Zamknij

Naukowcy: już dwie porcje owoców dziennie obniżają ryzyko cukrzycy

10.06.2021
Aktualizacja: 10.06.2021 15:20
Owoce obniżają ryzyko cukrzycy
fot. Shutterstock

Jedzenie zaledwie dwóch porcji świeżych owoców dziennie o ponad jedną trzecią obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 – twierdzą australijscy naukowcy. Jednak muszą to być owoce, a nie soki. Mechanizm działania owoców na zmniejszenie ryzyka cukrzycy nie został jednak poznany.

Jak wynika z najnowszych badań naukowych, osoby, które codziennie spożywają co najmniej dwie porcje owoców, mają o 36 proc. mniejsze ryzyko, że rozwinie się u nich cukrzyca typu 2. Ta zależność nie dotyczy jednak soków owocowych – owoców nie można zastępować sokami. Nowe badania przeprowadził australijski zespół dr Nicoli Bondonno z Edith Cowan University (ECU) w Perth, a ich wyniki ukazały się w piśmie „Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.

Owoce skutecznie zapobiegają cukrzycy

Wykorzystano dane dotyczące 7 675 Australijczyków biorących udział w badaniu Baker Heart and Diabetes Institute's AusDiab. Oceniano spożycie owoców i soków owocowych oraz częstość występowania cukrzycy w ciągu pięciu lat. Okazało się, osoby spożywające co najmniej dwie porcje owoców dziennie miały wyższe wskaźniki wrażliwości na insulinę aniżeli spożywające mniej niż pół porcji.

– Znaleźliśmy związek pomiędzy spożyciem owoców a markerami wrażliwości na insulinę, co sugeruje, że osobom spożywającym więcej owoców do obniżenia poziomu glukozy we krwi wystarczała mniejsza ilość wytwarzanej insuliny – powiedziała dr Bondonno. – To ważne, ponieważ wysokie poziomy insuliny we krwi (hiperinsulinemia) mogą uszkadzać naczynia krwionośne i mają związek nie tylko z cukrzycą, ale również z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, otyłością i chorobami serca – zaznaczyła autorka badań.

Zdrowa dieta i zdrowy styl życia – w tym spożywanie owoców – to świetna strategia zapobiegania cukrzycy typu 2.

dr Nicoli Bondonno

Soki nie mają tak dobrego wpływu na zdrowie jak owoce

Naukowcy nie zaobserwowali podobnie korzystnego wpływu na ryzyko wystąpienia cukrzycy w przypadku soków owocowych – wiązał się on tylko ze spożywaniem całych owoców. Podejrzewają, że prawdopodobnie wynika to z niższej zawartości błonnika pokarmowego i większej ilości cukru w sokach.

Jak podkreśla dr Bondonno, wciąż nie jest jasne, w jaki dokładnie sposób spożywanie owoców wpływa na wrażliwość na insulinę, jednak wpływ ten jest prawdopodobnie wieloraki. – Owoce nie tylko są bogate w witaminy i minerały, zawierają też związki roślinne mogące zwiększać wrażliwość na insulinę oraz błonnik pokarmowy, który pomaga regulować uwalnianie cukru do krwi, a także pomaga odczuwać sytość przez dłuższy czas – zaznaczyła autorka badań. – Ponadto większość owoców ma niski indeks glikemiczny, co znaczy, że zawarte w nich cukry są wolniej trawione i wchłaniane przez organizm.

Źródło: PAP