DIETA NA RAKA: Co powinny jeść kobiety, by ograniczyć ryzyko nowotworów?

14.06.2017 13:13

Choć do tej pory nie udało się opracować skutecznego sposobu unikania raka, to jednak mamy coraz więcej dowodów na to, że dobrze zbilansowany system żywienia - a zwłaszcza unikanie alkoholu i papierosów - może w przypadku płci pięknej znacznie zniwelować ryzyko zachorowania na kobiece nowotwory.

DIETA NA RAKA: Co powinny jeść kobiety, by ograniczyć ryzyko nowotworów?

fot. Dmitry Fisher/East News

W ciągu ostatnich 30 lat zachorowalność na raka piersi w Polsce wzrosła prawie dwukrotnie wśród kobiet w wieku od 20 do 49 lat.  Nowotwory stają się już na tyle powszechne w społeczeństwie, że powoli zaczyna się je uznawać za chorobę cywilizacyjną.

Coraz więcej pań w kulminacyjnym momencie kariery zawodowej i życia rodzinnego musi poradzić sobie z diagnozą, która wywraca do góry nogami ich dotychczasową rzeczywistość. Czy da się temu zapobiec?

Podobno większość z nas w momencie urodzenia ma niemal takie same szanse na raka. Niektórzy mają geny, które mogą znacznie przyspieszyć moment pojawienia się zmian nowotworowych. Okazuje się jednak, że zdrowy styl życia, regularne badania profilaktyczne i... odpowiednia dieta – mogą zabezpieczyć nas przed nowotworami dużo skuteczniej niż nam się zdaje. Co każda kobieta powinna o tym wiedzieć?

DEKALOG ZASAD, które mogą pomóc ograniczyć ryzyko zachorowania na kobiece nowotwory!

owoce

fot. Dmitry Fisher/East News

1. DOCEŃ OWOCE - zwłaszcza, jeśli jesteś nastolatką! 

Naukowcom z Oksfordu udało się dowieść, że jeśli w okresie dorastania nasza dieta obfituje w spore ilości takich owoców jak jabłka, banany i winogrona, to w wieku średnim możemy być aż o 25% mniej narażone na nowotwór piersi.

2. Nie stroń od NATURALNYCH PRZECIWUTLENIACZY!

dmitry fisher
fot. Dmitry Fisher/East News

Dzięki przyjmowaniu sporej ilości antyoksydantów zapobiegamy temu, by w naszych komórkach dochodziło do uszkodzeń przyspieszających zarówno starzenie się organizmu, jak i rozwój komórek nowotworowych. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku witamina C i E, beta-karoten, witamina B6, beta-karoten oraz m.in. cynk, mangan oraz selen. Gdzie je znaleźć?

Najbardziej wartościowe mikroelementy dostarczymy sobie spożywając warzywa i owoce bogate w te składniki oraz orzechy, które są źródłem wielu cennych przeciwutleniaczy i minerałów.

Holenderskim naukowcom udało się dowieść, że najbardziej pozytywny wpływ na nasze zdrowie ma jedzenie do 7 sztuk orzechów dziennie.

Z kolei badania doktora Joe Vinstona z Uniwersytetu Scranton w Pensylwanii dowiodły, że najlepiej wybierać orzechy włoskie, w których jest aż dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż w pozostałych rodzajów orzechów. Na dodatek zawarte w nich antyoksydanty są aż... 15 razy bardziej silne niż np. witamina E.

3. Ogranicz ALKOHOL!

alko
fot. Dmitry Fisher/East News

Kobiety znacznie gorzej radzą sobie z nadmiarem alkoholu niż mężczyźni. Duńskim naukowcom udało się udowodnić, że jeśli panie poją po dwa drunki dziennie, to już po 5 latach ryzyko zachorowania na raka piersi wzrasta w ich przypadku aż o... 30%! 

Na dodatek są z tego powodu o 20% bardziej narażone na choroby serca. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają panie, które nie stronią od wysokoprocentowych trunków podczas stosowania hormonalnej terapii zastępczej – alkohol hamuje u nich zdolność do przyswajania m.in. witaminy B oraz kwasu foliowego.

4. Postaw na BŁONNIK!

Dieta bogata w błonnik ma kluczowe znaczenie dla obniżenia poziomu estrogenu, co pozwala nam aż pięciokrotnie ograniczyć ryzyko raka piersi.

Naukowcom udało się udowodnić, że wegetariankom, których codzienna dieta obfituje w spore ilości błonnika, udaje się wydalić wraz z kałem aż trzykrotnie więcej estrogenu niż mięsożernym kobietom. Dlaczego to takie istotne?

Okazuje się, że jeśli nie usuniemy go z naszego organizmu, estrogen powraca do krwioobiegu doprowadzając do zaburzeń hormonalnych. Jeśli uda się nam zredukować jego poziom o ok. 17%, możemy zredukować szanse na zachorowanie na nowotwór piersi aż o 4-5 razy.

5. Pamiętaj o FITOESTROGENACH!

Jedne z najbardziej wartościowych substancji ograniczających ryzyko zachorowania na nowotwory możemy znaleźć w roślinach – zwłaszcza w warzywach krzyżowych tj.  kapusta, rzodkiewka, brukselka czy pasternak a także w owocach cytrusowych (grejpfrutach), różnych odmianach papryki, pomidorach oraz czosnku i cebuli.

6. Uważaj na TŁUSZCZ ZWIERZĘCY i cholesterol!

mięso
fot. Dmitry Fisher/East News

W przypadku raka piersi dochodzi do uszkodzeń w obrębie komórek oraz DNA, co doprowadza do podwyższenia poziomu estrogenów oraz prolaktyny.

Komórkom nowotworowym do wzrostu niezbędny jest też cholesterol.  Im więcej go w naszej codziennej diecie, tym mamy większe szanse na rozwój nowotworowych guzów. 

Lepiej więc unikać podwyższających poziom cholesterolu tłuszczów zwierzęcych i postawić na produkty roślinne zasobne w wartościowe tłuszcze.

7. Wyklucz z diety CUKIER!

Nowotwór karmi się glukozą – i to dosłownie. Jeśli chcemy zidentyfikować w naszym organizmie miejsca, które są najbardziej narażone na rozwój zmian nowotworowych – musimy określić, które obszary pochłaniają najwięcej glukozy.

Komórki rakowe wytwarzają spore ilości receptorów insulinowych, które niezwykle szybko reagują na insulinę. Udało się już potwierdzić naukowo, że istnieje związek pomiędzy wysokim poziomem insuliny a nowotworami.  Jeśli nasza dieta obfituje w produkty o wysokim indeksie glikemicznym, mamy większe szanse na raka. 

8. Uważaj na TOKSYNY w pożywieniu!

Im mniej wysokoprzetworzonych produktów w naszej diecie, tym lepiej możemy uchronić się przed nowotworami.

Żywność ekologiczna, do uprawy której nie stosuje się szkodliwych substancji może dać nam większe szanse na to, że uda się nam ograniczyć ryzyko powstania zmian rakowych.

Warto rozważyć stosowanie opakowań, w których nie stosowano nadmiernych ilości toksycznych substancji – najlepiej zastąpić je opakowaniami szklanymi lub stworzonymi z naturalnych składników.

9. Postaw na SPORT i AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ!

EN_01234696_2108
fot. Dmitry Fisher/East News

Wcale nie musisz katować się na siłowni – udowodniono, że nawet zwykły 30-minutowy spacer może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi dzięki temu, że pozwala znacznie zredukować poziom estrogenu.

Dzięki umiarkowanemu wysiłkowi fizycznemu możemy wyraźnie poprawić funkcjonowanie naszego układu odporności, a dzięki wydzielanym w trakcie aktywności endorfinom, możemy poprawić nastój i poczuć się silniejszym psychicznie – co ma niebagatelny wpływ w zapobieganiu nowotworom.

10. Unikaj STRESU i walcz z NADWAGĄ!

Nerwy mogą nam wyrządzić więcej krzywdy, niż nam się wydaje! Stres jest jednym z najbardziej negatywnych zjawisk sprzyjających chorobom nowotworowym. Siła spokoju może zdziałać cuda – warto nauczyć się medytować i opanować techniki, które pozwolą nam radzić sobie z nadmiarem emocji. 

Nadmierna ilość komórek tłuszczowych w przypadku kobiet doprowadza do podwyższenia poziomu estrogenów. Szczupłe panie mają przez to mniejsze szanse na choroby nowotworowe niż te o bardziej obfitych kształtach – jeśli nie chcesz zachorować na raka – dbaj o nienaganną sylwetkę!

 

rower
fot. Dmitry Fisher/East News

________

zdrowie.radiozet.pl/π