Tyreotoksykoza z nadmiaru hormonów tarczycy. Jak rozpoznać objawy?

12.08.2020
Aktualizacja: 12.08.2020 20:51
Tyreotoksykoza
fot. Shutterstock

Tyreotoksykoza to nadmiar hormonów tarczycy w organizmie. Ten nieprawidłowy stan prowadzi do występowania różnych, czasami wyjątkowo uciążliwych, a nawet groźnych dla zdrowia objawów. Chudnięcie, biegunki, nadpobudliwości to tylko niektóre z objawów tyreotoksykozy. Sprawdź, jak rozpoznać i jak leczyć tyreotoksykozę.

Tyreotoksykoza to termin określający zespół objawów, które występują z powodu nadmiernego stężenia hormonów tarczycy. 

Tyreotoksykoza: przyczyny

Nadmierne wydzielanie hormonów przez tarczycę nazywa się nadczynnością tarczycy, a tyreotoksykoza jest tego skutkiem, czyli zespołem objawów.

Do tyreotoksykozy prowadzi nieleczona nadczynność tarczycy, a także stosowanie nadmiernych dawek leków na niedoczynność tarczycy.

Tyreotoksykoza: objawy

Nadmiar hormonów tarczycy przejawia się przede wszystkim nadmierną pobudliwością, przyspieszonym biciem serca, chudnięciem i biegunkami. Jednak w przebiegu tyraotoksykozy mogą występować także zmiany w układzie ruchu - przede wszystkim zaburzenia w funkcjonowaniu mięśni, czyli miopatie.

Zbyt duże stężenie hormonów tarczycy utrzymujące się przez dłuższy czas może mieć również negatywny wpływ na stawy i kości. Tyreotoksykoza nasila naturalny proces resorpcji kości, co prowadzi najpierw do osteopenii, a następnie do osteoporozy.

Tyreotoksykoza: badania

Poziom hormonów tarczycy bada się przy pomocy TSH, a potwierdzenie nadczynność uzyskuje się przy pomocy badania T3 i T4.

Tyreotoksykoza: leczenie

Leczenie tyreotoksykozy ma na celu uzyskanie prawidłowego stężenia hormonów tarczycy, ponieważ opisane objawy są powikłaniami utrzymującego się nadmiernego stężenia tych hormonów w organizmie. 

Leczenie polega na hamowaniu produkcji hormonów tarczycy przez leki z grupy tzw. tyreostatyków, hamowaniu skutków działania hormonów tarczycy przez leki z grupy beta-adrenolityków, usunięciu nieprawidłowej tkanki - w zależności od przyczyny.

Jeśli do tyreotoksykozy doszło w wyniku przedawkowania doustnych preparatów hormonów tarczycy podawanych w leczeniu niedoczynności tarczycy, należy odpowiednio zmodyfikować dawkę leku.

ZOBACZ: Koronawirus może atakować tarczycę

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.