Zamknij

Reklamy szczepionek przeciw COVID-19. Czy ma to sens?

05.03.2021
Aktualizacja: 05.03.2021 12:34
Reklamy szczepionek przeciw COVID-19. Czy ma to sens?
fot. Youtube

Państwa przyjmują różne strategie, mające na celu zwiększanie świadomości społecznej zalet szczepionek przeciwko COVID-19. Do jednej z kampanii włączył się Elton John, który przekonuje w niej, że szczepionki są bezpieczne i skuteczne. Eksperci komentują, czy ma to sens. 

Reklama o COVID-19: czy to przekona do szczepień?

Eltona Johna i Michaela Caine'a zostali zaproszeni do kampanii w mediach społecznościowych, mającej na celu przekonanie opinii publicznej, że szczepionki COVID-19 są bezpieczne i skuteczne.

W Niemczech kampania informacyjna została przeprowadzona przez wirusologa i pracowników służby zdrowia. Kampania, zatytułowana „Niemcy zakasali rękawy”, trafiła do radia, regionalnych gazet i plakatów na billboardach. Nowa kampania mająca na celu szerzenie zaufania wśród młodych ludzi. Eksperci ds. zdrowia publicznego twierdzą, że muszą uważać na cienką granicę między zwiększaniem zaufania a zmuszaniem społeczeństwo do przyjęcia szczepionki.

We Francji nie było żadnej masowej kampanii informacyjnej. Zamiast tego premier Jean Castex, minister zdrowia Olivier Véran i krajowy prof. Alain Fischer, który nadzoruje program, wygłaszają cotygodniowe telewizyjne konferencje prasowe, aby informować o postępach i ogłaszać, kiedy będą szczepione różne grupy.

Czy reklamowanie szczepionki pomaga?

W Stanach Zjednoczonych rząd federalny wstrzymuje się z ogólnokrajowymi działaniami na rzecz podnoszenia świadomości do czasu wzrostu podaży szczepionek. „Jeśli chodzi o zmianę nastawienia do szczepionek, kluczowe jest rozróżnienie między publicznymi kampaniami informacyjnymi, które mają na celu edukację opinii publicznej, a tymi, które próbują ją przekonać” - powiedział Philipp Schmid, badacz behawiorysta, badający postawy sceptycyzmu wobec szczepionek na Uniwersytecie w Erfurcie.

Philipp Schmid pochwalił brytyjską kampanię uświadamiającą: „Była to bardziej oddolna praca niż wysiłki, jakie widzieliśmy do tej pory w Niemczech i zwracała się również do mniejszości etnicznych”.

Noel Brewer, profesor na Uniwersytecie Północnej Karoliny, powiedział, że Brytyjczycy wiele nauczyli się na błędach popełnionych pod koniec lat 90. wokół kontrowersyjnych, a po latach jednoznacznie zdyskredytowanych, badań Andrew Wakefielda, łączących szczepionkę MMR z autyzmem. 

Prezydent Brazylii, Jair Bolsonaro, skrajnie prawicowy polityk, wielokrotnie podważał sens przeprowadzania szczepień, twierdząc, że sam nie zostanie zaszczepiony i ostrzega, że szczepionka Pfizera może szkodzić. W odpowiedzi na antynaukowe stanowisko prezydenta pojawiły się dwie kampanie realizowane przez organizacje pozarządowe, jako wyraz troski społeczeństwa obywatelskiego o zdrowie publiczne. Celem tych kampanii jest propagowanie szczepień. Jedna z inicjatyw, Unidos pela Vacina (United for Vaccines), została założona przez najbogatszą brazylijską kobietę, Luizę Trajano, miliarderkę, pretendentkę do prezydentury.

„Naszym celem jest zaszczepienie wszystkich Brazylijczyków do września tego roku” - powiedziała Trajano w nagraniu, przedstawiającym inicjatywę na początku lutego. „Nie rozmawiamy o polityce. Nie chcemy przypisywać winy. Rozmawiamy o tym, jak zaszczepić każdą osobę w naszym kraju…”.

Źródło: theguardian.com