Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Pokonaj żylaki bez operacji! Ćwiczenia na żylaki nóg

21.07.2015 12:43

Żylaki nóg to nie tylko problem kosmetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny. Nie należy ich lekceważyć. Zobacz, jakie są domowe sposoby i ćwiczenia na żylaki. 

Pokonaj żylaki bez operacji! Ćwiczenia na żylaki nóg fot. Domowe sposoby na żylaki, ćwiczenia na żylaki [VIDEO] Jak je wykonywać

Czym są żylaki nóg i jak powstają?

Żylaki to, według definicji, workowate lub wrzecionowate poszerzenia żył powierzchownych z towarzyszącym im wydłużeniem i charakterystycznym poskręcaniem. Prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby żył zależy od czynników genetycznych i trybu życia (w tym także od tego, czy mamy nadwagę). Żylaki nóg lubią brak ruchu, otyłość, a także... estrogeny. Dlatego właśnie częściej występują u kobiet niż u mężczyzn. 

Objawy to nie tylko nieestetyczne, wystające żyły, ale też bóle łydek, skurcze, drętwienie, a nawet obrzęki stóp. Osoby cierpiące na żylaki skarżą się na uczucie “ciężkich nóg”. Objawy nasilają się zawłaszcza podczas gorących, parnych dni.

Jak zapobiegać żylakom?

Najlepszym sposobem jest... zdrowy tryb życia! :) Utrzymywanie prawidłowej masy ciała, zdrowa dieta i ruch korzystnie wpływają na naczynia krwionośne kończyn dolnych.

Powstawaniu żylaków sprzyja siedzący tryb życia i zakładanie nogi na nogę, ale do ich powstawania przyczynić się może również źle dobrana garderoba - skarpetki lub pończochy ze zbyt ciasną gumką, która uciska żyły i hamuje przepływ krwi, bardzo obcisłe spodnie, czy wysokie buty z ciasną cholewką. 

Sposoby i ćwiczenia na żylaki nóg

Jeśli zauważysz, że na Twoich nogach powstają pierwsze żylaki, nie czekaj! Zacznij ćwiczyć! 

W domu możemy pozwolić sobie na naprawdę skuteczne ćwiczenia na żylaki nóg: połóżmy się na kanapie z nogami do góry i kręćmy stopami kółka. Po chwili powinniśmy poczuć ulgę, a wystające żyły wyraźnie się schowają.

Jeśli siedzimy dłuższy czas, wstańmy, unieśmy się na palcach i energicznie opadnijmy w dół. To ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie. Co jakiś czas powinniśmy ruszać stopami, kręcić nimi i machać - wszystko, by pobudzić krążenie krwi.

Obrzęki zmniejszą się też, jeśli pomasujemy nogi - w kierunku od stóp do kolan. Ulgę przyniesie nawet położenie nóg w górze - w takiej pozycji powinniśmy odpoczywać jak najczęściej.

Oceń