Zamknij

Stan przedcukrzycowy można odwrócić. 6 rad, jak to zrobić

06.05.2022
Aktualizacja: 06.05.2022 14:30

Stan przedcukrzycowy, który jest wstępem do pełnoobjawowej cukrzycy, jest jak najbardziej odwracalny. Konieczna jest jednak zmiana stylu życia, która choć nie dla wszystkich jest łatwa, jest skuteczna. Co zrobić, by odwrócić stan przedcukrzycowy? Wyjaśniamy.

Stan przecukrzycowy można odwrócić
fot. Schutterstock
  1. Co to jest stan przedcukrzycowy?
  2. Rada 1: zrzuć wagę
  3. Rada 2: jedz zdrowo
  4. Rada 3: ruszaj się
  5. Rada 4: zadbaj o dobry sen
  6. Rada 5: rzuć palenie
  7. Rada 6: przyjmuj leki zlecone przez lekarza

Zanim rozwinie się cukrzyca u chorego występuje stan przedcukrzycowy, gdy poziom cukru nie jest jeszcze tak wysoki, by można było zdiagnozować cukrzycę. Jest to jednak ostatni dzwonek, by zacząć działać i zapobiec cukrzycy, która jest poważną chorobą, a jej powikłania należą do bardzo nieprzyjemnych. Szacuje się, że w Polsce stan przedcukrzycowy może mieć 2-3 miliony osób, które, co gorsza, nawet o tym nie wiedzą. By się o tym przekonać, wystarczy wykonać proste badanie krwi.

Co to jest stan przedcukrzycowy?

Stan przedcukrzycowy to sytuacja, w której poziom cukru we krwi jest wyższy niż normalnie, ale nie na tyle wysoki, by można go było zdiagnozować jako cukrzycę. Objawów stanu przedcukrzycowego można nie zauważyć – po pierwsze dlatego, że występują rzadko, a po drugie, bo często mylone są z innymi dolegliwościami, nawet jeśli się odczuwa. Stan przedcukrzycowy można mieć i o tym nie wiedzieć – można to jednak stwierdzić dzięki oznaczeniu poziomu glukozy we krwi. Jesteś w grupie ryzyka, jeśli masz nadwagę, powyżej 45 lat i nie jesteś aktywny fizycznie. To zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2 i choroby serca. Można jednak zmienić tę sytuację. Co robić?

Rada 1: zrzuć wagę

Nie musisz odchudzać się szybko i radykalnie – u zaledwie 7 proc. masy ciała już robi różnicę (dla osoby ważącej 80 kg to niewiele ponad 5 kg). Pierwszym krokiem jest zdrowsze odżywianie się i zmniejszenie liczby kalorii w diecie. Najlepiej zacząć od kontrolowania wagi, zmiany nawyków żywieniowych i zwiększenia aktywności fizycznej.

Rada 2: jedz zdrowo

Przede wszystkim do diety warto włączyć więcej warzyw. Dobrą zasadą jest, by połowę talerza wypełniały nieskrobiowe warzywa, takie jak szparagi, marchewka, brukselka czy kalafior. Jedna czwarta powinna zawierać pokarmy skrobiowe, np. ziemniaki, kasza, pełnoziarnisty ryż, a pozostałą cześć powinno stanowić białko – najlepiej kurczak, ryba lub fasola. Warto zachować ostrożność, jeśli chodzi o pieczywo i makaron – te produkty szybko łatwo podnoszą poziom cukru we krwi.

Rada 3: ruszaj się

Aktywność fizyczna powoduje, że chudnie się szybciej (spalasz więcej kalorii), ale poprawia też nastrój, dzięki czemu poczujesz się lepiej. Nie trzeba trenować do maratonu: szybki, półgodzinny spacer pięć razy w tygodniu powinien być OK. Najlepiej na taki spacer umówić się ze znajomym – to pomoże się zmobilizować i utrzymać rutynę. Zarówno ćwiczenia aerobowe (spacery, pływanie, taniec), jak i siłowe (podnoszenie ciężarów, pompki, podciąganie) to dobry sposób na spalanie kalorii. Najlepiej jest wykonywać na zmianę obydwa rodzaje ćwiczeń.

Rada 4: zadbaj o dobry sen

Odpowiednia ilość snu pomaga utrzymać cukier we krwi na odpowiednim poziomie. Kłopoty z zasypianiem, zbyt wczesne budzenie się lub spanie mniej niż pięć godzin na dobę zwiększa, niestety, ryzyko cukrzycy. Idealna ilość snu to siedem, maksymalnie osiem godzin. Pamiętaj, że picie alkoholu lub napojów z kofeiną przed snem (późnym popołudniem) utrudnia zasypianie. Warto też starać się chodzić spać codziennie mniej więcej o tej samej porze.

Rada 5: rzuć palenie

Palacze są o 30-40 proc. bardziej narażeni na zachorowanie na cukrzycę typu 2 niż osoby niepalące. Jeśli palisz, spróbuj rzucić papierosy. A jeśli zachorujesz na cukrzycę i nadal będziesz palić, objawy mogą się nasilić, a poziom cukru we krwi może być trudniej kontrolować.

Rada 6: przyjmuj leki przepisane przez lekarza

Jeśli lekarz zalecił ci przyjmowanie leków, po prostu je przyjmuj. Pomogą w walce z poziomem cukru we krwi i otyłością, a także z wysokim poziomem cholesterolu i nadciśnieniem. Prawdopodobieństwo wystąpienia tych zaburzeń jest większe, jeśli masz stan przedcukrzycowy. Jeśli tak jest, przyjmuj leki zgodnie z zaleceniami – to poprawi stan zdrowia i pomoże żyć dłużej.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD