Polska kosmetycznym potentatem? Jesteśmy już 6. rynkiem w Europie

30.10.2017 16:46

16 mld zł - tyle wynosi szacowana wartość rynku kosmetycznego w Polsce. Zdaniem specjalistów skok w tej branży w porównaniu do innych europejskich państw jest imponujący a tempo wzrostu najszybsze. Polskie kosmetyki eksportowane są już do 160 krajów. Wkrótce pozostawimy w tyle Francuzów i Włochów?

Polska kosmetycznym potentatem? Jesteśmy już 6. rynkiem w Europie

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Ze Wschodu na Zachód

Kiedyś polscy producenci kosmetyków eksportowali swoje produkty głównie na Wschód - do Rosji czy na Ukrainę. W ciągu kilku ostatnich lat wszystko się jednak zmieniło. Dziś nasi rodzimi potentaci branży kosmetycznej z powodzeniem walczą o klientów z wielu zachodnich krajów.

– Polski przemysł kosmetyczny szybko się uczy. Rodzime firmy są w stanie oferować konkurencyjne produkty nie tylko na stosunkowo łatwych rynkach, ale też tam, gdzie konkurencja jest niezwykle zacięta – mówi Joanna Popławska, Prezes Zarządu Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Polska branża kosmetyczna stoi przed szansą dalszej, globalnej ekspansji - oceniają specjaliści. Szczególnie obiecujące są rynki krajów Bliskiego Wschodu i państw azjatyckich. Jeśli chodzi o liczbę certyfikatów eksportowych umożliwiających wejście na nowy rynek, wystawianych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, w 2016 roku pierwszą dziesiątkę otwierały dwa kraje azjatyckie: Wietnam i Korea Południowa. Na tej liście znalazły się również Kuwejt, Maroko czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Polska szóstym rynkiem kosmetyków w Europie

okoko
fot. Dmitry Fisher/East News

Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte na temat branży kosmetycznej w Polsce w ostatnich 15 latach, na krajowym rynku kosmetycznym działa już około 400 podmiotów - międzynarodowych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw. 

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 roku wyniosła 16 mld zł, podczas gdy w 2002 roku było to 9 mld zł.

Zagłosuj

Jak często używasz polskich kosmetyków?

Polska branża kosmetyczna pozostawi w tyle Francuzów i Włochów?

Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich piętnastu lat. Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł aż 78 proc. Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. 

Polska jest szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Zrzut ekranu 2017-10-30 o 15.25.54

Prognozowana wartość rynku kosmetycznego w Polsce w 2021 roku wyniosła 20 mld zł.

W najbliższych latach polska gospodarka powinna nadal się rozwijać, a wraz z nią branża kosmetyczna. Równocześnie rosła będzie zamożność społeczeństwa, co w konsekwencji oznacza wzrost popytu na kosmetyki. Zmieniać się będzie jednak struktura tego popytu. Wzrośnie sprzedaż droższych wyrobów. Z kolei konsekwencją zachodzących w Polsce zmian demograficznych będzie wzrost zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla osób starszych – mówi Julia Patorska, Starszy Menedżer w Dziale Sustainability Consulting Deloitte, Ekonomistka w Deloitte.

Dokąd eksportuje się polskie kosmetyki?

Według danych GUS z 2016 roku, kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak:

  •  Meksyk,
  • Indonezja czy
  • Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln zł do 2,04 mld zł.Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj:

  •  Niemcy,
  • Wielka Brytania i
  • Rosja.

W 2016 roku eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld zł, 1,59 mld zł i 1,38 mld zł.
Firmy z Polski są w stanie powiększać sprzedaż w Unii Europejskiej, co jest mierzalnym przejawem coraz większej atrakcyjności polskich kosmetyków w oczach wymagających europejskich konsumentów.

Zrzut ekranu 2017-10-30 o 15.26.33 1

______

zdrowie.radiozet.pl/Deloitte Polska/π