Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej? Sprytne sposoby

Materiały partnerskie
24.07.2020 13:38
Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej? Sprytne sposoby
fot. Shutterstock

Lato to dla wielu rodziców trudny czas. Gdy dziecko, zamiast grać w piłkę na podwórku woli oglądać telewizję, grać na konsoli lub rozmawiać ze znajomymi przez komunikatory, rodzic ma często poczucie zmarnowanego czasu. Zamiast zmuszać dzieci do aktywności, lepiej zadbać o to, by aktywność fizyczna stała się ciekawą lub wręcz pożądaną formą spędzania czasu. Jak to zrobić? Przedstawiamy sprytne sposoby.

Aktywność fizyczna jest nierozerwalnie związana ze zdrowiem i dłuższym życiem. Zachowanie odpowiedniej aktywności fizycznej w dzieciństwie zmniejsza ryzyko otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, niektórych nowotworów, cukrzycy. Aktywność fizyczna zapewnia prawidłowy rozwój zarówno fizyczny, jak i umysłowy, ale także gwarantuje prawidłową postawę ciała i właściwy stan zdrowia, pomaga budować pewność siebie i w zdrowy sposób poznawać swoje możliwości, jest też doskonałym sposobem na nawiązanie nowych znajomości.

Jaki powinien być poziom aktywności fizycznej zdrowych dzieci i młodzieży szkolnej? Rekomendacje dotyczące minimalnej dawki aktywności fizycznej ogłaszane są przez Światową Organizację Zdrowia. Dzieci i młodzież powinny mieć co najmniej 60 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej lub wysokiej intensywności. Zatem godzinę dziennie dzieci powinny być ruchu - mogą biegać, skakać, jeździć na rowerze lub ruszać się w jakikolwiek ulubiony sposób. Najważniejszy jest ruch.

Jak zachęć dziecko do aktywności fizycznej?

Bądź przykładem

Rodzice bierni fizycznie mają mniejsze szanse na zmotywowanie dzieci do aktywności. Jeśli osoby dorosłe nie ćwiczą, nie dbają o zdrowie i przede wszystkim nie pokazują, że aktywność fizyczna jest potrzebna, fajna, sprawia przyjemność, to dzieci niechętnie korzystają z takiej formy spędzania czasu.

Dlatego najlepiej zacząć od siebie. Jeśli do tej pory nie byłaś/byłeś aktywny fizycznie, zacznij to robić. Postaw sobie cel, codziennie przez godzinę ćwicz, tańcz, biegaj, jeźdź na rowerze, rolkach i zachęcaj do wspólnych wypadów dzieci. Wspólnie się motywujcie i spędzajcie aktywnie czas.

Infografika9

Wypróbuj nowoczesnych metod

Dzieci w XXI wieku spędzają czas zupełnie inaczej niż ich rodzice i dziadkowie. Całodzienne odbijanie piłki na boisku lub granie w podchody nie są już tak atrakcyjne, jak kiedyś.

Jeśli chcesz zachęcić dziecko do aktywności, zainwestuj w modną deskorolkę elektryczną, hulajnogę lub kolorowe wrotki, wszystkie tego typu przyrządy znajdziesz w sklepach Max Elektro.

Nowe, modne, powszechnie teraz używanie hulajnogi, wrotki i deskorolki zachęcają do aktywności z rówieśnikami.

Postaw na ciekawą aktywność

Dziecko nie lubi chodzić na spacery? Zainstaluj aplikację w telefonie lub zainwestuj w specjalną opaskę typu Smartband (dostępna w sklepach Max Elektro) i wspólnie liczcie kroki na spacerze, stawiajcie sobie cele do osiągnięcia.

Zaplanuj wycieczkę rowerową z sesją zdjęciową. Zatrzymujcie się przy ciekawych obiektach i róbcie zdjęcia. Fotografujcie wiewiórki, piękne widoki, ciekawe pomniki i wszystko, co wam wpadnie w oko. Później zróbcie wspólny album ze wspomnieniami.

Starsze, sprawniejsze fizycznie dzieci docenią ciekawe wyjazdy. Zaplanujcie wspólnie, gdzie chcecie jechać – morze, góry, jeziora. Całodniowa wycieczka po górach lub wzdłuż plaży to nie tylko świetny trening, ale również okazja do zwiedzania nowych miejsc. Jeśli spędzacie wakacje w Polsce, możecie zaplanować aktywny wypoczynek i połączyć piesze lub rowerowe wycieczki z odkrywaniem nieznanych wcześniej rejonów kraju.

Wspólne wycieczki

Nic tak nie motywuje dzieci, szczególnie tych młodszych, jak wspólne spędzanie czasu. Zaplanujcie regularne (np. weekendowe) wycieczki rowerowe lub piesze. Wyznaczcie sobie trasy i ciekawe punkty na mapie do odwiedzenia po drodze. Taka forma aktywności połączona z przygodą jest dla dzieci niezwykle atrakcyjna.

Zadbajcie również o przerwy obiadowe w ciekawych miejscach – na plaży, pod leśną wiatą, przy stole piknikowym. Przygotujcie wcześniej lekki prowiant, na przykład kanapki z ulubionymi, grillowanymi warzywami i zdrową lemoniadę z wodą Muszynianką zawierającą wapń, sód, potas, magnez z cytrynami i miodem.

Postaw na zabawę

Wspieraj, ale nie udawaj trenera. Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez rodziców jest próba trenowania dzieci. Jeśli dziecko nie jest na co dzień bardzo aktywne fizycznie, nie ćwiczy, nie uprawia sportów, to trudno wymagać, by nagle biegało długie dystanse lub przez godzinę grało w piłkę.

Lepiej postawić na zabawę. Wspólną wycieczkę rowerową, rodzinne rozgrywki w piłkę nożną lub siatkówkę, truchtanie do celu, jazda na rolkach na wspólnie opracowanym torze przeszkód. Chodzi o to, by zachęcić dziecko do aktywności. Zbyt duże wymagania mogą spowodować, że aktywność będzie ciężka, nieprzyjemna, a tym samym zniechęcająca.