Wstrząs anafilaktyczny po seksie oralnym. Kobieta uczulona na penicylinę

12.03.2019
Aktualizacja: 07.06.2019 15:46
Wstrząs anafilaktyczny po seksie oralnym
fot. Shutterstock

Wstrząs anafilaktyczny po seksie oralnym przywodzi na myśl alergię na lateks lub spermę. Tymczasem pewna kobieta uczuliła się na penicylinę, którą jej partner przyjmował, lecząc… ucho.

Wbrew temu, co twierdzą lekarze, seks nie zawsze służy zdrowiu. Kochankowie zarażają się wzajemnie chorobami, przytrafiają im się także bolesne kontuzje oraz reakcje alergiczne. Właśnie udokumentowano pierwszy przypadek wystąpienia reakcji alergicznej na penicylinę po seksie oralnym.

Reakcja alergiczna po seksie

Historia medycyny zna wiele przypadków wystąpienia reakcji alergicznej po seksie. Najczęściej przyczyną jest uczulenie na białka występujące w lateksie. Reakcja alergiczna pojawia się po kontakcie z lateksowymi balonami, smoczkami, rękawicami, cewnikami, drenami, gumkami do polerowania plomb, bandażami elastycznymi, ale także z lateksowymi prezerwatywami. Szacuje się, że tego typu alergia występuje u ok. 4 proc. populacji ogólnej.

Sprawdź także: Wysypka: wirus czy alergia? [Galeria] 

Inną przyczyną wystąpienia reakcji alergicznej po seksie jest uczulenie na spermę, a konkretnie na białka znajdujące się w ejakulacie. Alergik może odczuwać swędzenie i obrzęk, a nasilenie objawów powoduje wystąpienie uogólnionej pokrzywki z obrzękiem naczynioruchowym lub anafilaksją wyższego stopnia.

Wstrząs anafilaktyczny po stosunku

Ale naprawdę niesamowita historia wydarzyła się w Hiszpanii. Pewna kobieta trafiła do Szpitala Uniwersyteckiego w Alicante z poważnymi problemami z oddychaniem. Lekarze szybko rozpoznali u niej szok anafilaktyczny.

Dowiedz się więcej: Wstrząs anafilaktyczny może być przyczyną śmierci. Czym jest anafilaksja? 

W trakcie wywiadu medycznego okazało się, że kobieta jest uczulona na penicylinę. I choć nie przyjmowała tego dnia antybiotyków, uprawiała seks oralny z partnerem, który pochodną penicyliny, amoksycyliną, leczył zapalenie ucha. Kobiecie podano adrenalinę i sterydy. Kłopoty z oddychaniem minęły dopiero po sześciu godzinach. Przypadek udokumentowano w British Medical Journal.

Susana Almenara, autorka badania, powiedziała, że istnieją doniesienia o reakcjach alergicznych po stosunkach seksualnych i po całowaniu, ale jest to pierwszy udokumentowany przypadek wystąpienia reakcji alergicznej na penicylinę po seksie oralnym. Zaapelowała też o używanie prezerwatyw podczas zażywania leków.

Źródło: ibtimes.com, mp.pl