Jak przygotować organizm na atak koronawirusa?

06.04.2020
Aktualizacja: 06.04.2020 13:24
Jak przygotować ciało na atak choroby?
fot. Shutterstock

Nie wiadomo, jak długo potrwa pandemia koronawirusa. Nie można wykluczyć, że wirus nie będzie wracał. Dlatego też zawczasu warto się przygotować na atak choroby. Sprawdź, co zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19.

Lekarze przed operacją zalecają wzmocnienie organizmu: uzupełnienie witamin i mikroelementów, nawodnienie organizmu, wzmocnienie mięśni za pomocą ćwiczeń. Tak samo warto przygotować się na uderzenie koronawirusa.

Kontroluj chorobę przewlekłą

Jeśli chorujesz na chorobę przewlekłą, częściej MONITORUJ PARAMETRY. Stres związany z pandemią może podnosić wyniki ciśnienia i cukru. Bądź w kontakcie ze swoim lekarzem. Zadbaj o zapas leków na najbliższy czas.

Pamiętaj o nawodnieniu organizmu

Pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu. "Pij 10-12-15 szklanek wody na dobę. Policz dokładnie, jakie jest twoje DOBOWE ZAPOTRZEBOWANIE na wodę za pomocą internetowych kalkulatorów" - podpowiada dr n. med. Maciej Jędrzejko na Facebooku.

Uzupełniaj witaminy

Jedz surowe warzywa i owoce. UZUPEŁNIAJ WITAMINĘ D. Przypominamy: w Polsce zalecana jest suplementacja witaminą D od października do marca, ale w obecnej sytuacji warto ją przedłużyć.

Ogranicz kawę, herbatę, alkohol

Kawę i herbatę ogranicz do jednej dziennie. Kofeina hamuje działanie wazopresyny (hormonu odpowiedzialnego m.in. za kontrolowanie utraty wody), co może prowadzić do odwodnienia. "Jeśli pijesz dużo mocnej kawy i herbaty, to uzupełnij koniecznie potas i magnez" - podkreśla dr n. med. Maciej Jędrzejko. I dodaje: z tego samego powodu zrezygnuj z alkoholu. Bezwzględnie unikaj upojenia alkoholowego. Pamiętaj, że kac to poważne zaburzenie elektrolitowe.

Zrezygnuj z papierosów

Koronawirus atakuje płuca. Palacze mają wyższe ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19.

Postaw na naturalne probiotyki

Postaw na naturalne probiotyki - kefiry, jogurty, zsiadłe mleko, kiszonki - które wzmacniają odporność. Galerię naturalnych probiotyków znaleźć możesz TUTAJ>>

Zacznij się ruszać

CODZIENNIE wykonuj proste ćwiczenia. Jeśli nie jesteś pewny, z którego treningu skorzystać, Ministerstwo Zdrowia uruchomiło program Aktywny Senior, z ogólnodostępnymi, bezpiecznymi ćwiczeniami, które, niezależnie od wieku, samemu można wykonywać w domu. Unikaj przemęczenia organizmu. Pamiętaj, że to zły czas na kontuzje i wizyty na SOR (choć nigdy nie jest dobry, ten jest wyjątkowo zły).

Przestań się odchudzać

Jeśli korzystasz z pomocy profesjonalnego dietetyka i jesteś z nim w stałym kontakcie, to oczywiście nie porzucaj diety. Natomiast jeśli dopiero planowałeś rozpocząć odchudzanie, skontaktuj się z dietetykiem. Absolutnie unikaj głodówek, suplementów na odchudzanie, drastycznej modyfikacji diety w tym okresie. Nie eksperymentuj na własną rękę, żeby nie nabawić się odwodnienia organizmu i niedoborów witamin i minerałów.

Dobrze się wysypiaj

Śpij około 8 godzin dziennie. Jeśli nie możesz zasnąć, sprawdź, jak sobie pomóc. Bierz prysznic o odpowiedniej porze, unikaj ciężkostrawnego jedzenia wieczorem, ze względu na niebieskie światło ogranicz korzystanie z telefonu przed snem, przetestuj metodę wojskową.

Naucz się panować nad stresem

Ogranicz liczbę programów informacyjnych. Przyjaciółce wydzwaniającej z kolejnymi złymi wiadomościami narzuć ramy czasowe rozmowy. Zapoznaj się z technikami relaksacyjnymi. Poszukaj swojego własnego "sygnału bezpieczeństwa". "Zmniejszenie niepokoju, lęku czy stresu poprawia jakość snu. To realnie wpływa na odporność" - pisze dr n. med. Wojciech Sroga na Facebooku.

Lekarze radzą: nie licz na to, że "jakoś się uda", tylko przygotuj swoje ciało na uderzenie choroby. "Organizm wypoczęty, dobrze nawodniony, wyspany, prawidłowo odżywiony, z prawidłowym poziomem witamin i elektrolitów oraz z WYRÓWNANYMI CHOROBAMI towarzyszącymi - zniesie chorobę ZDECYDOWANIE lepiej i pozbiera się nawet z ciężkiego zapalenia płuc" - podkreśla dr n. med. Maciej Jędrzejko na Facebooku.

Źródło: FB Maciej Jędrzejko, FB Wojciech Sroga