Zamknij

Czerwone ramię, wysypka, ból po szczepionce przeciwko COVID-19 [zdjęcia]

22.03.2021 13:34

''Covidowe ramię'' wykrywane u niektórych osób zaszczepionych preparatem Moderny może być zdaniem naukowców ''dobrym znakiem'', że układ odpornościowy reaguje, by zapobiec infekcji. 

Ręka po szczepieniu na COVID-19
fot. Shutterstock

Po przyjęciu szczepionki przeciw COVID-19 firmy Moderna masz czerwone, bolesne, obrzęknięte ramię? ''Covidowe ramię'', bo tak nazywa się ten objaw, jest zdaniem naukowców zupełnie niegroźny, a wręcz pozytywny. 

Covidowe ramię, czyli ból, zaczerwienie, obrzęk w miejscu wkłucia

Niektórzy pacjenci zgłaszają po szczepieniu preparatem Moderny efekt uboczny w postaci swędzenia i obrzęku skóry w miejscu wkłucia, którym czasami towarzyszą czerwone grudki lub pokrzywka.

Jednak ''covidowe ramię'' po szczepieniu jest zdaniem naukowców nieszkodliwą odpowiedzią układu odpornościowego na zastrzyk i zanika w ciągu tygodnia.

Dr Peter Chin-Hong, specjalista chorób zakaźnych na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco, twierdzi, że taka reakcja wskazuje, że organizm przyspiesza i mobilizuje się, by zapobiec potencjalnej infekcji wirusem w przyszłości.

Chin-Hong powiedział, że te reakcje nie powinny być powodem do niepokoju, są raczej ''pozytywne''. Ekspert tłumaczy, że ''pierwszym powodem do zadowolenia jest reakcja, którą czujesz. To znaczy, że twój układ odpornościowy działa i przygotowuje się, by cię chronić''. Drugim pozytywnym aspektem jest to, że ''covidowe ramię'' szybko i bezpowrotnie znika.

Czerwona wysypka, opuchlizna w miejscu wkłucia, ból podczas dotyku, to reakcje, które obserwuje się również w przypadku innych szczepień, takich jak szczepionka na tężec, ospę wietrzną i MMR (przeciwko odrze, śwince, różyczce).

Jadnak ''covidove ramię'' wystąpiło tylko u osób, które otrzymały szczepionkę Moderny, a nie preparat Pfizera, i zostało zgłoszone w ich badaniach klinicznych.

Chin-Hong powiedział w rozmowie z Daily Mail, że porównuje ten efekt uboczny do tego, że układ odpornościowy znajduje się na obozie wojskowym.

– Obóz szkoleniowy jest procesem stopniowym. Na początku wytwarzane są przez ciebie przeciwciała, ale te walczące komórki nie są jeszcze w pełni wyszkolone – powiedział. – Następnie komórki są szkolone, ale podczas tego procesu stają się bardzo podekscytowane, niespokojne lub złe, ponieważ ciężko pracują, zanim nauczą się rozpoznawać wroga i sobie z nim radzić – dodał ekspert.

To ''gniewne uczucie żołnierza'' może objawiać się jako ''covidowe ramię''. Naukowcy podkreślają jednak, że tego typu reakcja powinna ustępować samoistnie w ciągu kilku dni. Jeśli utrzymuje się dłużej, a objawy nie słabną, to należy pilnie skonsultować się z lekarzem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: dailymail.co.uk, nejm.org