Jesiennego przeziębienia można uniknąć, wystarczy tylko odpowiednio zadbać o zdrowy styl życia. Przy osłabieniu organizmu przeziębieniem lub przy osłabionej odporności szczególnie pomocnymi mogą być: naturalne soki.

1. Pij domowe soki
Jeśli chcemy zadbać o zdrowie, dobrym wyborem są naturalne soki owocowe i warzywne. Jak wybrać soki, aby faktycznie ochronić się przed przeziębieniem? Najczęściej polecany jest: sok z buraka, sok z pigwy, sok z aronii oraz sok z czarnego bzu.

Sok z buraka: zawiera antocyjany, czyli czerwony barwniki, które podnoszą odporność i mają właściwości antywirusowe.

Sok z pigwy: zawiera bardzo duże ilości witaminy C (15 mg w 100 g), która wzmacnia układ odpornościowy. Owoce pigwy zawierają też wiele związków mineralnych, takich jak: wapń, potas, żelazo, miedź, magnez i fosfor, które są niezbędne do wzmocnienia naturalnej obrony organizmu. Owoce pigwy zaleca się spożywać w postaci soku, najlepiej z dodatkiem miodu przy suchym kaszlu, przeziębieniu, grypie i jesiennym przesileniu.

Sok z aronii: ma silne właściwości antyoksydacyjne, które przeciwdziałają wolnym rodnikom. Zawartość witaminy C, E, PP, B2 oraz kwasu foliowego czyni sok z aronii kompleksowym składnikiem diety.

Sok z czarnego bzu: zawiera flawonoidy, kwasy fenolowe, trójterpeny i śluzy, które wykazują właściwości przeciwgorączkowe.

2. Spożywaj miód
Miód wzmacnia odporność. Profilaktycznie należy jeść 1-2 łyżki miodu dziennie. Dostarcza kwasów organicznych, aminokwasów, cennych enzymów i mikroelementów, które mobilizują układ odpornościowy.

3. Dotleniaj swój organizm
Jesienna aura nie zachęca do aktywności fizycznej. Dużo trudniej niż latem czy wiosną wyjść na zewnątrz i zacząć uprawiać np. jogging. Warto jednak nie rezygnować z tego. Organizm potrzebuje zahartowania powietrzem. W ten sposób uodparnia się na niską temperaturę i przystosowuje do zmieniających warunków atmosferycznych. Zalecany jest godzinny spacer na świeżym powietrzu, ale można zacząć od 15 minut i regularnie zwiększać czas o dziesięć minut. Warto pamiętać też o regularnym wietrzeniu pomieszczenia, w którym śpimy.

4. Nie lekceważ objawów przeziębienia
Ważne, aby szybko reagować na pierwsze objawy przeziębienia. Czasami z pozoru łagodne przeziębienie może doprowadzić do poważnych powikłań, np. zapalenia zatok.
Kiedy pojawią się pierwsze symptomy, należy sięgnąć po witaminę C, środki przeciwbólowe oraz naturalne metody (sok z miodem, ciepła kąpiel, odpoczynek pod ciepłym kocem). Kiedy jednak gorączka, kaszel, katar nie ustępują, należy udać się do lekarza.

5. Zadbaj o dobry sen
Należy zadbać o to, aby organizm dostawał odpowiednią dawkę snu. Osiem godzin snu dziennie to zdrowa wartość.

Przeczytaj: Przed nami sezon na grypę. Jak wzmocnić odporność naszych dzieci?