Jak długo można się bezpiecznie opalać?

21.06.2019
Aktualizacja: 21.06.2019 14:18
Jak chronić skórę przed słońcem? Bezpieczne opalanie

Promienie słoneczne mają dla zdrowia pozytywne właściwości, ale tylko wtedy, gdy przestrzegamy pewnych zasad, np.: nie przekraczamy wyznaczonego czasu bezpiecznego opalania. Ile czasu można się opalać, aby nie doszło do zagrożeń dla zdrowia skóry i całego organizmu?

Jak długo możesz się bezpiecznie opalać?

Thomas B. Fitzpatrick, dermatolog z Harvard Medical School, wyróżnił sześć fototypów. Klasyfikacja jest stworzona na podstawie obserwacji reakcji skórnych po ekspozycji na światło słoneczne.

  • Fototyp celtycki: cera blada, bardzo często piegowata; kolor włosów: bardzo jasny blond lub rudy. Czas bezpiecznego opalania: 10 minut.
  • Fototyp północnoeuropejski: jasny odcień skóry, często z piegami, kolor włosów jasny lub ciemny blond. Czas bezpiecznego opalania: 10-20 minut.
  • Fototyp środkowoeuropejski  - cera śniada, kolor włosów ciemny blond lub brązowy. Czas bezpiecznego opalania: 20-30 minut.
  • Fototyp południowoeuropejski: cera jasnobrązowa lub oliwkowa, kolor włosów ciemny lub czarny. Czas bezpiecznego opalania: powyżej 30 minut.

Ważna informacja

Fototypy to grupy rodzajów skóry, które wyróżniamy w zależności od rodzaju reakcji na promienie słoneczne.

Zasady bezpiecznego opalania

Należy opalać się stopniowo, zacząć, np.: od 10 minut (w godzinach porannych lub popołudniowych) i co jakiś czas zwiększać czas przebywania na słońcu.

Lekarze zalecają 15 min. dziennie i nie w godz. 11:00-15:00, gdyż słońce w tym momencie jest najbardziej aktywne. Nawet jak się opalamy powinniśmy pamiętać o olejkach, balsamach zabezpieczających przed szkodliwymi promieniami UVA i UVB.

Ważna informacja

U osób z jasną karnacją wystarczy 15-minutowa ekspozycja na słońce (odsłonięte przedramiona i podudzia, brak filtrów), aby wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D, odpowiadająca około 2000–4000 IU/dobę.

Według badań naukowych najlepiej nałożyć krem na skórę dwukrotnie: po raz pierwszy 15-30 minut przed wyjściem, i po raz drugi 15-30 minut po wyjściu na słońce. Później wystarczy nakładać dodatkowe warstwy kremu tylko po pływaniu, spoceniu się albo innych aktywnościach mogących zetrzeć lub zmyć filtr.

Fotostarzenie się skóry - na czym polega?

Destrukcyjny skutek promieniowania UV na skórę jest zależny m.in. od długości fali, czasu ekspozycji i głębokości na jaką penetruje skórę. W przypadku zbyt długiego czasu na spędzonego na słońcu, grozi nam zaczerwienienie, pieczenie, skóra może być też pokryta pęcherzami. Do tego u części osób może pojawić się nadwrażliwość na promienie ultrafioletowe.

Procesy zachodzące w skórze pod wpływem promieniowania UV określane są mianem fotostarzenia. To przewlekły proces zapalny, który znacząco różni się od zmian związanych z upływem czasu. Zbyt silne działanie słońca połączone z innymi czynnikami środowiskowymi jak np. palenie tytoniu, zanieczyszczenie powietrza, brak snu czy niewłaściwą dietą, powoduje wiele negatywnych zmian na skórze. Tworzą się zmarszczki i bruzdy, przesuszenie, szorstkość, rogowacenie naskórka, teleangiektazje, przebarwienia i plamy soczewicowate oraz utrata elastyczności skóry.

Pod wpływem UV w naskórku dochodzi do uszkodzenia bariery lipidowej, DNA, rogowacenia słonecznego, jak również  do powstawania nowotworów skóry, w tym czerniaka.

Przeczytaj: „Intuicyjnie wyczuwamy, że coś z naszym ciałem jest nie tak. Nie lekceważmy tego!” 

Ponadto namnażanie i uszkodzenie melanocytów skutkuje powstawaniem przebarwień, piegów czy plam soczewicowatych. Nadmierna ekspozycja słoneczna doprowadza również do nadmiernego wydzielania sebum i związanego z tym powstawania zaskórników.

Źródło: PAP