Zamknij

Aktywność fizyczna łagodzi objawy Long COVID. Jak powinni ćwiczyć ozdrowieńcy?

21.03.2022 09:35

Long COVID występuje u niemal połowy pacjentów, którzy przeszli koronawirusa. To zespół objawów, które utrzymują się przez wiele miesięcy. Jak sobie z nimi radzić? Nowe badania potwierdzają, że bardzo ważna w powrocie do formy jest aktywność fizyczna. Jakie ćwiczenia przynoszą najlepsze efekty?

Long COVID a aktywność fizyczna
fot. Shutterstock

Powrót do formy po przechorowaniu COVID-19 może zająć wiele miesięcy. Long COVID dotyka coraz więcej osób i pojawia się nawet u pacjentów, którzy koronawirusa przeszli łagodnie. Objawy wskazujące na syndrom postcovidowy,  to między innymi przewlekłe zmęczenie, duszności, bóle mięśni i stawów, kaszel, upośledzony zmysł zapachu i smaku, lęk, zaburzenia pamięci, problemy ze snem.  U wielu osób długi COVID przyczynia się do rozwoju chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca. Koronawirus ma wpływ również na zdrowie psychiczne i może powodować depresję.

Konkretne objawy mogą różnić się u każdej osoby. Niestety zespół dolegliwości określany jako long COVID nadal jest nowym zaburzeniem, które wymaga wielu badań, zanim pojawią się skuteczne metody leczenia. Wiadomo jednak, że pewne nawyki mogą wpływać korzystnie na kondycję ozdrowieńców. Badania przeprowadzone w Pennington Biomedical Research Center w Luizjanie wykazały, że ogromne znaczenie w rehabilitacji ma codzienna aktywność fizyczna.

Ćwiczenia zwalczają stan zapalny po COVID-19

Wyniki badań, które ukazały się w piśmie „Exercise and Sport Sciences Reviews” wskazują, że ćwiczenia fizyczne mogą pomóc przerwać utrzymujący się w organizmie stan zapalny, który prowadzi m.in. do rozwoju cukrzycy i depresji pojawiających się nawet kilka miesięcy po tym, gdy dana osoba wyzdrowieje.

– Wiemy, że tzw. long COVID może powodować depresję oraz zwiększać poziom glukozy we krwi do punktu, w którym zaczyna się rozwijać cukrzycowa kwasica ketonowa, czyli potencjalnie zagrażający życiu stan występujący u osób z cukrzycą typu 1. Ćwiczenia mogą to zahamować. Pomagają pozbyć się stanu zapalnego, który prowadzi do podwyższonego poziomu glukozy we krwi oraz i progresji cukrzycy, oraz klinicznej depresji – mówi dr Candida Rebello z Pennington Biomedical Research Center, główna autorka publikacji.

Jakie ćwiczenia są najlepsze dla ozdrowieńców?

Autorzy publikacji zwracają uwagę, że aktywność fizyczna ozdrowieńców nie powinna nadmiernie obciążać organizmu.

–  Nie chodzi o to, żeby przebiec wiele kilometrów czy nawet przemaszerować ten dystans w szybkim tempie. Spokojny spacer to także ćwiczenia. Najlepiej byłoby wykonać 30-minutowe sesje treningowe codziennie, ale jeśli dana osoba jest w stanie ćwiczyć tylko 15 minut na raz, niech spróbuje wykonać dwie krótsze sesje w ciągu dnia. Ważne, aby się ruszać; nie ma znaczenia jak. Potem stopniowo można zwiększać zalecany poziom aktywności – zaznacza dr Candida Rebello.

Codzienny ruch pomaga przeciwdziałać neuropsychiatrycznym i endokrynnym następstwom poprzez uwalnianie czynników przeciwzapalnych, które wspierają równowagę całego organizmu. Ćwiczenia dotleniają wszystkie organy w ciele, co chroni przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi.

– Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna jest kluczowym elementem zdrowego życia. Już wcześniejsze badania wykazały, że ćwiczenia mogą być wykorzystywane do przerwania reakcji łańcuchowej zapalenia, która m.in. prowadzi do wysokiego poziomu cukru we krwi, a w efekcie do rozwoju lub progresji cukrzycy typu 2 – dodaje współautor artykułu dr John Kirwan.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP