Zamknij

Mgła mózgowa u ozdrowieńców - ekspertka wyjaśnia, jak sobie pomóc

21.05.2021
Aktualizacja: 21.05.2021 16:54

Najbardziej charakterystycznym objawem mgły mózgowej u ozdrowieńców są problemy z pamięcią i koncentracją. Okazuje się, że takie objawy mają nawet osoby, które przeszły COVID-19 w sposób łagodny. Czy można się jakoś uporać z takimi dolegliwościami?

Mgła mózgowa po COVID-19, jak sobie radzić
fot. Shutterstock

– Na mgłę mózgową cierpi nawet połowa ozdrowieńców. I choć z zewnątrz wydaje się, że osoby te są zdrowe, funkcjonują normalnie, jednak one same zauważają, że dzieje się z nimi coś złego – mówi w rozmowie z Medonet neurolożka dr n. med. Bożena Adamkiewicz, konsultant wojewódzka w dziedzinie neurologii i członkini zespołu programu „STOP-COVID”, obejmującego kompleksową opieką ozdrowieńców po domowym przebiegu COVID-19.

Jakie są objawy pocovidowej mgły mózgowej?

Warto pamiętać, że tzw. mgła mózgowa nie jest terminem medycznym. Dr Adamkiewicz wyjaśnia, że to jedynie popularne, nienaukowe określenie zespołu pewnych objawów. Są to:

  • bóle głowy
  • zaburzenia poznawcze
  • zaburzenia koncentracji i pamięci świeżej
  • poczucie wyobcowania.

W przypadku dolegliwości pocovidowych dołączają do nich także:

  • długotrwałe zmęczenie
  • problem z podzielnością uwagi
  • zaburzenia węchu utrzymujące się ponad trzy miesiące (których przyczyną nie są problemy laryngologiczne).

W przypadku ozdrowieńców charakterystyczne jest, że dolegliwości te utrzymują się o wiele dłużej niż objawy zakażenia koronawirusem.

Kiedy mijają objawy mgły mózgowej?

U każdego pacjenta mgła mózgowa może minąć w różnym czasie, to sprawa indywidualna. U niektórych osób objawy ustępują po miesiącu, inni uwalniają się od problemów dopiero po 3-5 miesiącach. Dr Adamkiewicz wyjaśnia, że literatura naukowa opisuje dokładnie taki czas trwania mgły po COVID-19. – Pojawiają się jednak opisy przypadków, gdzie zaburzenia funkcji poznawczych utrzymują się dłużej. Wydaje mi się jednak, że u tych pacjentów ujawniają się po prostu choroby, na które i tak by zapadli – tłumaczy neurolożka.

Czy to COVID-19 przyspiesza wystąpienie tych chorób? Dr Adamkiewicz twierdzi, że wymaga to badań. Tłumaczy, że wszystkich obecnych zachorowań nie można wiązać z COVID-19 – ryzyko chorób, które występowały przed pandemią, w tym naczyniowych, zwyrodnieniowych, otępiennych, nie znikło, nadal są one obecne i nie muszą się wiązać z koronawirusem.

Co się dzieje w głowie?

Dr Adamkiewicz: naukowcy przypuszczają, że bezpośredni wpływ wirusa na wystąpienie mgły mózgowej nie jest tak istotny, jak wydawało się wcześniej. W jednym z badań sprawdzono, ilość wirusa obecną w mózgach osób zmarłych po zakażeniu SARS-CoV-2, które skarżyły się za życia na mgłę mózgową. Okazało się, że białek wirusa wcale nie było w nich dużo. Badacze sugerują, że koronawirus powoduje raczej rozregulowanie układu odpornościowego – co powoduje, że organizm zaczyna produkować przeciwciała przeciwko własnym strukturom.

Jak sobie radzić z mgłą mózgową?

Z obserwacji i literatury naukowej wynika, że mgła mózgowa występująca po covidzie mija, jednak może to zająć nawet kilka miesięcy – a w tym czasie trzeba jakoś funkcjonować. Dr Adamkiewicz radzi, żeby:

  1. prowadzić higieniczny tryb życia: unikać używek, alkoholu, papierosów
  2. nie zarywać nocy – zdrowy, regularny sen jest niezwykle ważny
  3. zadbać o urozmaiconą, bogatą w witaminy dietę – świetnie sprawdza się dieta śródziemnomorska
  4. ćwiczyć pamięć, np. przy pomocy ćwiczeń zalecanych dla osób ze stwardnieniem rozsianym.

Jeśli mimo zastosowania powyższych rad objawy się utrzymują, konieczna jest opieka specjalistycznych poradni: neurologicznej, psychologicznej czy psychiatrycznej – w zależności od dominujących objawów. Najlepiej zacząć jednak od lekarza POZ, który powinien pokierować leczeniem.

Lekarka podkreśla też, że każdy z nas, nie tylko ozdrowieńcy, powinien na co dzień ćwiczyć pamięć i funkcje poznawcze. Najlepiej poprzez łamanie codziennych nawyków, by nie popadać w rutynę. Takim prostym ćwiczeniem jest np. wybranie innej niż zwykle trasy do pracy, mycie zębów inną ręką niż ta dominująca, ubieranie się z zamkniętymi oczami, skupianie się na różnych zmysłach: smaku, wzroku, słuchu podczas spożywania posiłku. – To proste ćwiczenia, które dużo dają – zapewnia dr Adamkiewicz. Chodzi o to, by nieustannie rzucać mózgowi nowe wyzwania, żeby się nie rozleniwił.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Medonet.pl