Zamknij

Nasiona tej rośliny obniżają poziom cukru we krwi. I to skutecznie!

03.01.2022
Aktualizacja: 03.01.2022 13:45
Kozieradka obniża poziom cukru we krwi
fot. Shutterstock

To bardzo znane i używane od wieków ziele, choć bardziej popularne w Azji niż w Europie. Jest jednak łatwo dostępne także u nas – nie tylko w postaci nasion, ale również suplementów. Jest wielozadaniowe: nie dość, że obniża poziom cukru we krwi, to robi to także z cholesterolem. Działa też wykrztuśnie i przeciwzapalnie.

Ta wielozadaniowa roślina to kozieradka. Lista jej korzystnych działań jest długa i znana od dawna, jednak szczególnie pomocna może być w zapobieganiu cukrzycy i obniżaniu poziomu glukozy we krwi. Takie działanie mają zwłaszcza jej nasiona – jak wykazało badanie opublikowane w „European Journal of Clinical Nutrition”. Naukowcy donoszą, że dzięki regularnemu spożywaniu nasion kozieradki udało się obniżyć poziom cukru we krwi nawet o 25 proc.

Kozieradka obniża poziom cukru we krwi

Okazuje się, że kozieradka może ma niezwykle silny wpływ na poziom glukozy we krwi, a jej regularne spożywanie może go skutecznie obniżać. W trakcie badania pacjenci z cukrzycą otrzymywali 10 g sproszkowanych nasion kozieradki dziennie przez osiem tygodni.
Zespół naukowców przeprowadzających badanie skomentował je krótko: „Dieta kozieradkowa znacznie zmniejszyła poziom cukru we krwi na czczo i poprawiła test tolerancji glukozy”.
Badacze ustalili, że:

  • nastąpiło zmniejszenie 24-godzinnego wydalania glukozy z moczem o 54 proc.
  • poziom cholesterolu całkowitego w surowicy krwi, cholesterolu LDL i VLDL oraz trójglicerydy znacznie się obniżyły
  • poziom cholesterolu HDL (tzw. dobrego) pozostał niezmieniony.

– Wyniki te wskazują na przydatność nasion kozieradki w leczeniu cukrzycy – podkreślają naukowcy. Według nich, takie działanie może być związane z zawartą w nasionach kozieradki rozpuszczalną frakcją błonnika pokarmowego, który spowalnia wchłanianie węglowodanów.

Jak jeść nasiona kozieradki, by obniżyć poziom glukozy?

Jedzenie nasion kozieradki obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi, ale ważny jest sposób ich przygotowania i pora spożywania – wtedy te parametry spadają do najkorzystniejszych dla zdrowia poziomów. Kozieradkę najlepiej spożywać:

  1. na czczo
  2. po namoczeniu nasion w gorącej wodzie.

Jak wyjaśniają naukowcy: „Nasiona kozieradki jedzone na czczo znacznie zmniejszają poziom cukru we krwi i poprawiają testy tolerancji glukozy, spada też poziom cholesterolu LDL i trójglicerydy. Badanie wykazało też, że cukier we krwi na czczo, trójglicerydy i cholesterol lipoproteinowy o bardzo niskiej gęstości (VLDL) znacznie się zmniejszyły (odpowiednio o 25 proc., 30 proc. i 30,6 proc.), jeśli nasiona kozieradki były przed spożyciem namoczone w gorącej wodzie”.

Okazuje się natomiast, że nasiona kozieradki zmieszane z jogurtem nie przynosiły znaczących zmian w badanych parametrach (poziomie cholesterolu oraz glukozy we krwi).

Jednoczesne stosowanie leków przeciwcukrzycowych i kozieradki może spowodować nadmierne obniżenie glikemii. Należy wtedy częściej kontrolować poziom cukru we krwi, aby nie dopuścić do hipoglikemii.

Jaki smak mają nasiona kozieradki?

Kozieradka jest często stosowana w kuchniach dalekowschodnich, np. tureckiej czy perskiej, ale zdecydowanie najczęściej można ją znaleźć w kuchni indyjskiej – jest tam popularnych składnikiem dań typu curry.

Żółtozłociste nasiona kozieradki mają smak słodkawy, przypominający trochę syrop klonowy. Charakteryzują się też silnym aromatem. Wykorzystuje się je jako substancję wzmacniającą smak i zapach do produkcji sztucznego syropu klonowego, a także różnego rodzaju słodyczy (w tym lodów) czy słodkich napojów.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Irishmirror.ie / Naturalnieozdrowiu.pl / Postepyfitoterapii.pl / Apcz.umk.pl