Zamknij

O czym może świadczyć kołatanie serca w chorobie Hashimoto? Co robić?

07.06.2021
Aktualizacja: 08.06.2021 08:01
Kołatanie serca w chorobie Hashimoto
fot. Shutterstock

Nawet jeśli leczysz się na chorobę Hashimoto i przyjmujesz zapisane przez lekarze suplementy hormonów tarczycy, mogą ci się zdarzyć zaburzenia rytmu serca, czyli popularnie mówiąc: kołatanie serca. Skąd się ono bierze? I o czym może świadczyć?

Tarczyca to niezwykle ważny organ. Receptory dla wytwarzanych przez nią hormonów znajdują się we wszystkich komórkach, dlatego hormony tarczycy mają ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu człowieka. Niezwykle istotny jest wpływ hormonów tarczycy na układ krążenia, a wszelkie zmiany w ich aktywności mają odzwierciedlenie w zaburzeniach czynności serca – dzieje się tak zarówno w przebiegu nadczynności, jak i niedoczynności tarczycy. Duży wpływ na pracę serca mają również leki stosowane w leczeniu chorób tarczycy, a zwłaszcza suplementacja niedoborów hormonalnych.

Czym jest choroba Hashimoto?

Choroba Hashimoto to autoimmunologiczne przewlekłe zapalenie tarczycy. U chorych układ odpornościowy, zamiast bronić organizm przed infekcjami, sam wytwarza stan zapalny we własnych tkankach. W wyniku nieprawidłowej pracy układu immunologicznego dochodzi do powstania przeciwciał przeciw własnej tarczycy. – W przebiegu choroby Hashimoto najczęściej dochodzi do niedoczynności tarczycy, choć możliwe są postacie tej choroby objawiające się nadczynnością lub prawidłową czynnością tarczycy – mówi dr n. med. Joanna Wilczyńska-Burlikowska, kardiolog i internista z portalu Znanylekarz.pl

Jak się leczy chorobę Hashimoto?

Podstawą leczenia choroby Hashimoto, jeśli występuje niedoczynność tarczycy, jest uzupełnianie brakujących hormonów, czyli tyroksyny – ponieważ hashimoto to choroba przewlekła, jest to leczenie na całe życie. W suplementacji najczęściej stosuje się lewotyroksynę, syntetyczną wersję hormon tarczycy, naśladujący ten naturalny, którego brakuje w organizmie. Konieczne jest regularne monitorowanie poziomu TSH i jeśli jego poziom jest za wysoki, zalecane jest ostrożne zwiększanie dawek lewotyroksyny. Jeśli dawka lewotyroksyny będzie zbyt duża, mogą wystąpić objawy przedawkowania.

Kołatanie serca w Hashimoto – o czym świadczy?

Okazuje się, że zbyt duża dawka lewotyroksyny przyjmowana w leczeniu Hashimoto może powodować kołatanie serca. – Przyspieszony puls oraz zaburzenia rytmu serca, które są jednymi z objawów chorób tarczycy, nie są związane z konkretną chorobą tarczycy, ale z ilością krążących hormonów – wyjaśnia kardiolożka dr n. med. Joanna Wilczyńska-Burlikowska. – Najczęściej obserwuje się je w nadczynności tarczycy, ale również jeśli w leczeniu niedoczynności stosowana jest zbyt duża dawka hormonów podawanych substytucyjnie.

Jeśli masz chorobę Hashimoto i niedawno lekarz zwiększył ci dawkę leku, który na co dzień przyjmujesz, być może to właśnie jest powód zaburzeń rytmu (kołatania) serca. W tej sytuacji najlepiej jest postąpić tak, jak zalecił ci lekarz (na pewno to zrobił), lub wrócić do poprzedniej dawki leku i jak najszybciej skontaktować się ze swoim lekarzem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródła:

  • M. Karczewska-Mastalerz, A. Minczykowski, Tarczyca i serce, Kardiologia po Dyplomie 2012; 11 (11): 42-49
  • Znanylekarz.pl