Bierzesz leki na cukrzycę? Uważaj na hipoglikemię

19.08.2019
Aktualizacja: 19.08.2019 13:46
Hipoglikemia
fot. Shutterstock

Pacjenci z cukrzycą często trafiają na SOR z powodu polekowej hipoglikemii - wynika z nowego badania. Zdaniem naukowców plany leczenia powinny być bardziej zindywidualizowane. 

Nawet co piąty pacjent przyjmujący leki na cukrzycę jest zagrożony polekową hipoglikemią - wynika z ustaleń ekspertów z Mayo Clinic w Minnesocie. Naukowcy apelują do lekarzy o rozważny dobór preparatów przeciwcukrzycowych, a do pacjentów - o czujność wobec objawów hipoglikemii.

Hipoglikemia - objawy

Hipoglikemia to niedocukrzenie organizmu. Stan ten rozpoznaje się wtedy, gdy ilość glukozy we krwi spada poniżej 70 mg/dl (3,9 mmol/l). Do niedocukrzenia najczęściej dochodzi u osób chorych na cukrzycę, które leczą się insuliną, rzadziej u leczonych doustnymi lekami przeciwcukrzycowymi. Hipoglikemia może powodować zaburzenia neurologiczne, a nawet przyczynić się do wystąpienia wstrząsu hipoglikemicznego - stanu bezpośredniego zagrożenia życia.

Objawy hipoglikemii to m.in.:

  • drżenie rąk,
  • pocenie się,
  • mrowienie wokół ust,
  • kołatanie serca,
  • uczucie wilczego głodu,
  • zaburzenia koncentracji i niepokój,
  • osłabienie,
  • niewyraźne widzenie.

Przedłużająca się hipoglikemia może prowadzić do wystąpienia drgawek, zaburzeń oddechu i krążenia, a także do śpiączki. Dlatego tak ważne jest odpowiednie leczenie cukrzycy.

Zobacz takżePowikłania cukrzycy to konsekwencje niewyrównanej cukrzycy 

Hipoglikemia polekowa - kiedy występuje?

Z analizy danych zebranych w latach 2011–2014, przeprowadzonej przez Mayo Clinic, wynika, że około 22 proc. dorosłych pacjentów chorych na cukrzycę wymagało intensywnej farmakoterapii, która w ponad 4,8 tys. przypadkach skończyła się wizytą na SOR z powodu hipoglikemii.

Co więcej, aż 4,7 tys. osób wymagało z tego powodu hospitalizacji!

- Musimy mieć pewność, że nie leczymy naszych pacjentów z cukrzycą ani zbyt słabo, ani zbyt intensywnie, ponieważ zarówno niedostateczne, jak i nadmierne leczenie może im zaszkodzić - ostrzega dr Rozalina McCoy z Mayo Clinic.

Źródło: dailymail.co.uk