Alergia na glikol propylenowy. Kobietę uczulił liquid do e-papierosa

07.03.2019
Aktualizacja: 07.03.2019 11:31
Alergia na glikol propylenowy
Fot. Shutterstock

Kobieta trafiła do szpitala z powodu objawów wstrząsu anafilaktycznego spowodowanego reakcją alergiczną na składnik e-papierosa. Teraz apeluje o zmianę prawa.

Lisa Santiago-Griggs z South Gloucestershire w południowo-zachodniej Anglii dostała wstrząsu anafilaktycznego po wapowaniu elektronicznym papierosem. Dostała kroplówkę i sterydy, dwa dni spędziła w szpitalu. „Czułam, jakby moja skóra płonęła” – powiedziała dziennikarzom.

Alergia na liquid do e-papierosa

Kobieta spróbowała elektronicznego papierosa po raz pierwszy w życiu. Wybrała liquid o smaku malinowego sorbetu. Około drugiej w nocy obudził ją świąd całego ciała. O 4:30 nad ranem cała była pokryta bolesną wysypką.

Gdy wysypka zaczęła się zmieniać w rozlane pęcherze, Lisa Santiago-Griggs udała się wprost do szpitala w Bristolu. Lekarze nie mieli wątpliwości, że musi zostać przyjęta na oddział. Dostała kroplówkę i sterydy.

Zobacz także: Jak postępować w przypadku wstrząsu anafilaktycznego? 

Kobieta jest przekonana, że reakcję alergiczną wywołał liquid do e-papierosa. Nigdy wcześniej nie była na nic uczulona, a wapowała po raz pierwszy w życiu. Teraz apeluje o wprowadzenie przepisów nakazujących umieszczanie przez producentów liquidów do e-papierosów ostrzeżenia o konieczności przeprowadzenia testów alergicznych przed rozpoczęciem wapowania.

Życie z alergią na glikol propylenowy

Skład liquidów do elektronicznych papierosów jest z reguły krótki. Podstawą jest glikol propylenowy, stosowany powszechnie w przemyśle spożywczym – jako konserwant E1520, emulgator, składnik barwników i aromatów; w produktach kosmetycznych (kremy, emulsje, pasty do zębów, płyny do płukania ust, jako główny składnik dezodorantu w sztyfcie), a nawet w medycynie i farmacji (podłoże do rozprowadzania składnika czynnego leku). Jest to również główny składnik „dymu” używanego w teatrach i dyskotekach.

Zgodnie z ekspertyzą przygotowaną w 2015 roku przez Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu na zlecenie E-Smoking Institute, glikol propylenowy nie wykazuje właściwości toksycznych (w przeciwieństwie do podobnie brzmiącego glikolu etylenowego, stosowanego w chemii przemysłowej, m.in. w borygo). Nie kumuluje się też w organizmie. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaklasyfikowała glikol propylenowy jako „ogólnie bezpieczny dodatek do żywności”.

Niemniej, już w 1982 roku w niemieckim czasopiśmie naukowym „Der Hautarzt” ukazały się doniesienia, na temat tego, że glikol propylenowy „może powodować wypryskowe reakcje skórne na toksyczne działanie, a rzadziej o charakterze alergicznym”. Autorzy badania podkreślali jednak, że „reakcje skórne wywołane glikolem propylenowym występują rzadko i nie powinny powodować niepotrzebnego dyskredytowania preparatu”.

Zobacz także: Wysypka: wirus czy alergia? [Galeria] 

Na stronie theallergista.com znaleźć można zarówno historie osób uczulonych na glikol propylenowy, jak i porady, jak żyć z tego typu alergią:

  • dokładnie czytaj każdą etykietę;
  • jeśli przed lub po frazie „glikol propylenowy” lub „PG” występuje jakieś słowo, to produkt zawiera glikol propylenowy i musisz go unikać; jeśli słowo, cyfra lub symbol występuje pomiędzy słowem „glikol” a „propylenowy” lub pomiędzy „P” lub „G”, to jest to inny związek chemiczny i jeśli nie jesteś na niego uczulony, nie musisz rezygnować z tego produktu;
  • upewnij się, że wszyscy Twoi lekarze i dentysta wiedzą o Twojej alergii;
  • zawsze proś o listę ze składem przed jakimkolwiek zastrzykiem;
  • nie zakładaj, że lekarz sprawdził skład leku, zawsze sprawdzaj go osobiście;
  • dołącz do grupy wsparcia na Facebooku: Propylene Glycol Allergy Support lub Propylene Glycol allergy.

Źródło: dailymail.co.uk, Skin Irritation caused by propylene glycols Hautarzt 1/1982, theallergista.com