Przekąska przed snem dla diabetyka. Jak zapobiec efektowi odbicia?

Karolina Apiecionek
08.04.2019
Aktualizacja: 08.04.2019 14:46
Zjawisko Somogyi to tzw. efekt odbicia
fot. Shutterstock

Nocne podjadanie nie musi być niezdrowe. Wysokobiałkowa przekąska przed snem może pomóc chorym na cukrzycę przetrwać noc bez niebezpiecznych wahań poziomu cukru we krwi. Sprawdź, co zjeść wieczorem, żeby zapobiec hipoglikemii w nocy i hiperglikemii nad ranem.

Posiłek spożyty późnym wieczorem może spowodować poranne wysokie stężenie poziomu glukozy we krwi. Jednak w przypadku zdiagnozowanej cukrzycy wieczorna przekąska może zapobiec porannej hiperglikemii. Dowiedz się, jak działa ten mechanizm.

Efekt odbicia — przyczyny

W nocy następuje naturalny spadek poziomu cukru we krwi. U osób chorujących na cukrzycę może dojść do hipoglikemii, czyli stanu, w którym poziom glukozy spada poniżej normy. Niedocukrzenie powoduje wzrost wydzielania hormonów, co z kolei przyczynia się do gwałtownego wyrzutu glukozy do krwi, powodując hiperglikemię. Jest to tzw. efekt odbicia, zjawisko Somogyi.

Inne przyczyny porannej hiperglikemii to m.in.:

  • zły rodzaj insuliny, zbyt mała dawka lub nieodpowiedni sposób podania insuliny przed snem;
  • podanie zbyt małej dawki insuliny przed ostatnim posiłkiem przed snem;
  • zjawisko brzasku (związane przeważnie ze zwiększonym wydzielaniem hormonu wzrostu w godzinach nocnych).

Aby ustalić przyczyny powstawania porannej hiperglikemii, należy zbadać glikemię w nocy, w godzinach: 24.00, 2.00-3.00, 4.00-6.00.

Elementem profilaktyki wahań poziomu cukru w nocy jest spożywanie wysokobiałkowego posiłku o niskiej zawartości tłuszczu przed snem.

Zobacz także: Dieta w cukrzycy. Niektóre zalecenia Cię zaskoczą 

Zdrowa przekąska przed snem

Eksperci z Amerykańskiego Stowarzyszenia Diabetyków (APA) zalecają spożywanie wysokobiałkowej przekąski przed snem, o niskiej zawartości węglowodanów i tłuszczu.

Najlepsze przekąski dla diabetyka przed snem, to m.in.:

  • garść orzechów,
  • jajko na twardo,
  • warzywa nieskrobiowe (mini marchewki, pomidorki cherry, plasterki ogórka),
  • słupki selera z hummusem,
  • pieczona ciecierzyca,
  • plasterki jabłka z masłem orzechowym,
  • niesłodzony jogurt grecki.

Warto pamiętać, że hipoglikemia to bardzo niebezpieczny stan, który może prowadzić do śpiączki cukrzycowej. Z kolei hiperglikemia przyczynia się do rozwoju licznych powikłań, m.in. stopy cukrzycowej.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: medicalnewstoday.com, mp.pl