Konsumenci wymuszają zmiany! W 2016 roku zmieniono skład 180 tys. produktów!

26.04.2017 11:25

Na całym świecie ludzie zwracają coraz większą uwagę na jakość towarów, które kupują. Dotyczy to zarówno kosmetyków, jak i artykułów spożywczych. W ciągu ostatniego roku producenci pod wpływem organizacji konsumenckich zmienili skład aż... 180 tys. produktów. To ponad 8 razy więcej niż jeszcze 2 lata temu.

Konsumenci wymuszają zmiany! W 2016 roku zmieniono skład 180 tys. produktów!

fot. Dmitry Fisher/East News

Zdrowy styl życia to nie tylko moda, ale i konieczność. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że to, co spożywamy lub nakładamy na nasze ciało w postaci kosmetyków, może mieć bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie ma jakość kupowanych przez nas towarów i wiemy już, że to, co zawierają, może mieć związek z wieloma chorobami.

Jak wynika z najnowszej edycji raportu „Health & Wellness Progress Report”, przygotowanego przy współpracy z firmą doradczą Deloitte, w 2016 roku na świecie zmieniono skład prawie 180 tys. produktów. W porównaniu do 2015 roku to wzrost o prawie 100 tys. Dwa lata temu producenci zdecydowali się zmienić skład tylko 22 tys. towarów. W ciągu 2 lat konsumentom udało się więc wymusić na firmach produkujących kosmetyki lub artykuły żywnościowe zmodyfikowanie ponad 8 razy więcej produktów, których składniki budziły wątpliwości kupujących.

Zagłosuj

Czy zwracasz uwagę na skład towarów, które kupujesz?

Klient dobrze wie, czego NIE chce

Producenci żywności, kosmetyków oraz sieci handlowe zrzeszone w The Consumer Goods Forum (inicjatywie promującej działania prozdrowotne) szacują, że ich projekty związane z wymuszaniem ograniczenia niezdrowych składników z danych towarów objęły swym zasięgiem na świecie ponad 2,3 mld ludzi. Liczba organizacji uczestniczących w tym projekcie wzrasta co roku o ok. 30 proc. Forum tworzą 102 firmy, najwięksi producenci artykułów spożywczych i kosmetyków a także sieci handlowe, których łączne przychody wyniosły w 2015 roku ponad 1,8 biliona dolarów.

Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w dziale Konsultingu Deloitte wyjaśnia, że inicjatywa The Consumer Goods Forum grupuje firmy z całego świata - wytwórców żywności, kosmetyków oraz sprzedawców, którzy zdają sobie sprawę z tego, że oferowane przez nich towary mają duży wpływ na samopoczucie i zdrowie ich klientów:

"

Z badania Deloitte w USA wynika, że około połowa z 5 tys. badanych konsumentów twierdzi, że swoje decyzje zakupowe podejmuje, m.in. pod wpływem takich czynników jak zdrowie, transparentność czy bezpieczeństwo. Firmy na całym świecie coraz częściej dostrzegają konieczność spełnienia tych wymogów. "

Działalność The Consumer Goods Forum ma duży oddźwięk społeczny. Z danych wynika, że w ubiegłym roku w programach prozdrowotnych, zainicjowanych przez członków Forum na całym świecie uczestniczyło ponad 386 tys. szkół, a w podejmowanych przez nich działaniach wzięło udział ponad 30 tys. społeczności. 72 proc. firm działających w CGF przyznało, że w aktywnościach tych wspierają je społeczni partnerzy.

Firmy chcą, by konsumenci byli zadowoleni, dlatego zmieniają się do ich potrzeb

Zrzut ekranu 2017-04-26 o 11.18.24
fot. Deloitte The Consumer Goods Forum

W 2016 roku producenci żywności i kosmetyków zmienili skład prawie 180 tys. produktów, tak, aby były one zdrowsze i bardziej wartościowe. Jeszcze dwa lata temu zmiany w tej kwestii zmieniono tylko w przypadku 22 tys. towarów. Mimo, że przyrost ten jest imponujący, to zdrowe produkty w przypadku 70 proc. producentów i sprzedawców stanowią mniej niż jedną piątą ogółu oferowanych przez nich towarów. Jedynie w przypadku 3 proc. firm stanowiły one co najmniej dwie trzecie portfolio produktów. 

W przypadku artykułów spożywczych, zmiany składu dotyczyły przede wszystkim redukcji soli i cukru. Z kosmetyków eliminowano m.in. szkodliwe parabeny.  

Uczestnicy The Consumer Goods Forum co roku podpisują zobowiązania oraz rezolucje, które są związane z ideami przyświecającymi jego powstaniu. Pierwsza z rezolucji dotyczy oferowania klientom szerokiej gamy produktów wspierających zdrowy styl życia. Aż 97 proc. firm zadeklarowało, że wdrożyło programy, które wspierają takie działania, a 87 proc. ujawnia opinii publicznej informacje na ten temat.

Kolejna rezolucja dotyczy udzielania klientom przejrzystych i transparentnych, a także opartych na faktach informacji handlowych, które pomogą im dokonywać „zdrowych” wyborów. Aż 96 proc. firm aktywizowało programy, mające na celu wprowadzenie w życie tej rezolucji.

Zrzeszone w The Consumer Goods Forum firmy zobowiązały się również, że do 2018 roku w całej branży zostaną ujednolicone zasady etykietowania produktów i informacji dla klientów. Już 35 proc. firm wdrożyło w tym celu odpowiednie procedury i procesy, a 46 proc. chce tego dokonać w ciągu najbliższego roku.

Jedno z zobowiązań dotyczyło zaprzestania reklamowania produktów uznawanych za niezdrowe wśród dzieci i młodzieży poniżej 12. roku życia. Aż 67 proc. firm przyjęło to zobowiązanie i zakończy taką komunikację do 2018 roku, z czego ponad połowa (51 proc.) już obecnie z niej zrezygnowała. Z kolei 89 proc. firm zobowiązało się prowadzić działania edukacyjne, które będą wpływać na wzrost świadomości zdrowotnej wśród konsumentów.

Zarabiać będą tylko Ci, którzy spełnią wysokie wymagania klientów

social-media-550766_1280
fot. geralt, pixaby.com, CC0 Public Domain

The Consumer Goods Forum działa nie tylko na rzecz konsumentów, ale również pracowników firm przystępujących do inicjatywy. Jedno ze zobowiązań dotyczy bowiem uruchomiania programów prozdrowotnych dla zatrudnionych w nich osób. W 2016 takie projekty miało lub było w trakcie uruchamiania 65 proc. firm, a to oznacza, że w ubiegłym roku uczestniczyło w nich 1,3 mln pracowników.

Katarzyna Sermanowicz-Giza, Dyrektor M&A w Zespole ds. Sektora Dóbr Konsumenckich Deloitte, przekonuje, że:

"

Konsumenci chcą nabywać produkty, których proces produkcyjny jest przejrzysty, etyczny oraz odpowiedzialny społecznie. Kupowane przez nich towary mają im pomóc prowadzić zdrowsze i pełne zadowolenia życie.

Organizacje, które najszybciej zrozumieją te potrzeby, zyskają przewagę konkurencyjną. Odnotowujemy zwiększone zainteresowanie firmami, które działają w sektorze zdrowej żywności. Prognozuje się znaczne wzrosty przychodów z tego segmentu rynku. "

Zagłosuj

Czy producenci kosmetyków lub żywności powinni zwracać większą uwagę na skład oferowanych produktów?

______

Redakcja zdrowie.radiozet.pl/π